Milloin tuoretta ja sormiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Missu80

Vieras
Tiedustelisin vauvojenne ruokailutottumuksista vähän, eli milloin olette alkaneet antaa soseen kaverina tuoretta kurkkua, tomaatti, porkkanaa? Oletteko raastaneet ne vai antanut pieninä paloina? Mitenkäs sormiruuan kanssa?
Meillä tyttö 5,5kk. hanpaita ei ole yhtään, eikä näyttäisi olevan tuloillaankaan. Soseita on syönyt pari kuukautta maidon ohessa. Jokohan voisi tuoreita juttuja lisätä ruokavalioon?
Neuvolasta ei viimeksi saatu minkäänlaista ohjeistusta tähän, enkä tajunnut sitä pahemmin kysellä.. Seuraavaan neuvolakäyntiin on melkein kaksi kuukatta..

Kiitos!!

Me aloitettiin sormiruoka joskus puolen vuoden iässä. Siis lähinnä silloin, kun ruoka alkoi osua suuta kohden :) Alkuun imi maissinaksuja, sitten pikkuhiljaa leipätikkuihin, pehmeisiin hedelmän palasiin, raejuustoon, rusinoihin jne. Mitä nyt ikinä keksittiin antaa ja mikä sopivaksi katsottiin.
Kurkkua, porkkanaa, kukkakaalia ja paprikaa aloin antaa raasteena samoihin aikoihin. Alkuun ujutin soseen seassa porkkanaraasteen ja pikku hiljaa se alkoi kelvata sellaisenaan. Kurkku on maistunut alusta asti raasteena. Nyt poika 11kk ja kyllä vieläkin saa olla tosi tarkka sormiruoan kanssa. Ei osaa haukata ollenkaan sopivia paloja, vaikka hampaita on jo 8 ja rusinoitakin tunkisi vaikka 100 kpl kerrallaan suuhunsa jos vain saisi.

Meillä meni myös niin, että lusikoitava ruoka ei kelvannut kuiin hyvin hienonnettuna tosi kauan, mutta vaikka mitkä vihannekset söi palasina jos sai itse syödä sormin. Soseen seassa isot palat aiheuttivat järkytyksiä.

Meidän 1-v. ei osaa vieläkään oikein kunnolla syödä esim.kurkkusiivusta,vaan aina haukkaa liian ison palan ja sit alkaa kakistelu.Miten annatte esim.mandariinia tai appelsiiniä?Sehän on aika "sitkeetä"...

Meillä tyttö 9kk tykkää klementtiineistä ja satsumoista. Olen kuorinut palasta vielä sen ohuen kuoren pois ja antanut ihan sitä hedelmänlihaa. Joskus syödään niin,että pidän itse palasta kiinni ja tyttö imee sisustaa =).
Riisikakkuja tyttö tykkää syödä ja maissinaksuja. Viime kesäisiä vadelmia olen antanut pakkasesta ja pienehköjä banaanin paloja.

Yhteistyössä