Milloin synnytystapa-arvio tehdään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyn kun en tiedä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyn kun en tiedä

Vieras
Netistä luin äsken, että se tehdään kaikille odottajille viimeisellä neuvolalääkärikäynnillä.

Tämä käynti on minulla jo takana, lääkäri ei tehnyt muuta kuin kuunteli sydänäänet. Painoarviotakaan ei tehnyt, totesi vain, että "olen sen verran huono arvioimaan, etten edes yritä."

Stressaamiseen taipuvaisena stressaan nyt siis tästäkin asiasta. Tehdäänkö arvio mahdollisesti kuitenkin myöhemmin, esim. neuvolan terveydenhoitajan toimesta tai synnytyssairaalassa?

Mulla tehtiin esikoisesta ihan äitiyspolilla erillisellä ajalla koska sf-mitta oli sen verran suuri.

Kuopuksesta "synnytystapa-arvio" tai "kokoarvio" oli sitä että terkan kanssa höpistiin tyyliin Terkka: Tämä vauva taitaa olla pienempi kun isoveljensä
Minä: Siltä mustakin tuntuu ettei yhtä isoksi kasva

ja se oli siinä :D

Mulle tehtiin vk 36 lääkärikäynnin yhteydessä. Tehtiinkö sulle sisätutkimus? Lekuri on nimittäin voinut sen tehdä, muttei ole maininnut siitä sulle. Itselle vain tuumas että alatiesynnytystä lähdetään kokeilemaan eli luotan, että oli arvioinut pään matuvan tulemaan.

Mulla tehtiin polilla rv 36+jotain. Sain sinne lähetteen, koska maha ei mahtunut neuvolan käyriin ja näin ollen halusivat varmistaa, ettei nyt aivan liian isoa lasta ole tulossa.

Sisätutkimusta ei tehnyt, koska minulla ei ole ollut ennakoivia supistuksia.
Sf-mittaa ei myöskään katsottu, aiempi mitta on otettu eri neuvolassa, ja kuulemma eri mittaustavoista johtuen "ei kannata lähteä mittailemaan, näyttää vaan kamalalta äitiyskortissa."
Synnytyksestä oli sen verran puhetta, että lääkäri kysyi, pelottaako.

Jotenkin jäi omituinen olo tuosta käynnistä, ehkäpä kyselen terveydenhoitajalta lisää asiasta ensi kerralla.

Itse asiassa yleensä mitään varsinaista synnytystapa-arviota ei (yleensä) tehdä, ellei ole jotain erityistä syytä (kuten vastauksista on jo ilmennytkin). Itse olin varma, että lapseni on isokokoinen ja itkun ja taistelun jälkeen pääsin arvioon.

No olishan se sisätutkimus nyt pitänyt tehdä vaikkei ennakoivia supistuksia ookkaan ollu :o
Kyllä mulla on lläkäri ihan jokaisessa tarkastuksessa raskausaikana kurkannut alapäähänkin.

Ja multa ei kyllä kauheesti kyselty neuvolassa tulevasta synnytyksestä muuta kun just että millä mielellä oon sinne menossa ja onko mielessä jotakin askaruttavaa jne. Mä listasin sairaalaan enevään paperiin asioita jotka liittyi synnytykseen, esim mitä puudutteita tarvittaessa haluan jne.

Ekassa tehtiin yliaikaistarkistuksessa ja tässä toisessa tehdään viikoilla 36-37 kun edellisellä kerralla päädyttiin sektioon. Että ei ne joka paikassa sitä automaattisesti tee, ei siis olisi mullakaan tehty ekalla kerralla, ellei oltaisi yli menty reippaasti.

Yhteistyössä