Milloin vauvaa voisi mennä katsomaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RebeccA87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RebeccA87

Vieras
Läheinen ystäväni on saanut vauvan ja on vielä tällä hetkellä sairaalassa vauvan kanssa. Minulla tekisi kovasti mieli mennä jo nyt katsomaan. Ystäväni on sellainen ettei yleensä kutsu käymään ja on sanonutkin että ei yleensä osaa edes kutsua vaan aina ystävän luo voi mennä käymään jos siltä tuntuu. Tietenkin asiat on voineet muuttua, kun vauva syntyi. Mutta milloin teidän mielestä voisi mennä vauvaa ja äitiä katsomaan tai kysäistä että voiko tulla katsomaan. Toisaalta itse en kehtaisi kaveriani kieltää tulemasta jos hän kysyisi että voiko jo tulla katsomaan.

Sairaalaan ei saa mennä kuin lähiomaiset, (ainakaan Oulussa) siis vauvan isä ja sisarukset sekä isovanhemmat. Ja kun ovat päässeet kotiin tietysti äidin kunnosta ja jaksamisesta riippuen voi kyläillä vaikka heti. Mutta kannattaa varmaan odottaa muutamia päiviä, että tottuvat vauva-arkeen. Ja voithan laittaa vaikka tekstarin, että milloin heille sopii..? Esim. viikon päästä kotiutumisesta.

Minulla tuli myös läheisimmät ystäväni katsomaan vauvaa sairaalaan. (Kätilöopisto).
Eli jos olet todella sydänystävä, niin uskoisin,että voit mennä. Laita vaikka tekstari ennen, että sopisiko mitenkään tulla kurkkamaan uutta ihmettä.

Muistan kyllä itse tosin, että olin niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kipeänä ja väsynyt synnyksen jälkeen, että huhuh. Siksi vieraileminen kotonakin on ihan hyvä ajatus.
Jos menet kotiin vieraisille, muistathan viedä itse rotinat, eli pullat ;D

Minusta oli toisaalta kiva, kun vieraat kävi jo sairaalassa, niin ei tarvinnut stressata kahvista ja pullasta tai huushollin siisteydestä (ihan kuin niillä nyt olis hirveesti merkitystä mutta jotenkin silti stressasin niistä). Sairaalassa myös äiti saa olla ihan rauhassa vaikka sängyssä yöpaidassa kun vieraita tulee, kun taas kotona tuntui että piti ainakin olla vaatteet päällä ja tukka kammattu mikä oli jo paljon vaadittu ekoina päivinä... Mutta joo, uskoisin että läheinen ystävä voi mennä sairaalaan (mulla ainakin kävi, oli sallittua vierastunnin aikana). Tai lähetä tekstari ja kysy, kumpi heistä on parempi, ottavatko mieluummin vieraita vastaan sairaalassa vai vasta kun ovat ehtineet rauhassa asettua kotona.

Kysy ihmeessä suoraan ystävältäsi, milloin hän jaksaa ottaa vieraita vastaan! Ja voithan viedä jotain leivonnaista mukanasi, ja vaikka keittää kahvitkin, ettei äidin tarvitse.

Minua itseäni harmitti suunnattomasti, kun sairaalassa vieruskaverilla kävi vieraita jatkuvasti ja yskivät ja köhivät siinä verhon takana. Meidänkään sairaalassa huoneeseen ei olisi saanut tulla kuin isä ja sisarukset! En kuitenkaan viitsinyt suoraan sanoa, vaikka tosi paljon suututti. Olin synnytyksen jälkeen tosi huonossa kunnossa, enkä olisi jaksanut kuunnella jatkuvaa mekastusta. Ja vauvankin takia olisi ollut mukava, jos olisi ollut vähän rauhallisempaa. Onneksi vauva ei saanut mitään pöpöjä niiltä "räkijöiltä". Pitäisi ottaa huomioon se, että kaikki eivät ole heti synnytyksen jälkeen todellakaan loistokunnossa. Sori, tuli nyt vähän asian vierestä, mutta sainpahan purkaa kokemukseni.

