Millon ja miten TUTISTA eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiipeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiipeli

Vieras
meillä on 1,5 vuotias lapsi ja hän on tosi kiinni tutissa. Aina nukkumaan mentäessä se on oltava suussa ja usein myös ihan keskellä päivääkin. Olen alkanut miettimään, että jokohan sen voisi lapselta "riistää" vai onko pois ottaminen pelkästään haitallista kun se on niiiiin tärkeä kapistus hänelle? Olen miettinyt asiaa suun terveyden kannalta ja alkanut kallistumaan siihen suuntaan, että nyt tutti lähtee.

Millä tavalla olette saaneet tutin pois tuttiriippuvaiselta lapselta? Itse suunnittelin, että illalla kerron, lapselle että aamulla tutti menee roskikseen ja otan sen sitten kun lapsi on nukahtanut ja yksinkertaisesti heitän pois. Ja kerään muutkin tutit roskikseen. En aio alkaa mihinkään "leikkaa imuosasta pala pois"- jekkuihin.

Kiitos!

mä aloittaisin siitä että tutti pois ainakin päivällä. Öisin antaisin vielä pitää. Meillä ainakin tuo tutti on tärkee nukkumaan mentäessä. päiväksi pistän piiloon.

[QUOTE="xxxx";26110612]mä aloittaisin siitä että tutti pois ainakin päivällä. Öisin antaisin vielä pitää. Meillä ainakin tuo tutti on tärkee nukkumaan mentäessä. päiväksi pistän piiloon.[/QUOTE]

Eikö 1,5 vuotias ole aika iso syömään tuttia? Miksei sitä voisi ottaa kerralla pois?

Mä leikkasin tutin kärjen pois, parina iltana yritti sitä lutkuttaa mut kun ei onnistunu, nukahti pari viikkoa tutti kädessä ja sen jälkeen se tutti hukku eikä ole tuttia kaivannut.

Molemmilta otettiin tutti vuoden iässä pois. Esikoiselta ensin yöunilta ja lopulta päiväuniltakin. Kuopukselta lähti kertalaakista. Ensimmäiset pari yötä oli vaikeita, mutta sitten rauhottui.

Ota kerralla pois, ei se rikki siitä mene. Onko sillä jo unilelu? Jos ei, ainahan voi vaikka vaihtokauppaa kokeilla, jos kerralla pois ottaminen tuntuu liian raa'alta.

Meillä nuorempi poika söi tuttia nukkumaan mennessään vielä kaks vuotiaana. Tutti oli sille tosi tärkeä ja monesti sai yöllä käydä ettimäs hukkaan mennyttä tuttia.

No yks ilta kumpaakaan tuttia ei löytyny mistään. Kyselin isoveljeltä ettei vaan oo piilottanu niitä mihinkään. Ei kuulemma ollu. No tutteja ei löytynyt ja pojan oli pakko mennä nukkumaan ilman. Pari tuntia se huuteli sängystä tutteja mutta huutelin vaan takas ettei niitä ny löydy. Sitten se nukahti ja nukku heräämättä kertaakaan. Pari päivää jakso vielä aina välillä kysellä missä tutit on mutta sitten unohti ne.

Sitten se missä ne tutit oli: seuraavana aamuna kun menin herättämään isoveljeä niin mulle tuli "etiäinen2 ja kurkkasin isoveljen tyynyn alle, sielä nökötti kaksi tuttia nätisti vierekkäin. (nostin tutit vaan sitte kaappiin koska yö kerran meni niin hyvin ilmankin ja parin viikon päästä heitin roskiin).

