Milloin vauva pomppukeinuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja i1na
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Okei, kiitos :)

Meillä on 7kk poitsu. Tukee tosi hyvin jaloillaan ja nyt ollaan pidetty pomppukeinussa pari kertaa. Poika on isokokoinen ja silti keinu itsessään on liian iso. Aloin siinä sitten miettimään että minkä ikäisille nämä sitten oikein on..

Hyvin kuitenkin viihtyy. Nauru raikaa ja iloisena pomppii kuin pieni kenguru :) <3

Meidän tytön taannoinen fysioterapeutti sanoi, että nuo vauvojen pomppukeinut pitäisi kieltää kokonaan. Ne aiheuttavat/vahvistavat varvastustaipumusta, mikä taas voi aiheuttaa pahempiakin ongelmia myöhemmällä iällä. Meidän tytöllä sellainen oli (siis varasi aina varpaisiinsa, käveli varpaillaan) ja fysioterapeutti sai sen reilun vuoden iässä onneksi hiottua pois. Se on sellaista ylijäntevyyttä, joka alkaa kiristää siellä säärissä jotain (en muista tarkkaan) niin, että jalalle syntyy paha virheasento.

Selvennän vielä, että on sitten täysin eri asia se, että lapsi on jo niin iso, että osaa itse hyppiä ja laitetaan trampoliiniin. Se tekee vain hyvää! Mutta vauvaa ei tulisi kuulemma hyppyyttää ollenkaan, etenkin jos on yhtään varvastustaipumusta. Ennemmin työntökärry kuin tuollainen pomppukeinu.

Hyppykeinuista voi myös seurata lonkka- ja selkävaivoja, siis aivan aikuisiälle. Siksi niissä onkin yleensä mukana ohjeet, minkä verran lasta saa maksimissaan niissä säilyttää (koska säilytyspaikkojahan ne on ;)) taisi olla max 10 min. Jos näitä keinun mukana tulevia ohjeita noudattaa ja lisäksi seuraa, ettei lapsi varaa varpailleen, niin kai se on sitten ok.

Mutta en silti ymmärrä, miksi kukaan lastaan noihin laittaisi. Googleta vähän asiasta (muutakin kuin niitä sivuja, missä noita markkinoidaan), kysele neuvolasta ja fysioterapeuteilta. Antaisit ennemmin lapsesi liikkua ihan omaehtoisesti, könytä lattialla omalla tyylillään. Liiallinen hyppykeinuttelu vain hidastaa sitä omaa liikkeellelähtöä.

Aika masentavaa kuultavaa, mä en todellakaan tiennyt että pomppukeinusta voi olla lapselle jotakin haittaa. Luulin että se on kehitetty nimenomaan lapsen liikkumista tukemaan. Pitäisi kyllä aina ottaa kunnolla selvää ennen kuin mihinkään vastaavaan lastaan laittaa..

Meidän poitsu on vilkas muutenkin, liikkuu lattialla hyvin. Pyörii ja konttailee, mutta haluaisi jo olla pystyssäkin. Kävelytuesta ei tykkää ollenkaan kun siinä ei pääse liikkumaan yhtä vapaasti kuin pomppukeinussa. Ainoastaan siitä syystä olen lasta siihen laittanut, kun toinen nauttii niin suunnattomasti.. :) Ei me pitkiä aikoja olla pidetty kerralla. Varmaan just sen maksimissaan 10min ja pitää nyt kyllä tosissaan tarkailla ettei se lapsi varpaillaan siinä pompi.

Meidän kaksoset olivat kolmen kuukauden, kun saatiin fysioterapeutilta varoitukset, että ei missään nimessä hyppykeinua eikä kävelytuolia. Sylissä hyppyyttäminen oli myös kiellettyä. Kaikille lapsille ei ole vaaraa, mutta jos lapsella on liikaa jäntevyyttä tai liian vähän jäntevyyttä, niin on syytä olla varovainen.

Kantapää pitää ylettyä lattiaan. Eli vaara varvistamiselle syntyy kun pomppukiikku on asennettu liian korkealle lattiasta ja vauva saa pomppuun ponkaisu-otteen ainoastaan varpaillaan.

Kohtuudella jos käyttää niin ihan hauska kapistus ja tosiaan niin matalalle, että lapsella yltää jalat kunnolla maahan. Järjenkin pitäis sanoa, että jos lapsi ei osaa itse seistä, niin ei pitkään pidetä pystyasennossa.

Mut tuossa 6-8kk iässä meidän likka siinä oli jonkin verran. Samoin oli sellainen kävelyauto. Helpotti arkea, kun välillä on pakko saada vaikka ruoka tehtyä loppuun ja kivemmin sujuu kun lapsi ei huuda koko ajan.... Meidän lapsi oli muutenkin alati kiukkuinen oikeastaan kunnes oppi itse liikkumaan, noissa härveleissä sai vissiin sitä aktiviteettia mitä kaipasi joten jonkun verran niitä käytettiiin.

Meillä ei hidastanut yhtään liikkeellelähtöä. Varvastusta oli hieman kävelemään lähtiessä, mutta se kyllä hävisi ihan itsekseen.

Yhteistyössä