Milloin syöpää ei voida enää hoitaa? Eli lääkärit ei voi parantaa sitä tai eivät edes hoida?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UTR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mun sukulaisellani on todettu syöpä, mutta eivät vielä tiedä mikä syöpä... sen tietävät, että etäpesäke on keuhkoissa mutta alkuperäistä kohtaa ei ole selvillä... sukulainen on muuten hyväkuntoinen (ns. terveen näköinen) mutta yskii keuhkokasvaimen takia... ei ole laihtunut, mutta viime aikoina ei ole ruoka maistunut ja on väsyttänyt (en tiedä senkö takia, että sai tietää taudistaan vai miksi...). Mietin nyt, että onko niin, että ei voi parantua, koska on levinnyt... syöpä on todennäköisesti jossain alavatsan alueella... :/

tuo ruokahaluttomuus ja väsymys voi olla psyykkistä, äitini sai niin voimakkaita psyykkisiä oireita sairauden kuultuaan että olimme kaikki varmoja että että syöpä on jo levinnyt joka paikkaan, mutta ei onneksi ole. Se on kamala tuska kannettavana ja vain yksin hän, joka sairautta käy läpi, tietää sen parhaiten.
Minä haluan uskoa ihmeisiin,koska niitäkin tapahtuu ja moni selviää todella vaikeistakin syövistä. Olkaa sukulaisenne tukena ja yrittäkää tsempata häntä jaksamaan. Uskon, että hänen henkinen puolikin alkaa jaksamaan paremmin , kun alkaa saamaan hoitoja. Näin uskon myös oman syöpäsairaan äitini kohdalla, jonka hoidot alkavat elokuussa.....Voimia!!!

Mun äiti ei tule ikinä parantumaan syövästä, mutta hoidoilla sitä koitetaan pitää kurissa. Eli sytostatteja on syönyt ja käynyt saamassa suonensisäisesti sairaalassa useaan otteeseen ja pian alkaa sädehoito. Hänellä on ollut useassa paikassa kasvaimia, jotka on leikattu, mutta imusolmukkeita ei voi poistaa.

Mun tädillä hoidettiin syöpää niin kauan kun hoito tehosi (=vuosia). Sitten kun syöpä jatkoi kasvua ja leviämistä hoidoista huolimatta, hoito lopetettiin ja täti kuoli alle viikossa hoitojen lopetuksen jälkeen.

No hoitoa voidaan antaa ihan palliatiivisesti (oireita helpottavasti), vaikkei enää varsinaista syöpää voida parantaa. mm. sädehoitoa käytetään kivunlievitykseen luusyövissä. Syövän aiheuttamia oireita kyllä pyritään hoitamaan ja helpottamaan loppuun asti, jossei hoitotahto sitä erityisesti kiellä, esim. kipulääkkein, rauhoittavin, nesteenpoistolääkkein, oikeastaan millä vaan mikä helpottaa potilaan oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja miisa:
Mun äiti ei tule ikinä parantumaan syövästä, mutta hoidoilla sitä koitetaan pitää kurissa. Eli sytostatteja on syönyt ja käynyt saamassa suonensisäisesti sairaalassa useaan otteeseen ja pian alkaa sädehoito. Hänellä on ollut useassa paikassa kasvaimia, jotka on leikattu, mutta imusolmukkeita ei voi poistaa.

Saanko kysyä mitä syöpää äitisi sairastaa?

Alkuperäinen kirjoittaja UTR:
Onko kellään tietoa? Vai hoidetaanko syöpää aina, vaikka se olisikin parantumaton? Milloin syöpä on parantumaton?

Elinikää yleensä yritetään jatkaa mahdollisuuksien mukaan esim verensiirroilla tms. Syöpähoitoja ei välttämättä itsessään enää jatketa, jos peli on jo menetetty. Tässä tapauksessa aikaa on yleensä päiviä tai viikkoja.

Tämä siis omakohtaista kokemusta!

Äidilläni on varmaan just tuommoinen jota ei voi hoitaa. Etäpesäkkeitä jo pari. Lääkärit ei näytä tekevän mitään, lupaa soitella joskus parin viikon välein eikä mitään muuta. Olen ainoa lapsi eikä muita sukulaisia juurikaan ole, miten tästä oikein selviää, kun pitää kaikki asunnot ja tavaratkin sitten myydä pois... Kaiken sen muun oheella =,(

Mun siskon paras ystävä kuoli reilu vuosi sitten 39-vuotiaana. Sillä oli rintasyöpä joka kyllä leikattiinkin ja sai hoitoja muttei ne auttanut. Oli yksinhuoltaja jolta jäi 6-vuotias tyttö. Ja kellekkään ystäville ei kertonut asiasta ei halunnut sääliä keneltäkään. Siskoni sai selville asian vasta kun ystävä oli kuollut.

Jos hoidot veisi vain huonompaan kuntoon ja syöpä on levinnyt laajalle, niin hoidot lopetetaan ja annetaan oireenmukaista hoitoa.

Yhteistyössä