Milloin veisitte vauvan iltahoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja y
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos ged!

Ihana lukea tältä palstalta tuollaisia ajatuksia edes joskus.

Jos olisin ap pyytäisin mummon hoitamana lasta vasta myöhemmin. Silloinkin niin, että menisin miehen kanssa vaikka elokuviin iltapäivällä/illalla ja palaisin kotiin tekemään vauvan/taaperon iltatoimet.

Alkuperäinen kirjoittaja ged:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Aistiiko koomassa oleva ihminen, että vierellä on juuri SE ihminen, vai yleensäkin vaan joku, joka välittää (vauvan tapauksessa esim. mummi, joka varmasti myös välittää ja rakastaa)?

Lynkataanko hei samantien kaikki äidit, jotka nukuttaa lapsen omaan sänkkyn kainalon sijasta? Kun lapsi ei voi aistia vierellä olevaa ihmistä...

Äidin alkavaa masennusta ja olemassa olevaa väsymystä voi huomattavasti helpottaa jo yksi leffakäynti.

Vauvalle on tärkeätä, että ensimmäisinä kuukausina ympäristö on mahdollisimman samanlainen kuin kohdussa. Vauva ei taida myöskään ymmärtää mitä mummi pälpättää? Rakkaus ja välittäminen ovat vauvalle aika tuntemattomia sanoja.

Mielestäni on aika hirviömäistä nukuttaa lapsi omaan sänkyyn alle 1-vuotiaana. Varsinkin alle 6 kk ikäisenä kun lapsen hermosto on vielä niin alikehittnyt.

Suosittelisin edelleen ap:lle lähtöä jonnekin vauvan kanssa.

Ymmärtääkö se vauva sitten että mitä isä/äiti pälpättää?
Se on jännä miten eka luettelit että kuin fiksuja ja ymmärtäväisiä nuo vauvat ovat,ja sitten yhtäkkiä he eivät ymmärrä yhtään mitään.Ei rakkaudesta,välittämisetä,ei sitten myöskään tunne hyvää oloa,eikä heillä ole ikävä kun eivät rakasta eivätkä leimaudukkaan lähimmäiseensä.
Muuten ihan asia juttua,mutta menee oikeasti niin ristiin nuo sun kirjotukset ettei ole tosikaan.
Hirviömäistähän se on juu nukuttaa lapsi johonki muualle kuin oman äidin syliin.onon.

Alkuperäinen kirjoittaja ella:
Tiija on iha oikeassa
ja ged, kyllä mä osaan lastani hoitaa. älä sä sitä pelkää, mä nyt vaan haluan jotain täsmätietoa tosta sun väitteestä enkä ala sun iloksesi selaamaan 82 sivua. :D

Niin, kuten sanoin, joka asiaan ei ole mitään täsmälinkkiä jonka voisi laittaa tännenäin jossa yhteen lauseeseen on tiivistetty juuri se, mitä yritetään sanoa ;) Tuossa linkittämässäni artikkelissa käsitellään myös näitä asioita.

Joskus pitää lukea vähän enemmän kuin rivi oppiaakseen jotain.

Tiija on iha oikeassa
ja ged, kyllä mä osaan lastani hoitaa. älä sä sitä pelkää, mä nyt vaan haluan jotain täsmätietoa tosta sun väitteestä enkä ala sun iloksesi selaamaan 82 sivua. :D

Niin, kuten sanoin, joka asiaan ei ole mitään täsmälinkkiä jonka voisi laittaa tännenäin jossa yhteen lauseeseen on tiivistetty juuri se, mitä yritetään sanoa ;) Tuossa linkittämässäni artikkelissa käsitellään myös näitä asioita.

tarkoitinkin että jos kyseissä läjässä on jotain aiheeseen liittyen niin voitko selventää mitkä sivut ne ovat?

Alkuperäinen kirjoittaja jotain vikaa vikaa:
Se on jännä miten eka luettelit että kuin fiksuja ja ymmärtäväisiä nuo vauvat ovat,ja sitten yhtäkkiä he eivät ymmärrä yhtään mitään.Ei rakkaudesta,välittämisetä,ei sitten myöskään tunne hyvää oloa,eikä heillä ole ikävä kun eivät rakasta eivätkä leimaudukkaan lähimmäiseensä.
Muuten ihan asia juttua,mutta menee oikeasti niin ristiin nuo sun kirjotukset ettei ole tosikaan.
Hirviömäistähän se on juu nukuttaa lapsi johonki muualle kuin oman äidin syliin.onon.

En puhunut mistään ymmärtämisestä tai käsittelystä, vaan vauvan vaistoista. Se, mitä häneen on jo sisäänrakennettu raskausaikana. Siihen ei tarvita mitään ymmärtämistä tai osaamista.

Vauvalle rakkaus on ihokontaktia, välittäminen on imetystä ja elämä on äiti. Kunnes hän on tarpeeksi kasvanut ja kehittynyt.

