Milloin vauvalle voi alkaa antaa vettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja i1na
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kuumilla kesähelteillä annoin ihan kuukauden ikäsenä, keitettyä huoneenlämpöistä vettä ja nyt kun lapsi syö kiinteitä ihan kunnolla, ikää 6,5kk niin vettä maistellaan aina silloin tällöin, ei keitetä enää !

Ei tällä hetkellä olekaan tarvetta antaa vauvalle vettä.. Ja meidän poitsu on jo reilut 6kk ja syö myös kiinteitä ruokia. Mietin vain tulevaisuuden varalle kun pitää vettäkin alkaa jossakin vaiheessa antamaan. Ihmiskeho ei pärjää ilmankaan.

heti saa antaa keitettyä vettä. Vettä kannattaa tarjota lapselle useita kertoja päivässä.
Jos itselläsikin on jano niin juot vettä et maitoa.
Omat vauvani ovat juoneet vettä hyvin.

[QUOTE="äiti";25023675]heti saa antaa keitettyä vettä. Vettä kannattaa tarjota lapselle useita kertoja päivässä.
Omat vauvani ovat juoneet vettä hyvin.[/QUOTE]

Joo, varsinkin täysimetetylle kannattaa välillä antaa vettä eikä tissiä. Siinä pääsee kätevästi sitten palstalle marisemaan, kun vauvalla ei paino nousekaan (kun maha täytetään vedellä, mitä tissivauva ei tarvitse yhtään).

Ja ei ap, en viittaa sinuun.

[QUOTE="äiti";25023675]heti saa antaa keitettyä vettä. Vettä kannattaa tarjota lapselle useita kertoja päivässä.
Omat vauvani ovat juoneet vettä hyvin.[/QUOTE]

Mun mies kyllä juo janojuomana maitoa !

Joo, varsinkin täysimetetylle kannattaa välillä antaa vettä eikä tissiä. Siinä pääsee kätevästi sitten palstalle marisemaan, kun vauvalla ei paino nousekaan (kun maha täytetään vedellä, mitä tissivauva ei tarvitse yhtään).

Ja ei ap, en viittaa sinuun.

meillä molemmat erittäin pullukoita. Vetellä ei vatsaa täytetä. Lähinnä huuhdotaan suu.

Okei, kiitos vastauksista! Kaikki tää auttaa niin paljon kun ei itsellä ole kokemusta eikä ketään tuttua jolta kysyä.. :)

Mäkin olen just sitä miettinyt että kyllä vauvallekin tulee jano ja maidolla ei jano kovin paljoa lähde. Meidän pojalla on aina noussut paino hyvin, joten mahaa se vesi tuskin täyttää jos alan pikkuisissa määrissä antamaan maisteltavaksi.

Nokkamukissa voisin juuri antaa kun tuttipullostakin pitää jo itse saada juoda :)

Kyllä mä maitoa annan vielä pitkään, mutta etenkin kiinteiden aterioiden päälle se vesi olisi varmasti todella hyvä.

Meitä ohjeistettiin neuvolasta, että lapsen juoma ensimmäisen elinvuoden aikana on äidinmaito (tai korvike). Lapsi ei siis tarvitse vettä ennen tuota ekaa syntymäpäivää. Itse aloimme antaa vettä harjoitusmielessä, että tulisi nokkamuki tutuksi siinä n. 9 kk iässä.

Esikoinen syntyi kesällä ja silloin oli todella kuuma eli aloin antaa vettä ihan pienestä asti. Olin sen verran pönttö etten tiennyt että vesi pitää keittää, niin laskin suoraan raanasta ja hengissä tuo lapsi vielä ainakin on.:)

[QUOTE="äiti";25023754]lääkärin ohje, huikka vettä maidon jälkeen jotta sammasta ei tulisi.[/QUOTE]

Meillä taas lääkärin ohje oli, että täysimetetty lapsi ei tarvitse muuta kuin maitoa ja veden voi aloittaa samaan aikaan kiinteiden kanssa.

Okei, monenlaisia ohjeita mutta kuitenkin perusjuttu sama :) Aika jännä että meitä ei ole ohjeistettu ollenkaan veden antamisesta Neuvolassa ja en siellä käydessä ole ikinä muistanut kysyäkään..

Sammaksen ehkäisystä vesitilkalla maidon jälkeen ei ole mainittu sanallakaan ja se olisi todellakin tullut tarpeeseen kun pikkuinen 3kk -> sairasti sammasta kolmesti..

Yhteistyössä