MILLON OOTTE KERTONU ISOMMILLE LAPSILLE TULEVASTA VAUVASTA?

Meillä kerrottiin ultran jälkeen kun viikkoja oli 12, oli varmaa että masussa oli vauva.

Viimeisestä kerrottiin aiemmin, koska jouduin yllättäen muuttamaan työkuvioita, ja se liittyi siihen, että vauva oli tulossa. Selitettiin sitten lapsillekin, koska sitä joutui päiväkotiin ja muualle kertomaan. Siis jatkoinkin hoitovapaata, vaikka olin menossa töihin.

Tuli tästä mieleen yksi tuttu, joka sai kolme keskenmenoa. traagista tietysti, mutta vielä traagisempaa oli se, että kertoi aina isollesiskolle, kun oli plussannut, että vauva on tulossa. Sitten itki keskenmenojaan tälle kolmevuotiaalle. Mun mielestä se oli liian iso taakka sälytettäväksi pienelle lapselle. Omilla lapsilla on sen verran pieni ikäero, ettei tuota ongelmaa ollut, mutta varmaan kertoisin vasta just jotain rv20 tai myöhemmin.

Kettukarkki
Me kerrottiin kolmosesta kun maha alkoi selvästi näkyä, oisko ollu puolivälin tienoilla, esikoinen oli silloin vajaa 5v ja kakkonen jotain 2,5v. Sitä en muista milloin esikoiselle kerrottiin kakkosen tulosta, hän oli kakkosen synytessä n. 2,5v.

Tietenkin jos iskee kamala pahoinvointi, niin 4-vuotias jo osaa ihmetellä miksi äiti oksentaa joka päivä. Siinä vaiheessa kannattanee kertoa totuus saman tien :)

Kettukarkki
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Noin myöhään ootte kertonu. Eihän sitä voi sit kertoo muillekaan kun kuitenkin ottasivat puheeks esikon kanssa...
Voihan niitä muitä pyytää olemaan kertomatta lapselle, sillä perusteella että ette vielä itse halua hänen tietävän raskaudesta ja haluatte itse uutisen aikanaan kertoa hänelle. Mikäli ovat järkeviä aikuisia, niin ymmärtävät kyllä ja osaavat säilyttää salaisuuden.

Pellervo
En viitsi kertoa meidän kolmevuotiaalle vasta kun vasta aika myöhään koska muutoin hän sitten kyselee asiasta joka päivä ja odottaa ja odottaa ja odottaa niin kovin eikä kykene ymmärtämään sitä, että vauva syntyy vasta puolen vuoden päästä...

On siis helpompi jos ei toisen tarvitse odottaa yhtä kauan kuin äidin :)

hääh
Meillä kerrottiin 2v isosiskolle tulevasta vauvasta rakenneultran jälkeen. Isovanhemmille kerrottiin np-ultran jälkeen, koska tarvitsin äidillä lainassa olleen verenpainemittarini takaisin. Oli "pakko" kertoa että sain mittarin takaisin ;)

Minä kerroin noille meidän reilu 4v ja 2v ikäisille vähitellen siinä alkuraskaudessa. Kyselin, että tykkäiskö ne vauvasta ja kerroin, että äidillä kasvaa vatsassa vauva. Siinä kun aamuisin hiukan yökkäili ja lapset ihmetteli niin piti selitellä, että siellä vatsassa on vauva ja sen takia tekee välillä pahaa.

Molemmat on olleet innoissaan alusta asti ja odottavat kovasti. Yhdessä on käyty kaupassa ostamassa jotain pientä vauvantarviketta ja nyt kun aloitettiin vauvanvaatteiden pesu niin on kaksi innokasta pyykkäriä apuan. :)

tyyris tyllerö
Heti kun olen plussannut, olen kertonut muille sisaruksille, eli 4 kertaa olen 2 viivann jälkeen hehkuttanut vauvan tulosta.
Jokainen tekee niinkuin omasta mielestä sopii omalle perheelle!

joona
joskus joulukuussa kerroin, tai appivanhemmat arvasitvat:D toukokuussa syntyi vauva! en ihan heti viitsi kertoa asiasta- jos vaikka jotain sattuiskin.... ei tarvitse selitellä.

Yhteistyössä