Milloin voi lypsää ja pakastaa?

  • Viestiketjun aloittaja oma maito varasto
  • Ensimmäinen viesti
oma maito varasto
Kysynpä nyt vielä täälläkin, jos jollain olisi tietoa...

Tää on ehkä hieman outo kysymys, mutta voiko ennen vauvan syntymää jo lypsää ja pakastaa äidinmaitoa?

Kun mulla sitä tulee aika reippaasti ja laskettuun aikaan vielä lähes kaksi kuukautta!

Mietin vain, että voisiko tätä maitoa jo käyttää hyödyksi ja pakastaa vauvalle?

Onko ylipäänsä käyttökelpoista, ajatellen esim. että imettäisin vaikkapa kaverini vauvaa (no en nyt imettäisi, mutta käykö tämä maito jo vauvalle juotavaksi???)
 
toinen lehmä
Sanotaan että se esimaito mikä raskausaikana valuu ei ole vielä oikeata maitoa, eli en usko että voi lypsää/pakastaa. Ja toisaalta lypsäminen saattaa aiheuttaa suppareitakin... näin mä ymmärrän asian! Korjatkaa jos olen väärässä =)
 
hmmmmm
Mä en kyllä rupeis hirveesti pumppailemaan ennenkuin vauva on syntynyt. Aktivoituu maidontuotanto ihan liian aikaisin rajummaksi kuin mitä luonto on ajatellut. Lisäksi varmasti tulee sinulla ylituotantoa, jos on pakkanen täynnä ja sitten vauvan tultua rinnatkin täynnä.
Kysyisin "laatuasiaa" tämän etukäteen pumppaamisen suhteen sairaalan äidinmaitokeskuksesta tai synn. osastolta.
Vauvahan tarvitsee ja saa tärkeää rasvaista maitoa heti synnyttyään, mutta sinulla se olisi pussissa pakkasessa kotona?
 
oma maito varasto
Siis onko totta että lypsäminen / maidon tuleminen odotusaikana voi aiheuttaa supistuksia??

Tarkoitatko harjoitussuppareita vai ihan kivuliaita...? Minulla nimittäin ollut lähes joka päivä ja ilta supistuksia, kivuliaitakin ja joinain iltoina n. 15krt / h tahtia... Voikohan niistä olla sitten kuitenkin haittaa, neuvolassa kun kysyin niin ei maininnut mitään tuollaisesta...
 
toinen lehmä
Ainakin imetys voi aiheuttaa suppareita ja oon kuullu et jopa ennenaikaisen synnytyksen/alussa keskenmenon ja lypsämisessähän jäljitellään imettämistä(lapsen imemistä) eli ymmärtäisin asian niin että ihan kunnollisia suppareita tarkoitetaan tällä. Mutta itsestään jos maitoa valuu ei se aiheuta suppareita!
 
alkuperäinen
Joo, ehkä niin parempi, että jätän ne lypsämiset siihen kunnes vauva on syntynyt... Kiitosta vaan kommenteista! Tuo supistus juttu oli ihan uutta. Sillä vaan ajattelin, kun tätä maitoa valuu ihan itsekseenkin niin reippaasti, niin mietin että kannattaisiko se ottaa talteen. Pitäispä laittaa maidonkerääjä liivien sisään, niin näkis miten paljon sitä tuleekaan! Mut ehkä tyydyn nyt vaan käyttämään näitä liivin suojia :headwall:
 
Ei kannata! Se vain stimuloi rintoja tuottamaan lisää maitoa. Lisäksi voi tosiaan aiheuttaa supistuksia ja jopa käynnistää synnytyksen.

Muutenkin pumppailemaan kannattaa kunnolla alkaa vasta kun vauva on mielellään 3-viikkoinen. Silloin maitomäärä pysyy sopivana. Ei sekään ole kiva, jos sitä tulee kauheasti ylenmäärin.
 
HARMIS
Vähän ot mutta pakko vastata kun joku väitti että maito menee pilalle...

Äidinmaito säilyy arkkupakastimesssa jopa 6 kk, jos on käsitelty hygieenisesti ja pakkanen on tarpeeksi kylmä. Ainakin niin sanotaan imetystukilistan sivuilla, ja olen myös puoli vuotta vanhaa maitoa vauvalleni juottanut.

En kuitenkaan lähtis lypäsmään ennen vauvan syntymää..
 

Yhteistyössä