Milloin vauvan vatsavaivat alkoivat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tin-tin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tin-tin

Vieras
Meidän esikoinen aloitti vatsavaivojen itkeskelyn kahden viikon ikäisenä - samaan aikaan kun aloitettiin D-vitamiinit- eli syy oli helppo löytää ja vaivat helpottivatkin parissa viikossa. Nyt vastasyntynyt kuopus (1 vkon ikäinen) itkee samanlaista vatsaitkua iltaisin 2-3 h putkeen.

Minkä ikäisenä muiden lapset ovat alkaneet oireilla vatsaansa?
Onko Äidin ruokavaliolla ollut merkitystä? Mietin että pitääkö luopua kahvista ym. Auttoiko Cuplaton & reladropsit? esikoisen kohdalla kun mistään em. ei ollut mainittavaa hyötyä.

tyttö kun syntyi,hän aloitti mahavaiva itkut 3päivän ikäisenä ja jatkoi sitä 3kk ikäiseksi asti. joka ilta itki aloitti itkemisen 20.30 ja lopetti 24. Päivisin ei niin paljoa itkenyt,mutta ei se vauva-aika hänen kanssaan mitään helppoakaan ollut. Mikään ei auttanut noihin itkuihin.
Nyt meillä on myös 4kk poika,joka ei onneksi ole itkenyt mahaansa. Pienetkin mahavaiva itkut on yleensä helpottaneet Cuplatonilla ja maitohappobakteereilla (Gefilus kapseli).

Meillä masuvaivaitkut alkoi n. 1 vkon ikäisenä. Kaikki kokeiltiin, Cuplaton ja Disflatyl ja Rela-tipat ja äidin maitohappobakteerit, vältin ilmavaivoja aiheuttavia ruoka-aineita itse (kahvi, kaali, pavut, herneet, suklaa, omenat, sipulit), aina röyhtäytettiin. Olin 10 pvää maidottomalla dieetilläkin. Jumpattiin jalkoja aina kun tuntui ilma masussa kiertävän.

Millään ei ollut merkittävää vaikutusta (no, en tietenkään tiedä miten hirveät masuvaivat olisi olleet jos olisin vetänyt koko ajan valkosipulia tms...) - jostain se vauva tuntui aina ne ilmavaivat saavan. Että varmaan se suoliston kehittymättömyys ja se, kun ei vielä osannut liikkua (kääntyillä), vaikuttivat. Masuitkut loppui n. 3 kk iässä, tai helpottivat - vieläkin voi yöllä itkeä ilmavaivoja jos olen tarjonnut iltaruoalla parsakaalia tai syönyt itse jotain tosi valkosipulista ruokaa (osaimetän siis yhä).

Niin se taitaa olla, että useilla vauvoilla on ilmavaivoja parin viikon ikäisestä eteenpäin, toisessa ketjussa keskustellaan juuri samasta asiasta. Edellä on hyvä lista vältettävistä ruoka-aineista, mutta vielä voisi katsoa imetystuen sivuilta onko imetysasento oikea. Jos oikein muistan, niin istuma-asento olisi parempi jos on ilmavaivoja... mutta tarkista toki, etten muista juuri väärin päin! Väkisinkin kai ilmaa menee masuun imiessä. Ja vyöhyketerapiasta ovat monet saaneet apuja.

Meilläkin on samat kokemuksen kuin Juulia77:llä. Meillä itkut alkoivat 24h synnnytyksen jälkeen sairaalassa ja loppuivat itsekseen n.3-4 kuukauden iässä. Meillä huutoa ei ollut vain iltaisin, vaan lähes kellon ympäri. Kaikki samat keinot kokeiltiin kuin Juulia77, mutta lisäksi olin maidottomana 4-5 kuukautta. Myös ruokia karsin huomattavasti enemmän pois, mutta eivät ne huuto-oireet siitä hävinneet. Eikä Cuplatoneista, Disflatylistä tai Relasta ollut mitään apua. Meillä tehokkain huudon vähentämiskeino olalla kantamisen lisäksi oli auttaa pieruja kuumemittarilla pyllystä pois. Kun mittaria siinä jonkun aikaa piti ja ihan hivenen liikutteli, lähti vauvan masusta kovasti ilmaa ulos. Mutta tämäkin apu oli vain hetkellinen, ja pian huuto taas jatkui. Mutta kaikkea kannattaa kokeilla, jos vaikka apu löytyisi!

Meillä alkoi vatsavaivat noin viikon vanhana, tosin pelkkää ähinää ja kitinää, ei koskaan huutoa. D-tipat aloitettiin kolmen viikon iässä eivätkä vaikuttaneet vatsavaivoihin mitenkään. Nyt 2 kk iässä ei enää vatsavaivoja olekaan, vauva saa tissimaitoa 1/3 ja loput jauhekorviketta jossa maitoproteiini osin pilkottu.

Itse en kyllä jättäisi d-tippoja pois missään tapauksessa, varsinkaan jos vauva on pelkällä rintamaidolla. (korvikkeissa on d-vitamiinia jonkun verran). D-vitamiini on vauvalle erittäin tärkeä.

Kiitos vastauksista!
Iltaitkut jatkuvat yhä, eilen aloitin Reladropsit. Lisäksi olen ollut nyt kaksi päivää ilman em. "vatsavaiva-ruokia" ja syönyt itse Activia-jogurtin/pvä. Katsotaan helpottaako.. Olen kyllä valmis yrittämään melkein mitä vain.

Yhteistyössä