Milloin voi alkaa antaa vauvalle "vauva"jogurttia? Voiko 4,5kk ikäiselle antaa jo puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Asta

Vieras
Neuvolassa ei "osata" auttaa, täti ei siis neuvo ennen kuin on vauva 6kk koska hänen mielestään vauvan kuuluu olla väh. 6kk ennen kuin voi antaa muuta kuin maitoa. Eli siis jos joku täällä osaisi auttaa. Tuolla jogurtilla tarkoitan siis niitä valmiita Bona/Piltti-purkkeja joissa joku hedelmät/marja + jogurtti. Meillä nyt 4,5kk vauva, on syöty peruna, porkkana, kukkakaali, parsakaali, maissi, luumu, mustikka, persikka ja päärynä soseita. Mitä seuraavaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Miksi pitäisi antaa puuroa, johan tuossa on valikoimaa vähintään tarpeeksi...?

Itse ainakin olen mieluusti antanut puuroa aamulla, pottua ja hedelmää päivällä ja sitten jogurttia ennen nukkuman menoa.

No minä olen aika samaa mieltä kun neuvolatäti, ja ihmettelen mikä kiire sulla on antaa noin pienelle noin pitkän listan jälkeen VIELÄ jotain lisää uutta...? Miksi siis haluat antaa lapselle kokoajan lisää uusia juttuja kun hän ei ole vielä edes puolta vuotta vanha?

Alkuperäinen kirjoittaja Asta:

Ai että ei saa enää laajentaa ruoka-ainevalikoimaa?

No saa, sitten kun se on vähän vanhempi! Mikä älytön kiire sulla on kasvattaa tuo aikuiseksi? Vuosia sillä on edessänsä ku voi syödä vaikka mitä, pitääkö sille heti tunkea kaikki? Mihin sä tolla pyrit? En ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
No minä olen aika samaa mieltä kun neuvolatäti, ja ihmettelen mikä kiire sulla on antaa noin pienelle noin pitkän listan jälkeen VIELÄ jotain lisää uutta...? Miksi siis haluat antaa lapselle kokoajan lisää uusia juttuja kun hän ei ole vielä edes puolta vuotta vanha?

Mitä merkitystä sillä on että onko se vauva 4,5kk vai 6kk jos se syö pääasiallisesti soseita? Miksi ei saa antaa uutta?

Niin ja meidän neuvolantäti sanoo ettei MITÄÄN saa antaa ennen 6kk. En ole sille edes kertonut että syödään jo kiinteitä... kun kysyin että mitä vois antaa jos aloiteltais niin sanoi ettei kerro mitään ohjeita ennen 6kk ikää. Päätin sitten etten kerro mitään soseiden syönnistä ennen tuota 6kk ikää...

Miksi ihmeessä tarvis antaa jotain muuta? Suositusten mukaanhan vauva olisi tässä vaiheessa vielä täysimetyksellä, ja korkeintaan maistelisi vähän mietoja soseita, ym. Helpompihan se sullekkin on jos et änge noin paljon kaikkea ihan turhaan, kun vauvankaan sisäelimet ei vielä biologisesti puhuen ole valmiita...

Viljoja saa alkaa antaa 5kk alkaen. Pyydä aika toiselle terkkarille, jos oma ei neuvo. Meillä neuvotaan 3kk neuvolassa kiinteät, jotta ne on tiedossa sitten kun vauva tulee sen 4kk, vaikka suositus onkin se 6kk imetystä ennen kiinteitä. Itse annoin esikoiselle 4kk alkaen kiinteitä, kakkoselle 7kk alkaen ja tämä kolmas alkaa saada 6kk ikäisenä.

Me on aloitettu maissi, peruna, porkka, kukkakaali, parsakaali. Sitten hedelmä- ja marjasoseita. Yksi ruoka-aine kerrallaan ja 3-4 päivää väliä ennen seuraavaa. Ohje oli esikoisen aikaan varmaan että kerran viikossa yksi ruoka-aine, mutta en niin hitaasti antanut. 5kk olen alkanut antaa vijoja ja 6kka alkaen lihaa. Siis esikoiselle. En toki aloittanut kakkosen kohdalla kiinteitä lihasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Itse ainakin olen mieluusti antanut puuroa aamulla, pottua ja hedelmää päivällä ja sitten jogurttia ennen nukkuman menoa.

Tätä linjaa olen itsekin ajatellut. :) Vaihtelua ruokailuhetkiin ettei aina samaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Aloita ennemmin proteiinit kuin viljat.

Ne voi aloittaa samaan aikaan 5 kuukauden tietämissä.

Mutta niitä ei kannata aloittaa yhtäaikaa. Itse suosin proteiineja, koska ne ovat tarpeellista rakennusainetta, kun taas viljat ovat.... no viljoja.

Liha, kala, kana, muna ja viljat voi aloitella 5 kuukauden iässä. Ei tietenkään samana päivänä uusia makuja, mutta lomittain.

Aloita ennemmin proteiinit kuin viljat.

Ne voi aloittaa samaan aikaan 5 kuukauden tietämissä.

Mutta niitä ei kannata aloittaa yhtäaikaa. Itse suosin proteiineja, koska ne ovat tarpeellista rakennusainetta, kun taas viljat ovat.... no viljoja.

Liha, kala, kana, muna ja viljat voi aloitella 5 kuukauden iässä. Ei tietenkään samana päivänä uusia makuja, mutta lomittain.

Niin siis kyllä se suositus on lihalle, kanalle, kalalle ja munalle se 6kk eikä 5kk. 5kk on viljat.