Itse en olisi halunnut ketään ystäviä sairaalaan katsomaan. Myös minun huonekavereilla ramppasi vaikka millaista tupakalta haisevaa ja köhivää ja mölisevää tossunkuluttajaa. Sairaalasta oli myös ilmoitettu, että vain isä ja sisarukset ovat sallittuja vieraita. Synnytyksen jälkeen on niin rähjäinen olo ja ajatukset vielä hajallaan, että sen puoleen toivoisin vieraita vasta hyvän aikaa kotona oltuani. Kotiinhan voi vieras sitten kantaa vaikka millaista pöpöä, joten itse ottaisin vieraita vasta aikaisintaan parin-kolmen viikon kuluttua kotiutumisesta. Mutta ihmiset ovat erilaisia. Toinen haluaa heti tuvan täydeltä synnytystarinan kuuntelijoita, toinen haluaa olla rauhassa ja tutustua vauvaansa. Minä tekisin sinun asemassasi niin, että ilmoittaisin ystävällesi haluavani tulla katsomaan vauvaa ja ystävääsi, mutta hänen ilmoittamanaan ajankohtana.

Laitokselle en vielä menisi. Itsellä kävi paljon vieraita heti kotiin päästyä ja se ei häirinnyt minua. Kannattaa tosiaan kysyä miten äidille sopii. Itse olisin toivonut, että vieraita olisi käynyt myös arkena. kaikki vieraat ajoittivat vierailunsa viikonloppuihin ja ne menivätkin sitten ensimmäiset kuukaudet vieraita kestittäessä ja välillä saattoi olla paljonkin ihmisiä kerralla.

Mulla kävi sairaalassa TODELLA paljon vieraita, jopa vierailuaikojen ulkopuolella. Olin omassa huoneessa, ja oli ihanaa huomata miten monia vauvasta ja minusta välittäviä ystäviä ja sukulaisia onkaan! Lapsi on jo toinen, joten treenaamista ja stressiä vauvan hoidon suhteen ei ollut. Synnytyskin meni hienosti, olisin voinut kotiutua vaikka synnäriltä suoraan.
Paras tosiaan kysyä suoraan, haluaako ystäväsi ottaa sinut vastaan mieluummin sairaalaan vai kotiin. Kyllähän vierailuista väsyy, mutta toisaalta äitiyslomalla näkee niin kovin mielellään aikuisiakin.

Itselläni kävi sairaalassa mieheni ja lasteni lisäksi paras ystäväni katsomassa minua ja vauvaa. Hän soitti ensin ja kyseli milloin jaksan "vastaanottaa" hänet.
Hänen käyntisä oli ainakin minulle tärkeä.
Muut sukulaiset ja ystävät kävivät kotona noin pari viikkoa kotiutumisen jälkeen katsomassa uusinta tulokasta:)
Mielestäni voit hyvin mennä katsomaan ystävääsi ja viedä tuliaiseksi vaikkapa suklaalevyn tai jotain muuta hänen lempiherkkuaan:)

Hei
Minusta kannattaa kans kysyä voiko tulla käymään. Tuo kannattaa pitää mielessä, että menet kylään pullakaupan kautta. Meillä ramppasi ensimmäisellä viikolla melkein joka päivä joku kylässä. Siinä sitten sai ketellä alapää hellänä kahvia ja tarjoilla ne vielä pullien kanssa.
Sairaalanki minusta voit mennä, jos olet hyvä kaveri. Ei kuitenkaan kannata mennä kovin isolla porukalla. Mie en ite päästäny vieraita kattoon minua, kun olis tullu yhtä aikaa kaks naista joilla pienet lapset vauvakaukalossa ja yks mies. Sanoin, että oon vähän väsyny, että käykää kun oon kotiutunu.
Minun huonekaverilla kävi aika paljon vieraita ja jotenki se ei ollu mukava, että niitä oli kerrala paljon. Siinä piti yrittää optella imettämään lasta.
Ite kuitenki olisin loppujen lopuksi ilahtunut, jos joku ystävä olis käyny kattoon ja tuonu vaikka jonku hyvän lehen ja suklaata.

Minä kävin katsomassa naapurini vauvaa jo sairaalassa ja pidin jopa vauvaa sylissäkin jotta ystäväni saisi syödä rauhassa. Tietenkin ensin desifoin kädet kunnolla.
Ite olin 70 km päässä jotenka katsomassa kävin vain mies ja lapset yhden kerran sekä siskoni joka asui lähellä sairaalaa.
Noista käynneistä, myös rovaniemellä on käytäntönä, että vain mies saa mennä vauvaa katsomaan. Kävin kerran maailmassa katsomassa sukulaistyttöä jonka vauva ei ees vielä ollut syntynyt niin kyllä ne hoitajat pitivät huolen, etten varmasti huoneeseen mennyt vaan jäin odottamaan ja mentiin sitten kanttiiniin. En tiedä onko siellä vieläkin näin tiukat säännöt.
Tyksissä ainakin lappas vieraita pitkin päivää joittenkin luona.

Yhteistyössä