Tiija on iha oikeassa

tarkoitinkin että jos kyseissä läjässä on jotain aiheeseen liittyen niin voitko selventää mitkä sivut ne ovat?

Lähes 95% tekstistä liittyy äidin läsnäolon merkitykseen pienelle vauvalle. Kohdat "Humans as carried young" ja "Exterogestation" ehkä parhaiten.

Huoh. Tein päätöksen emmekä lähde miehen kanssa minnekään, eikä lapsi joudu mummon hoitoon. Sillä selvä, voitte lopettaa tappelun ainakin minun tilanteen osalta ja jatkaa keskenänne jos haluatte. Hyvää yötä!

En ole ikinä kysynyt täältä palstalta neuvoa lapsen hoitoon,ja hyvä niin.
Jotku näyttää elävän kirjoilla,ja yleistävän niitä tietoja kaikkiin lapsiin/perheisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Huoh. Tein päätöksen emmekä lähde miehen kanssa minnekään, eikä lapsi joudu mummon hoitoon. Sillä selvä, voitte lopettaa tappelun ainakin minun tilanteen osalta ja jatkaa keskenänne jos haluatte. Hyvää yötä!

Sääli.
Mä tekisin, niin kuin itsestä edes ajatuksen tasolla parhaalta tuntuu.
Jos muut onkin täydellisiä, mun ei tarvitse olla.

:hug: Jaksamista kuitenkin.

Toivottavasti arki vauvan kanssa helpottuu. Kohta vauva on jo iso lapsi, aika hurahtaa ohi, ihan oikeasti! Jo puolen vuoden päästä lapsesi istuu, syö kiinteitä, konttaa ehkä.

En puhunut mistään ymmärtämisestä tai käsittelystä, vaan vauvan vaistoista. Se, mitä häneen on jo sisäänrakennettu raskausaikana. Siihen ei tarvita mitään ymmärtämistä tai osaamista.

Vauvalle rakkaus on ihokontaktia, välittäminen on imetystä ja elämä on äiti. Kunnes hän on tarpeeksi kasvanut ja kehittynyt.

6kk on sitten se raja jolloin lapsen voi nukuttaa oman sänkyyn?On se huisaa miten ne lapset kehittyy niin samoin,että pätee kaikkiin nuo sun juttus.

Jos ap olisi joutunut kirjoittamaan aloituksessaan "olen kahden kuukauden ikäisen vauvan äiti, seinät kaatuu niskaan, omaa aikaa ei ole, lapsi on vaativa, en jaksa, yhteistä aikaa miehen kanssa ei ole, jne.." olisi palstamammat kirjoittaneet vastaukseksi empimättä: mene ulos tuulettumaan, yksin tai miehesi kanssa, ota omaa aikaa arjesta.. tee kaikkesi että jaksat.." Eikö näillä muutamilla yhteisillä tunneilla oman miehen kanssa pidetä yllä sitä omaa jaksamista?

Mielestäni ap tekee ihan oikein! Jos siltä tuntuu niin ei muutakuin ulkona käymään ja parin tunnin päästä takaisin kotiin, jossa vauva nukkuu tutussa ympäristössä, turvallisen hoitajan kanssa!

6kk on sitten se raja jolloin lapsen voi nukuttaa oman sänkyyn?On se huisaa miten ne lapset kehittyy niin samoin,että pätee kaikkiin nuo sun juttus.

En minä antanut mitään ehdottomia rajoja ja väittänyt, että sitä ennen tai sen jälkeen on niin tai näin.

Raja jolloin lapsen voi nukuttaa oman sänkyynsä on sitten kun hän itse haluaa. Kunhan vaan totesin, että erityisen hirviömäistä se on kun lapsi on vielä alle 6kk. Luulin ihmisten olevan tarpeeksi älykkäitä ymmärtääkseen, että en tarkoita, että 6 kk päivälleen kun tulee täyteen, niin tapahtuu joku mullistava muutos. Väärässä olin, olisi kai pitänyt selittää tarkemmin.

Voi sua.
Tee niinku parhaaks näät,älä oikeasti kuunetele muita.
Itse tiedät parhaiten.
Turhaan sitä mitään tiettyä ikää jää odottamaan,sillä sellaista ei ole missään määritelty.

En minä antanut mitään ehdottomia rajoja ja väittänyt, että sitä ennen tai sen jälkeen on niin tai näin.

Raja jolloin lapsen voi nukuttaa oman sänkyynsä on sitten kun hän itse haluaa. Kunhan vaan totesin, että erityisen hirviömäistä se on kun lapsi on vielä alle 6kk. Luulin ihmisten olevan tarpeeksi älykkäitä ymmärtääkseen, että en tarkoita, että 6 kk päivälleen kun tulee täyteen, niin tapahtuu joku mullistava muutos. Väärässä olin, olisi kai pitänyt selittää tarkemmin.