Meillä kaksi vanhinta lasta söi tuttia yli 2-vuotiaaksi. Tutti oli tosi tärkeä, eikä erityisesti vähennetty päivisin tutin käyttöä. Valokuvista näkee, että tutti oli suussa lähes koko ajan. Molempien kanssa tehtiin sitten niin, että alettiin puhua tuttien pois antamisesta hyvissä ajoin. Isompi vei lopulta tuttinsa aikoinaan porovauvoille ollessaan 2v4kk, kakkosesta en edes muista mihin, mutta samaan tyyliin joka tapauksessa. Mutta meillähän nämä olivat jo niin isoja, että ymmärsivät jo kovasti, mistä oli kyse. Eivät edes haikalleet tuttejaan, kun ajattelivat, että ne ovat nyt sellaisilla, jotka niitä tarvitsevat enemmän. :)

Meillä on otettu tutit pois 1,5-2v:nä. Nyt nuorimmalta otettiin pääsiäisenä. Oltiin mummolassa illalla lähdössä kotiin ja neiti kyseli tuttiaan. Mummo sanoi, et harakka on sen vieny, ettei sitä oo. Jätin sit tutin antamatta, kun tiesin, et nukahtaa autoon ilmankin. Yön nukku tosi hyvin ja en enää sen jälkeen sitä antanut. Yritti pari kertaa kysellä, mut sanottiin vaan et harakka vei mummolassa sen, eikä sitä oo. Pari iltaa piti pitää kädestä, kun alko nukkumaan. Nyt nukahtaa jo ilmankin ihan hyvin. Tänään just 2v täyttävä tyttö siis.

1,5v:nä alettiin rajoittamaan tutin käyttöä vain nukahtamiseen.

Meillä nyt 1 v 8 kk pojalta otettiin päivätutti vaan tylysti pois joskus 3-4 kk sitten eli aamulla herättyä tutti pois suusta ja pois näkyviltä. Poika ei kaivannut/kaipaa niitä yhtään kunhan ei näe niitä missään. Tosin nukkuessaan saa tuttia pitää, siis sekä päiväunilla että yöllä. Seuraavaksi jätetään tutti päiväunilta pois. Ollaan jo sitä yritetty, mutta laiskuuttani annoin periksi kun poika nukahtaa niin paljon paremmin tutin kanssa.

Meillä otettiin kummaltakin lapselta tutti pois kerralla n. 1v 4kk. Pari yötä oli heräilyä ja itkuista, sit helpotti. Oon itse huomannu sen, et mitä pidemmälle tutin poisottamisen jättää, niin sitä vaikeampaa se on, kun olen seurannut tuttavien lapsia/hoitolapsia.

• Tykkää
Reactions: Tara74
[QUOTE="minä";26110922]Meillä otettiin kummaltakin lapselta tutti pois kerralla n. 1v 4kk. Pari yötä oli heräilyä ja itkuista, sit helpotti. Oon itse huomannu sen, et mitä pidemmälle tutin poisottamisen jättää, niin sitä vaikeampaa se on, kun olen seurannut tuttavien lapsia/hoitolapsia.[/QUOTE]

Meillä näin ei ole kuitenkaan ollu. Kahelta lapselta on otettu vasta vähän ennen 2v synttäreitä, mut on menny helposti, kun ovat jo ymmärtäneet puhetta hyvin.
Yks vei itse 1,5v:nä roskiin, eikä sitä sen jälkeen kaivannu. Yks itki iltaisin viikon tutin perään 1v8kk:n iässä. Mut pääosin menny siis tosi helposti tutista luopumiset.

[QUOTE="minä";26110922]Meillä otettiin kummaltakin lapselta tutti pois kerralla n. 1v 4kk. Pari yötä oli heräilyä ja itkuista, sit helpotti. Oon itse huomannu sen, et mitä pidemmälle tutin poisottamisen jättää, niin sitä vaikeampaa se on, kun olen seurannut tuttavien lapsia/hoitolapsia.[/QUOTE]
Samaan tulokseen olen myös tullut,kuopukselta nappasin vähän ennen 1-vuotissynttäreitä,meni hermot pimeässä etsimiseen.Ap:lle sanoisin että jos et kerralla ota pois,minkä olen itse huomannut toimivimmaksi,niin laita ainakin päiväksi pois.

Yhteistyössä