Milloin veisit oman 4-vuotiaasi päivystykseen , jos..

maximillianna

Aktiivinen jäsen
18.11.2006
2 533
0
36
Eilen noussut tarhassa ollessa kuume. (Eivät olleet edes huomanneet!! Itse huomasin heti , kun menin poikaa hakemaan.) Kotiin päästyä kuumetta 38.6.

Iltaa kohden nousi 39.3. Tänään ollut 38.4-39.3. Pronaxen ja panadol menee.
Tk lääkärille vänkäsin tänään vika ajan. Sanoi vain, et suu tulehdus. Hiinä ja hiinä et edes näki suuhun. Tuolla automatkalla laps kävi oksentamaan.

Kuume ei laske. Ja nesteitä 3.5dl meni ennen klo 13 ja sen jälkeen oksenti. Ja hetki sit meni n.1dl mansikka keittoo. Kuumetta edelleen 38.9.

Päivystyksestä sanoivat, et tulkaa jos tuntuu sille.

Poika ei voi puhua ja nieleminen sattuu. Lapsen itkukin on sitä et kyyneleet valuu ja suu on alas päin. Aamupäivänä jaksoi kattoa leffaa sohvalta. Klo 14 jälkeen vaan nukkunu. Niin ja valoa ei enää kestä.

Hössötänköhän nyt vai pitäskö laps viedä päivystykseen?

kävisin näyttämässä varmuuden vuoksi, en kuumeen takia vaan tuon suukipeän vuoksi, jos angiinaa tms. niin saa lääkityksen ja hoituu kuntoon, paranemisia potilaalle!

eipä sitä kukaan osaa sanoa vain sinä itse tunnet lapsesi ja tiedät tilanteen.
Jos tuntuu siltä että pitää mennä päivystykseen niin sitten menette.
Mutta juotavaa pitäs antaa sitten vaikka lääkeruiskulla jos ei muuten.
ja jos ei lapsi suostu juomaan niin sillon päivystykseen ettei pääse kuivumaan.

No sen perusteella mitä suuhun näki niin lottos suutulehdusta. Kielessä on pikku läiskä. Yskä on karmeen kuulosta. Mut lähinnä mä tosta nesteytyksestä. Kun päivän aikaan menny noin vähän. aamulla ripuloi ja päivemmällä oksenti. Joten nesteytys on varmaan retuperällä. Just hetki sit yritti tehdä pissaa, muttei tullu.

Miten minä sitä nestettä saan menemään?? Ei ota ruiskusta kun lääkkeen. Istun päälle ja väkisin? Muuten en sais suuta edes auki. Puhelias ja eloisa lapsi on kuin kuuma nakki haukkuvalla yskällä varustettuna.

No ruiskulla vaan sinne posken reunaan, meillä ensin pisti hanttiin, mutta huomasi sitten ettei auta, niin rupes ruikusta juomaan, no tosin pienempi kuin teillä. Entä jos sanot, että jos ei juo itsenäisesti on pakko laittaa ruiskulla.
Tai jos ruokalusikalla tykkäis lapota menemään :whistle:

Mene sinne päivystykseen ja VAADI saada tutkimuksia!

Uutisissa oli aamulla, että influenssa on alkanu nyt etelä-suomessa josta se leviää jokapaikkaan äkkiä. (toki siis muuallakin ollu jo, mutta etelässä paljon)
Ja noro-viruksen aiheuttamaa vatsatautia paljon liikkeellä (Meillä ollaan toipumassa siitä...kuopus vielä ripuloi nyt viidettä päivää, onneks ei enää oksenna)
Ja myyräkuumetta tavattu kans jonkunverran.

Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
hiinä ja hiinä et jaksaa olla hereillä lääkkeen antoa. Saati sit et pitäs istua pidempään.. Ukko lähti töistä tulemaan, vie meijät päivystykseen

Hyvä, että menette. Kuulostaa siltä, että on todella aiheellista. lapset kuivuvat niin nopeasti. Ja jos hän on noin voimaton...

Anna pieniä ryyppyjä nestettä, kyllä lapsi ymmärtää, että juoda pitää tai joutuu sairaalaan. Omaa lastani vielä noilla oireilla tarkkailisin kotona ja yrittäisin koko ajan tarjota juotavaa.

no siitä nesteiden annosta meille tuli aikoinaan ohje että 1rkl/ 15min välein ja jos ei muuten niin väkisin, ja niin sitä sitten tehtiin (lapsella oli ihan veto pois mutta jaksoi tapella vastaan). vaikea sanoa ap:n lapsesta, kyllä minusta kurkku voi olla kovinkin kipeä tavallisessakin flunssassa(ainakin minulla), meillä muuten oli kerran oksentelun takana paha korvatulehdus, antibioottia saatuaan loppu yrjöäminenkin.

-mutta hyvä että ap lähti lääkäriin

Suutulehdus on todella kipeä ja lapsi varmasti otetaan sisälle sairaalaan suonensisäiseen nesteytykseen. Sellaisen, joka ei suutulehdusta ole kokenut niin on turha sanoa, että ottaa nestettä pikkuisen esim. ruiskulla. Se suu on niin kipeä ettei edes pientä vesitilkkaa voi juoda.

Yhteistyössä