Milloin soitto/käynti neuvolaan ekassa raskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoista odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoista odottava

Vieras
Tein viime viikolla testin ja raskaana ollaan ja esikoista siis odotan. Nyt vain on hieman ruvennut epäilyttämään nämä Tampereen odottajille annetut ohjeet:

"Odottavan naisen kannattaa ottaa yhteyttä äitiysneuvolaan raskauden 7. - 9. viikolla.
Ensimmäinen käynti terveydenhoitajan luokse ajoittuu 9. - 11. viikolle ja lääkärintarkastus 12. - 13. viikolle."

Jotkut ovat tämän palstan mukaan käyneet jo ultrassa viikolla 7?! Ja eka käynti tämän ohjeen mukaan olisi täällä vasta viikolla 9.

Itselläni on yksi jatkuvaa lääkitystä vaativa sairaus ja lisäksi sellainen hoitojakso menossa, jonka suhteen ei ole ihan varmaa, voiko raskaana hoidoissa käydä. Onkohan tämä linja tosiaan näin tiukka Tampereella tai yleensä neuvoloissa? Toki voin neuvolaan soittaa, mutta jos tämä asia tosiaan on näin, niin turha sinne on kait rimpautella ja "tätejä" häiritä.

Haluaisin tietenkin myös vahvistuksen tälle raskaudelle, ettei tarvitsisi turhaan toivoa ja odottaa seuraavaa pari kuukautta.

Tuossa tilanteessa kannattaa soittaa vaikka heti ja kysyä että miten toimitaan. Meillä päin saa soittaa vaikka heti ja varata sen ensimmäisen neuvola ajan. Sen 7vkon ultran joutuu ite maksamaan, jos sellaisen haluaa..

Tein viime viikolla testin ja raskaana ollaan ja esikoista siis odotan. Nyt vain on hieman ruvennut epäilyttämään nämä Tampereen odottajille annetut ohjeet:

"Odottavan naisen kannattaa ottaa yhteyttä äitiysneuvolaan raskauden 7. - 9. viikolla.
Ensimmäinen käynti terveydenhoitajan luokse ajoittuu 9. - 11. viikolle ja lääkärintarkastus 12. - 13. viikolle."

Jotkut ovat tämän palstan mukaan käyneet jo ultrassa viikolla 7?! Ja eka käynti tämän ohjeen mukaan olisi täällä vasta viikolla 9.

Itselläni on yksi jatkuvaa lääkitystä vaativa sairaus ja lisäksi sellainen hoitojakso menossa, jonka suhteen ei ole ihan varmaa, voiko raskaana hoidoissa käydä. Onkohan tämä linja tosiaan näin tiukka Tampereella tai yleensä neuvoloissa? Toki voin neuvolaan soittaa, mutta jos tämä asia tosiaan on näin, niin turha sinne on kait rimpautella ja "tätejä" häiritä.

Haluaisin tietenkin myös vahvistuksen tälle raskaudelle, ettei tarvitsisi turhaan toivoa ja odottaa seuraavaa pari kuukautta.

Jos on tollanen tilanne niin soita koska oishan se tiedettävä noi lääkejutut ja hoidot. Terve voi odotellaki sinne 7-9vk.

Huh. Uskallan sitten varmaan soitella ja häiritä neuvolan väkeä :).

Osaatteko sanoa, kuka hoitaa tämän päätöksen perussairauden lääkitykseen liittyen? Onkohan ko. alan erikoislääkärillä riittävästi tietoa vaikutuksista raskauteen vai olisiko neuvolalääkäri oikeampi kohde? Ja voiko lääkäreille edes soitella noin vain... Tähän mennessä olen "omaan hoitajaan" ollut vain yhteydessä.

[QUOTE="alkup";22276439]Huh. Uskallan sitten varmaan soitella ja häiritä neuvolan väkeä :).

Osaatteko sanoa, kuka hoitaa tämän päätöksen perussairauden lääkitykseen liittyen? Onkohan ko. alan erikoislääkärillä riittävästi tietoa vaikutuksista raskauteen vai olisiko neuvolalääkäri oikeampi kohde? Ja voiko lääkäreille edes soitella noin vain... Tähän mennessä olen "omaan hoitajaan" ollut vain yhteydessä.[/QUOTE]

Neuvolan täti osaa sut ohjata oikeaan osoitteeseen kysymään niistä lääkityksistä yms. Puhelin käteen ja soittoa neuvolaan vaan!

