Milloin voi alkaa antaa vauvalle "vauva"jogurttia? Voiko 4,5kk ikäiselle antaa jo puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pilke:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Aloita ennemmin proteiinit kuin viljat.

Mitkä proteiinit?? Korvikkeesta tai rintamaidosta vauva saa kaikki tarvitsemansa proteiinit vielä pitkään, turha rasittaa munuaisia liialla.

No kun ap kaikesta huolimatta aikoo rasittaa lasta turhalla niin anti palaa vaan ihan mitä sattuu. Jos ei ole mitään syytä miksi aloittaa soseet jo näin varhain niin niitä ei pitäisi aloittaa. Suomalaiset on maailman allergisinta kansaa ja täällä aloitetaan pahimmillaan soseet ja puurot jo alta nelikuisille. Ne ALLERGISOI KEHITTYMÄTÖNTÄ LASTA. Onneks muualla maailmassa tiedetään että vauvan suuhun kuuluu vain tissi.

Mä en edelleenkään ymmärrä ap:n kiirettä. Jos sillä 1½ kk ei ole väliä, miksi teet elämästäsi hankalaa monimutkaistamalla ruokailua ja samalla rasittaen vauvan kehoa? Et suostu perustelemaan hoppuasi. Ei tietenkään tartte perustella, mutta ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä en edelleenkään ymmärrä ap:n kiirettä. Jos sillä 1½ kk ei ole väliä, miksi teet elämästäsi hankalaa monimutkaistamalla ruokailua ja samalla rasittaen vauvan kehoa? Et suostu perustelemaan hoppuasi. Ei tietenkään tartte perustella, mutta ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää.

Minä en myöskään ymmärrä miksi kehittymätön suolisto pitää altistaa kiinteille turhan aikaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Asta:
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Miksi pitäisi antaa puuroa, johan tuossa on valikoimaa vähintään tarpeeksi...?

Ai että ei saa enää laajentaa ruoka-ainevalikoimaa?

Ei pieni vauva kaipaa vaihtelua. Sille kelpaisi 6 kk asti tai pidemmällekin pelkkä tissimaito. Aikuinen sitä vaihtelua taitaa kaivata lapsen suoliston kustannuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja pilke:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Aloita ennemmin proteiinit kuin viljat.

Mitkä proteiinit?? Korvikkeesta tai rintamaidosta vauva saa kaikki tarvitsemansa proteiinit vielä pitkään, turha rasittaa munuaisia liialla.

:/ Mutta viljat ovat (ihmisen evolutio huomioiden) täysin turha ja tarpeeton ravintoaine silloin, kun ei eletä pula-aikaa. Liha taas on keräilijä-metsästäjän jälkeläiselle varsin luontainen ruoka-aine silloin kun maito ei enää riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Ne jogurtit on 5-6kk ikäisille eli jos lapsi 4,5kk voi antaa.

Häh? Ei 4,5 kk ole ainakaan mun laskuopin mukaan sama kuin 5-6 kk.

Onko tuossa maininta laskuopista?
Näihin kysymyksiin ei yleensä kysyjä saa koskaan suoraa vastausta vaan kaikkea muuta marinaa.
Jokainen tekee mitenparhaaksi näkee,tälläinen en ymmärrä jahkaaminen muuta asiaa miksikään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Niin siis kyllä se suositus on lihalle, kanalle, kalalle ja munalle se 6kk eikä 5kk. 5kk on viljat.

Me saatiin neuvolasta kyllä ihan lappukin, jossa kaikelle tuolle aloitusikä oli 5 kk alkaen.

Juu jos maito ei riitä. WHO:n suositus on täysimetystä 6 kk saakka. En tiedä mihin tämä suomlaisten suositus perustuu. Kaikissa ohjeissa mitä minä olen saanut on kuitenkin opastettu, että 5 kk iässä lihat tai puuro. (No meille se ohje on tarpeeton, koska viljoja ei kuitenkaan tuolle vauvaiässä anneta.)

Täytyy vielä mainita että ei me ihan huvin vuoksi aloitettu soseita 3kk iässä. Vauva oli aina tyytymätön, aina nälkäinen ja heräili yölläkin tunnin välein syömään. Mentiin lääkäriin ja saatiin sieltä lupa aloittaa kiinteät. Sanoin lääkärille ettei uskallettu aloittaa kun neuvolassa kiellettiin. Lääkäri ihmetteli mitä haittaa on kiinteistä jos niille on tosiaan tarvetta. Siitä lähtien vauva on syönyt hyvin, ei ole aina nälkäinen ja nukkuu yöt tosi hyvin (20-9 ilman syöttämistä). Mielestäni oli siis oikea ratkaisu antaa kiinteitä jo niin pienenä. Nyt vauva siis tosiaan jo syö (ei enää vain maistele) kiinteitä ja ajattelinkin että voisiko ruokavaliota laajentaa kasviksista ja hedelmistä esim. jogurttiin tai viljoihin... mutta antakaa anteeksi että yritin kysyä täältä neuvoja (kun niitä ei neuvolasta vielä saa).

Me aloitettiin kiinteät kanssa 3kk ikäisenä ja juuri sen takia kun pojalle ei maito riittänyt ja painokaan ei noussut. Puuroa rupesin antamaan n.5kk ikäsenä ja jugurtteja annoin kyllä jo 4.5kk iässä. Joten kyllä voit laajentaa tuota ruokavaliota.

Ja kyllähän täältä neuvoja saa kysellä, sitä vartenhan kaikki täällä on!:) Jotkut ei vaan näköjään osaa olla kommentoimatta ilman että vain vastaisi kysymyksiin.