Milloin syöttötuoliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierassss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierassss

Vieras
Milloin lapsenne on alkanut istua lyhyitä hetkiä syöttötuolissa tuettuna? Mistä tietää, että vauva on valmis?

Meillä ei ole sitteriä ja tuo sylissä kannattelu ruokapöydässä on välillä vähemmän helppoa :)

Lapsemme itse kampesi sylissä istumaan jo ennen 5kk ikää, joten neuvolalääkärin luvalla lapsemme sai rueta istumaan lyhyitä aikoja kerrallaan siitä lähtien, syöttärissä istumista harjoiteltiin vähän kerrallaan 5kk ikäisestä alkaen ja sitten 6kk iässä kun aloitimme kiinteät, osasi jo istua syöttötuolissa. Mutta se on niin lapsesta kiinni, jos ei halua istua niin eipä niitä voi väkisinkään istuttaa.

No kun meillä on kans tällainen pystyynpunkeaja... ja tiedän teoriassa, että kun lapsi jaksaa kannatella selkänsä riittävän suorassa tuetussa istuma-asennossa, häntä saa siinä pitää, mutta mikähän sitten todellisuudessa on "riittävän suorassa", se onkin vaikeampi arvioida :)

Esikoinen kannatteli neuvolan mukaan selkänsä hyvin jo 4kk käynnillä, ja istuin syöttötuolissa lyhyitä hetkiä 5kk-> samalla kun laitettiin ekat sormiruoat tarjolla. Mutta nyt jälkikäteen mietin, olinko hätähousu, jäikö jotain huomaamatta, kun "kaikki muut" tuntuu laittavan syöttikseen myöhemmin.

Tää toinen on nyt siis pian 5kk ja ihan vielä ei ole tarkoitus kiinteitä aloittaa, mutta tää haluaa kuitenkin osallistua niihin ruokailuhetkiin niin roikkuu sit aina toisella käsivarrella, ja yksikätisesti pitäisi suoriutua omasta syömisestä ja esikoisen auttamisesta :)

vaikka meilläkin oli pystyynpunkeaja niin ei neuvolantäti suositellut s.tuolia ennen kuin muistaakseni 7-8kk paikkeilla. vaikka istui lattialla. ei tarpeeksi hyvin sitä ennen istunut/kannatellut itseään. onneksi oli sitteri jossa oli mukava ruokailla :)

Mä vaan en itse usko että takakeno on järkevä asento opetella syömään muuta kuin maitoa rinnasta tai kunnollisesta tuttipullosta... Mut jatketaan sylittelymetodilla niin kauan kuin oikealta tuntuu.

Mitä tarkoittaa että lapsi osaa istua itse? Siis pysyy pystyssä jos laitetaan istumaan, vai nousee itse istumaan?

Meillä tosiaan esikoisen neuvolakortissa lukee 4kk iässä että kannattelee selän suorassa tuetussa istuma-asennossa. 5kk iästä lähtien istutin ne lyhyet ruokailuhetket tuettuna syöttiksessä (ja jos alkoi kenottaa niin nostettiin pois), mutta muuten en istuttanut ollenkaan ennen kuin itse nousi istuma-asentoon, eli vasta 11kk iässä. Olisiko pitänyt odottaa syöttötuolin kanssa 11kk ikään vai opettaa lapsi istumaan tuetta lattialla puolivuotiaana ja vasta sitten syöttötuoliin?

Mitä tarkoittaa että lapsi osaa istua itse? Siis pysyy pystyssä jos laitetaan istumaan, vai nousee itse istumaan?

Meillä tosiaan esikoisen neuvolakortissa lukee 4kk iässä että kannattelee selän suorassa tuetussa istuma-asennossa. 5kk iästä lähtien istutin ne lyhyet ruokailuhetket tuettuna syöttiksessä (ja jos alkoi kenottaa niin nostettiin pois), mutta muuten en istuttanut ollenkaan ennen kuin itse nousi istuma-asentoon, eli vasta 11kk iässä. Olisiko pitänyt odottaa syöttötuolin kanssa 11kk ikään vai opettaa lapsi istumaan tuetta lattialla puolivuotiaana ja vasta sitten syöttötuoliin?

sitten kun pysyy pystyssä jos laitat lattialle istumaan

Jaa otapa tästä tolkkua, kun mulle taas väitettiin neuvolasta että lasta ei saa istuttaa _tuetta_ ennen kuin se itse nousee istumaan, eli ei laiteta sinne lattialle istumaan ollenkaan ennen kuin lapsi itse siihen nousee. Mutta tuettuna syöttötuolissa saa istua kunhan lapsi kannattelee selkää suorana. Nyt tää kyllä alkaa mennä sinne "miten vaikeaksi haluaa asiat tehdä" osastolle :D

Meillekin sanottiin, ettei lasta saa istuttaa lattialla tuetta ennen kuin tämä osaa itse mennä istumaan. Syöttötuoliin sen sijaan kuulemma sai laittaa 6 kk:n ikäisenä, kun puolivuotisneuvolassa oltiin katsottu että selkä on jo riittävän vahva. Silti itse mamoilin asian kanssa ja laitoin lapsen syöttötuoliin vasta lähempänä seitsemää kuukautta, kun tämä alkoi punkea sitteristä pystyyn.

Ja meille tosiaan vielä lisäohjeena sanottiin, että syöttötuoliin voi laittaa alkuun tyynyjä tukemaan selkää, ettei lapsi "hölsky" siellä mihin sattuu.

Kiinteiden syömisen kannaltahan syöttötuoli on paljon parempi kuin sitteri, koska siinä on pienempi tukehtumisvaara. Varsinkin sormiruokaa syötäessä pitäisi ehdottomasti olla riittävän pysty asento.

Sen vauvan selän asennon voi helposti itsekin katsoa. Kyse on siis siitä että lanneselkä(selän alin 5-10cm vauvalla) on pikkuvauvalla pyöreä ja puolivuotiaalla taas lanneselkä on suora. (Yksvuotiaalla sitten lanneselkä on jo kovera niinkuin aikuisellakin). Jos se lanneselkä on suora niin voi istua tuettuna. Alkuun vauva jaksaa pitää sitä suoraa asentoa vain hetken eli kun alkaa nojailemaan niin sitten pois tuolista. Pitkiä aikoja syöttötuolisda kannattaa pitää vasta sitten kun tosiaan lattialla istuu tuetta.

Tuolla on kuvat tuetusta istumisesta:
http://www.terve.fi/vauvaika/lapsi-3-kk
http://www.terve.fi/vauvaika/lapsi-6-kk

Yhteistyössä