Kyllä sä sieltä näppäimistöltäs melko ehdottomia juttuja vetelet.

Toivottavasti arki vauvan kanssa helpottuu. Kohta vauva on jo iso lapsi, aika hurahtaa ohi, ihan oikeasti! Jo puolen vuoden päästä lapsesi istuu, syö kiinteitä, konttaa ehkä.

Niin ja jos missaat neljäkin tuntia siitä ajasta, kadut ja palat helvetin tulessa.

Sitten on elämä niin helppoa, kun vauva istuu ja konttaa ja juokset sen perässä, kun sitä ei voi jättää mummin vahtiessa nukkumaan, kun ei se enää nukukaan, vaan osa protestoida ja potea sitä eroahdistusta.

Taidan itsekin mennä nukkumaan, jotta jaksan huomenna töihin. Kiinnostuneille tiedoksi:
Hylkään kaikki lapset isän ja mummun riesaksi ahdistumaan ja traumatisoitumaan ja viihdyn sen 9 tuntia töissä vallan mainiosti.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Niin ja jos missaat neljäkin tuntia siitä ajasta, kadut ja palat helvetin tulessa.

Sitten on elämä niin helppoa, kun vauva istuu ja konttaa ja juokset sen perässä, kun sitä ei voi jättää mummin vahtiessa nukkumaan, kun ei se enää nukukaan, vaan osa protestoida ja potea sitä eroahdistusta.

d:)b

Taidan itsekin mennä nukkumaan, jotta jaksan huomenna töihin. Kiinnostuneille tiedoksi:
Hylkään kaikki lapset isän ja mummun riesaksi ahdistumaan ja traumatisoitumaan ja viihdyn sen 9 tuntia töissä vallan mainiosti.

Sitä helpottaakseen ei teitenkään saa sitten käydä missään,ei ainakaan ilman vauvaa.
Juurihan ap yritti helpottaa arkeaan,mutta ei.Ei sellaista saa tehdä.
Muuta elämää ei saa olla kuin lapsi.Ihan kuin lapsen kehitys olisi ainoa asia mitä sun pitää vuosien varrella kytätä.Kyllä sitä tulee seurattua,vaikka kävisikin joskus jossain.Ei se lapsi unohdu vaikka äiti ottaa omaa ikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja y:
Kaivataan miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa siksi koska ollaan etäännytty kamalasti. vauva on 2kk ja tottunut mummoonsa. jos pyydämme mummon esim. jonainen perjantaina klo 20 aikaan meille ja lähdetään kaupungille vaikka elokuviin ja syömään, niin tuleeko vauvalle siitä jotain traumoja? vauva menee nukkumaan klo 23 ja nukkuu yleensä aamu kuuteen (herää ekalle syötölle silloin). Tultaisiin takaisin tietysti hyvissä ajoin ennen aamua eikä tarkoituksena ole kännejä vetää tms.. pitäisikö vielä odotaa tuota iltaa, mitä mieltä olette? ei ole akuutti hätä mutta tekisi hyvää meille olla hetki kahdestaan.

Sille vaaville mitään traumoja tule, se on tyytyväinen ku on massu täynnä ja kuiva vaippa =)
Yks mun vaaveista oli alle 3kk ku oltiin erossa toisista 18h pätkiä, eikä oo poika tullu mulle vielä valittamaan traumoistaan ;)

Voi hemmetti miten typerää. Jos rakastava mummo hoitaa vauvaa vähän aikaa niin miten vauva siitä traumoja saa? Hyvä että lapsella on muitakin ihmisiä jotka välittää hänestä! Lapsi saa nähdä että hän on tärkeä. Vaikka hän ikävöisikin, niin äiti tulee takaisin. Ja isä, älkää unohtako isiä. En kestä typeryksiä, meen nukkumaan...

Alkuperäinen kirjoittaja justiinsa...:
Voi hemmetti miten typerää. Jos rakastava mummo hoitaa vauvaa vähän aikaa niin miten vauva siitä traumoja saa? Hyvä että lapsella on muitakin ihmisiä jotka välittää hänestä! Lapsi saa nähdä että hän on tärkeä. Vaikka hän ikävöisikin, niin äiti tulee takaisin. Ja isä, älkää unohtako isiä. En kestä typeryksiä, meen nukkumaan...

Nämä on just näitä.

Mitenköhän se lapsi ymmärtää, että äiti tulee takaisin? Kun sen ikäinen ei ymmärrä. Ei tajua. Eli sen ajan kun äiti on poissa, häntä ei ole olemassa.

Miten vauva ymmärtäisi, että tämä tässä on nyt se rakastava mummo?

Onko ihmisillä mitään käsitystä vauvan kokemusmaailmasta? Muut ihmiset voivat välittää lapsesta äidinkin läsnäollessa, ei siihen mitään hoitokeikkoja tarvita.

Yhteistyössä