milloin teillä on vauvan suu ruvennut aukeamaan kiinteille?

riippunee vauvasta... meillä alkoi seurata syömistä jo kk ennen kun sai itse. sillon jo suu maiskutteli kun seurasi. 4kk oli kun annettiin ekan kerran. laita vauva aina sitteriin eteesi kun syöt ja näytä että näin se käy--äiti syö. tietysti hyvä olla keittiössä pöydän ääressä koko perheen aterioidessa niin oppii että keittiössä syödään.

mitä olet antanut? kokeile bataattia--se on makeampaa ja saattaa mennä paremmin alas kun esim. peruna.
 
Me alettiin kokeilla soseita 4 kk iässä ja mielellään otti poika ruokaa vastaan. Meillä ei oikeastaan ollut mitään ongelmia, johtuneeko siitä, että poika ollut pullopoika jo pienestä =) . D-vitamiinit tuli annettua myös alusta alkaen lusikalla.
 
Mä luulen et on lapsikohtaista ja sukuvikakin kuulemma. Meidän molemmat lapset on ihan alusta asti olleet kuin linnunpoikaset suu korviin asti auki, kun lusikka vaan tulee lähelle. Molempia lapsia on voinut syöttää reilusti alle vuoden ikäisenä ruokalusikalla, jos ei ole sattunut oleen teelusikoita puhtaana... Meillä on huvittavaa videota esikoisesta, joka harjoitellessaan itse syömistä noin vuoden ikäisenä avasi suun ensin ammolleen ja alkoi sitten hamuilla ruokaa lusikkaan, mikä kesti aikansa, ja suu pysyi koko ajan auki, ja lopuksi hän sitten sihtasi lusikan suuhunsa.
 
Meil avaa nykysinkin tosi harvoin (syöty kiinteitä noin 1kk, poika nyt 5,5kk). Jos harhautan ja laitan tuttipullon ylös et kahtoo sitä ja sit lappaan suuhun ruokaa ni sillon syö.. Muutoin usein suu pysyy supussa :D Kyl joskus availee, mut vain siin alussa muutaman lusikallisen aikana.
 
Meillä 4 kk iässä ei kiinnostanut yhtään, pidin sitten taukoa ja tosissaan vasta oisko ollut noin 5,5kk alkoi syöminen kiinnostaa eli alkoi seurailla muiden syömistä tosi tarkkaavaisesti ja oli aina repimässä mun kädestä leipäpalaa tms. jos itse söin jotain.

Eli kyllä varmasti sen huomaat sitten kun syöminen alkaa kiinnostaa! Minusta ei kannata väkisin yrittää, meillä ainakin tosiaan sen tauon jälkeen oli ihan eri meininkin eli mielellään vei itsekin suuhun, jos antoi käteen imeskeltäväksi jonkun porkkananpalan tms.

Lapset on tässäkin yksilöllisiä eli ei kannata huolestua, vaikka toisten lapset söis paljon aiemminkin.
 
Minä aloin antaa soseita tytöllemme 3 kk ikäisestä eli kuukausi sitten. Olisi imenyt tunnin välein päivällä ja tuttipullosta ei lisämaitoa suostunut syömään. Ennen aloitettiin soseet vauvan tarpeen mukaan jo 3 kk iästä. Niin ovat kolme poikaani aloittaneet ja ei tämä tyttö ole mitenkään poikkeus vaikka direktiivien mukaan pitäisi aloittaa vasta 4 kk =). Tyytyväinen on . Aloitin perunalla ja porkkanalla ja nyt menee kaksi kasvissosetta ja yksi hedelmäsose päivässä. Rintamaitoa juo päälle ja syö vielä pari kertaa yössä...
 
Meillä suu auennut alusta hyvin, heti ensi yrittämällä. Mutta nyt tullut vasta ongelmia matkaan: neiti alkanut pörisyttämään ja ns. kurlaamaan kiinteillä... :D Välillä naurattaa, mutta hankaloittaa tuota syöttämistä aikas paljon! Ja tosiaan ensimmäiset kiinteät maistiaiset aloitettiin siinä 3,5 kk iässä neuvolatädin suosituksesta.
 
Mä aloitin kiinteet vasta 6kk eikä meinannut alkuun tulla mitään. Sylki kaikki ulos. Sitten epätoivoissani menin antaa hedelmää, että söisi edes jotain (yöt alkoi olee hulinaa) ja makealla tietenkin on oppinut suunsa aukaisemaan. :) Nyt kuukauden harjoittelun jälkeen menee onneksi jotkut kasvissoseetkin, mutta välillä on kyllä niiin takkusta. On tarkka mauista eikä kelpuuta kuin tiettyjä ruokia. :whistle:
 
Meil on ny alkanu suu enempi aukeemaan ton aiemman kirjotukseni jälkee :) Ja pidettii vähä aikaa taukoo ku oli kauheesti oksenteluita. Mut taukoo ei pidetty ku ihan pari pvää välillä. Ja oksenteluki loppu ku vaihdoin puuron maidottomaan. Yhen ainoon kerran oon velliä antanu ja sen jälkeenki oksenti. Eli siten en oo sitäkää antanu. Ei vaan taida sopia vieraat maitotuotteet pojalle muuta ku äidinmaidon kautta.
 

Yhteistyössä