Milloin..???

Minkä ikäisinä olette/olette ajatelleet viedä lapsen hoitoon ja minne?
Meillä tyttö on vajaan 2 vuoden ikäinen ja mummu hoitaa häntä kun olemme töissä. En vaan ole malttanut viedä pikkuista hoitoon vielä..

:/ Ja säästäähän siinä kun mummu hoitaa häntä.Eikä tarvitse aamulla aikaisin herättää tyttöä ja lähteä viemään hoitoon.

Ihan mielenkiinnolla kysyn mielipiteitä.. :)

1v2kk 40lapsen päiväkotiin.
Pakosta, kun rahat eivät riittäneet.
Mutta meilläkin lapsi hoidossa vain n.2-10pv kk, kun ukki ja isä tekevät kumpikin vuorotyötä ja hoitavat vapailla lasta. Eivätkä päivät ole kuin 4-7h.

NeJo harmaana
Meillä tyttö aloittaa perhepäivähoitajalla 1.9¨alkaen. Ja pitkät päivät raukalle tulee kun teen 8-16 vuoroa. Iskä menee jo aikasemmin töihin ja joskus saattaa päästä aikasemmin hakemaan, mutta tuskinpa kovin usein. :(
Mutta kaipa tuo sopeutuu....toivottavasti. Onneks pph on tuttu täti ja mukava.

mami-03
Meillä myös mummu hoitaa tyttö..ikää on 1v4kk.
Täällä ei saa päiväkotiin viedä ennen kuin täyttää 3 vuotta..Olen kyllä ajatellut että jos toinen vauva tästä tulisi joskus niin sitten samaan aikaan perhepäivähoitoon..

Meillä kuopus oli n. vuoden ikäinen kun vietiin hoitoon. olisin tahtonut ollla vielä kotona, mutta ei ollut mahdollisuutta. hoitopäivät alussa n.6h, sitten loma välissä ja sykyllä taas hoitoon, päivät 8h. hyvin pärjäsi, sopeutui hyvin.
esikoisia pidin kotona n. kaksi vuotiiaksi asti. olivat vajaan vuoden tarhassa ja syntyi pikkuveli. esikoiset jatkoivat osa-aikaisena, 4h päivässä.

isovanhemmat aina hoitaneet paljon. silloin kun esikoiset menivät hoitoon, niin mummi ja ukki hoiti 2-3pv/viikossa. helpotti paljon minun sydäntä. tiesin ainakin että pärjäävät.

Äiti -64
Meidän poika menee 1.9. päiväkotiin ja on silloin 1 v ja 4 kk. Tyttö oli 11.5 kk kun aikoinaan aloitti päiväkodin. Hyvin meni hänen kohdallaan ja tykkäsi olla. Saapa nähdä miten poika sopeutuu, kun vieläkin vierastaa. Ei ole ollut kertaakaan missään hoidossa. Mummo (76 v) on on ollut pari kertaa tässä meillä kun olen ollut tunnin pois jumpassa ja siitäkin on monta kuukautta. Isä hoitaa, kun minulla on ollut menoa.

Meillä tyttö meni hoitoon vuoden ja kuukauden ikäisenä. Parina ekana päivänä oli vähän itkeskellyt ja syönyt huonosti, mutta nyt menee jo ihan hyvin. Kuukauden verran on nyt siis ollut tarhassa.
Hoitopäiviä tulee onneksi melko vähän, kun ollaan miehen kanssa kumpikin vuorotöissä ja aina kun on toinen vapaalla ei tyttöä tietenkään hoitoon viedä...

itse ajattelin viedä tuossa 1v6kk iässä, mutta sitten toinen ilmoitti tulostaan ja päätin jäädä suosiolla kotiin ja viedä sitten molemmat kerralla.

Mutta oikea asiani oli: monella täällä tuntuu olevan aivan ihana tilanne, kun isovanhemmat hoitavat! Varmasti ihanaa ja voi hyvillä mielin lähteä töihin, kun isovanhemmathan ovat usein ne vanhemmista seuraavaksi parhaat hoitajat! Meillä vaan molemmat isovanhemmat käyvät vielä töissä, eli sitä mahdollisuutta ei ollut...

Ja fiksua porukkaa tähän oli myös vastaillut: mulla monta tuttua, joilla vuorotyö ja jotka nauttivat suunnattomasti omista vapaapäivistä, ja vievät muksut hoitoon (kaikki eivät edes kehtaa hoitajalle tunnustaa olevansa vapaalla)... mun mielestä hieman väärin, koska se hoitopäivä on kuitenkin lapselle työpäivä.

Lapsi oli 10kk ikäinen kun aloitti päiväkodissa ( 80 lasta, iso vuoropk..). Ryhmät pieniä kun lapset eriaikoina hoidossa, se on minusta iso plussa!
Hyvin on mennyt, ja jatkaa edelleen siellä kun työnikin jatkuvat.
Niin ja, hoitopäiviä kk:dessa 10-13. Isällä 3-vuorotyö ja hoitaa lapsosen aina vapailla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 12:10 vieras kirjoitti:
Ja fiksua porukkaa tähän oli myös vastaillut: mulla monta tuttua, joilla vuorotyö ja jotka nauttivat suunnattomasti omista vapaapäivistä, ja vievät muksut hoitoon (kaikki eivät edes kehtaa hoitajalle tunnustaa olevansa vapaalla)... mun mielestä hieman väärin, koska se hoitopäivä on kuitenkin lapselle työpäivä.
Olen samaa mieltä. ainakin itse jos vaan pääsen hakemaan lapset hoidosta, niin hyvä. Koti ja vanhemmat ovat kuitenkin paras apu ja paras paikka.

Yhteistyössä