Millon lapset noin keskimäärin menee perhepäivähoitoon tai tarhaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiru

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
14 798
5
38
Mulla jääny jotain pimentoon kun luulin että joskus 3v jälkeen.
Mietin että laittaisin lapsen ehkä n.2vuotiaana "jo" perhepäivähoitoon ja vähän häpeilin sitä kun luulin sen olevan tosi aikasin. Nyt kuitenkin kuulin muutamilta kommentteja että "ai vasta sillon" :O

Millos lapset yleensä sitten alottaa sen? :D
Ja tämäkään ei ole mikään tappeluletju vaan ihan mielenkiinnosta kyselen esikoisen äitinä. ;)

En tietenkään tiedä toteutuuko tuo 2v mutta jostain syystä sitä kovasti kysellään minulta niin olen valmistanut vastauksen päässäni, mutta saa nähdä kun tuntuu siltä että lapsi on siihen valmis...sitten aikanaan.. :D Vaikea ennustaa ;)

Vuoden vanhana yleensäottaen. Ei sitä normaali-ihmisillä ole varaa vuosia olla työelämästä pois. Kuva vääristyy tällasilla palstoilla joissa ei pyöri kuin nämä turhautuneet kotiäidit.

on kyllä tosi yksilöllistä. Itsellä on vaan mutua ystäväpiiiristä ja töistä. En tunne ketään, joka olis ollut kotona kunnes nuorin täyttää 3v. Työkavereistä suurin osa on palannut viimeistään vuosi synnytyksestä töihin. Tunsin itseni luonnonoikuksi kun oli 1,5v kotona. Kaveripiirissä se pari vuotta näyttäis olevan keskimääräinen. Päälle kolmekymppisiä on mun kaveripiiri.

En tiedäkeskiarvoista, mutta eiköhän se suomalaisten lasten kohdalla useiten osu tuonne 9kk-3v välille, varsinkin jos ei ole nuorempia sisaruksia kotihoidossa. Tuo 2v on mielestäni hyvä ikä ja siihen olisi tarkoitus tähdätä seuraavan lapsen kohdalla (edelliset olivat 1v10kk ja 1,5v). Kuitenkin se tietysti on yhden mielestä aivan liian aikaisin ja toisen mukaan taas todella myöhään. Kaikkia ei vaan voi meillyttää, joten parasta mennä sen oman perhetilanteen ja lapsen mukaan. :D

on kyllä tosi yksilöllistä. Itsellä on vaan mutua ystäväpiiiristä ja töistä. En tunne ketään, joka olis ollut kotona kunnes nuorin täyttää 3v. Työkavereistä suurin osa on palannut viimeistään vuosi synnytyksestä töihin. Tunsin itseni luonnonoikuksi kun oli 1,5v kotona. Kaveripiirissä se pari vuotta näyttäis olevan keskimääräinen. Päälle kolmekymppisiä on mun kaveripiiri.

Höh...Miten mulla on tällanen kuva päässä :D Eipä tule ystäväpiiristäkään kun yhdellä on vaan lapsia...
Luulin olevani kummallinen kun "jo" kahden vuoden jälkeen olen suunnitellut perhepäivähoidon alkua :D

En tiedäkeskiarvoista, mutta eiköhän se suomalaisten lasten kohdalla useiten osu tuonne 9kk-3v välille, varsinkin jos ei ole nuorempia sisaruksia kotihoidossa. Tuo 2v on mielestäni hyvä ikä ja siihen olisi tarkoitus tähdätä seuraavan lapsen kohdalla (edelliset olivat 1v10kk ja 1,5v). Kuitenkin se tietysti on yhden mielestä aivan liian aikaisin ja toisen mukaan taas todella myöhään. Kaikkia ei vaan voi meillyttää, joten parasta mennä sen oman perhetilanteen ja lapsen mukaan. :D

Niin aivan. :)
Ei voi mielyttää, eikä tarvi ;)

"Vanhempainvapaa päättyy nykyisin lapsen ollessa 9-10 kuukauden ikäinen. Asiantuntija-arvioissa tätä ikävaihetta ei ole pidetty suotuisana päivähoidon aloittamiselle. Vanhemmat (yleensä äidit) hoitavatkin lasta kotona keskimäärin siihen asti, kun lapsi on 1,5-vuotias. "

Mun lapset oli 3v ja 4,5v. Ja kuulema justiinsa pahin ikä aloittaa hoito, pienemmät kotiutuu kuulema helpommin! Ja on kyl olluki yhtä tuskien taivalta tuo alku, onneks ne kuitenki ymmärtää et äidin on pakko mennä töihin ja haen kyllä heti kun voin. Ja loppujen lopuks viihtyvät kyllä paikan päällä sitten. Harmittaa vaan, kun ei päiväkotipaikkaa saatu vaan ovat pph:lla. Uskon että viihtyisivät paremmin siellä missä saman ikäisiä lapsia. Pph:llansa on muut nuorempia ja varsinkaan tuolle vajaa 5v:lle ei ole kaveria :/

Just tuollaiselle 2v:lle sopis pph taatusti paremmin kuin päiväkoti.

En ole vielä saanut aikaiseksi laittaa noita mihinkään... vanhin on jo 14 v. ja nuorin 7 v.:saint:

Ja ihan vain siksi kerroin, että keskiarvojen laskemisesta innostuneet saavat enemmän lukuja.

Jaa-a, mun omassa lähipiirissäni taitaa olla se 3v. aika tyypillinen ikä. Pari taitaa olla sellaista että on laitettu kun äippäloma loppuu, viimeistään 1v. ikäisenä. Itselläni kuopus menee todennäköisesti 3v. ikäisenä. 4-v. on myös vielä kotona ja 6-v. aloitti hiljattain eskarin päätteeksi hoidossa pari tuntia päivä.

Esikoinen alotti päiväkodin 1,5 vuotiaana, mut tein sillon vaan pätkissä töitä ja työttömyysajan lapsi oli puolipäivähoidossa. Oli 3 vuotias kun sain vakituisen työpaikan.
Nuorimmaista puuhataan päiväkotiin vähän yli 1 vuotiaana. Koitetaan pitää jotenkin vuorotellen lomia, vaikka taloudellisesti tiukkaa tuleekin luultavasti. On monet varotelleet. Riippuu varmaan asuinpaikasta. Jossain pääkaupunkiseudun ulkopuolella on halvempaa asua ja elää. Sieltä sit tiedänki noita kotiäitejä.
Silti tuntuu jotenkin raa'alta laittaa 10kk vanhaa päiväkotiin. Onneksi meillä ei oo mitään kauheita lainoja. Olen jopa kuullut jonkun laittaneen vauvan hoitoon jo 4kk vanhana.

Yhteistyössä