Itse entisenä Tamperelaisena soitin neuvolaan lähes heti plussattuani, kun siis esikoinen oli kyseessä. Kyllä ne sen ajan antaa heti, mutta se ajoittuu tonne 7-9 viikolle. Ultraan Tampereella pääsee vaan ja ainoastaan ne pakolliset kerrat, eli n. rv 12 ja 20. Yksityiselle on mentävä jos alkuraskauden ultran haluaa.

Yleensä näiden eri sairauksien hoitolinjoista päättää sen alan lääkäri. Jos tarkempaa seurantaa vaadit sairauden takia, se yleensä toteutetaan äitipolilla. Sinne neuvolalääkäri tekee yleensä lähetteen.

Kannattaa ottaa yhteys heti jos on lääkityksiä. Ja etenkin jos ei ole varma sopivatko ne raskauden aikana tai pitääkö annostusta muuttaa. Esim. itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitystä pitää nostaa hieman heti plussan jälkeen ettei lapselle tule neurologisia vammoja! Normaalisti terveellä kilpirauhasella olevalla se hormoonieritys nousee alkuraskaudessa jo. Mulla ei koska kilppari on ihan sökönä! Viime raskaudessakin sitä lääkitystä jouduttiin monta kertaa nostamaan.

eka neuvola viimeistään 8+ ja seuraavalla viikolla jo lääkäri, jossa ultra. Kaikki ultrataan jo ennen niskaturvoketta neuvolalääkärin toimesta. Meillä on kyllä hyvin asiat, joka lääkärikäynnillä on ultra, eli normiraskaudessakin tulee se 5 ultraa.

Tampereella asuessa ihan ekan raskauden aikana soitin heti plussatestistä neuvolaan. =) Tosin sitä oli ikävä perua, kun sitten kävin ultrassa (yksityisellä) ja se todettiinkin tuulimunaksi.

Seuraavasta raskaudesta soitin omalle lääkärille heti plussan tehtyäni, koska mullakin piti muuttaa sen hetkistä lääkitystä. Neuvolaan sitten varhaisultran jälkeen (sen kävin 6+3).

Tästä raskaudesta soitin joskus rv 7. Ja kävin varhaisultrassa.

[QUOTE="alkup";22277999]Isoissa kaupungeissa on kaikki aina huonommin :( pelottaa, että jotain jää huomaamatta kun seurannat ei ole niin tehokkaat.[/QUOTE]

Mitä sä pelkäät? :)

Ei täällä ole mitään pelättävää. :D Yksityisesti pääset ultraan heti, kun tahdot. Ja suosittelenkin, että meet tuossa rv 7 tienoilla. Mutta sitä ennen kantsii kyllä soittaa neuvolaan ja kysyä, onko siellä ultra vai ei, koska esim. mulla ois tuon tuulimunan jälkeen ultrattu neuvolassakin (treella, ainakin tuolla oli neuvolassa myös ultra), mutta sattui kesäloma-aika eikä lääkäri ollut paikalla. Joten siksi menin yksityisesti. =)

[QUOTE="vieras";22276491]Itse entisenä Tamperelaisena soitin neuvolaan lähes heti plussattuani, kun siis esikoinen oli kyseessä. Kyllä ne sen ajan antaa heti, mutta se ajoittuu tonne 7-9 viikolle. Ultraan Tampereella pääsee vaan ja ainoastaan ne pakolliset kerrat, eli n. rv 12 ja 20. Yksityiselle on mentävä jos alkuraskauden ultran haluaa.

Yleensä näiden eri sairauksien hoitolinjoista päättää sen alan lääkäri. Jos tarkempaa seurantaa vaadit sairauden takia, se yleensä toteutetaan äitipolilla. Sinne neuvolalääkäri tekee yleensä lähetteen.[/QUOTE]

Kyllä myös treella on joissakin neuvoloissa ultra, jolla voidaan katsoa, jos jonkin epäillään olevan pielessä. :) Mulle tarjottiin silloin esim. mahdollisuutta, että ois just katottu onko sykettä alussa lainkaan (ekan tm:n jälkeen) ja myöhemmin sillä katsottiin, jos jostain syystä ei sykettä saatu dopplerilla kuuluviin. Mitään rakenteita eivät ala tutkia, mutta sykkeen just tarkistavat sillä kyllä.

Plussasin, käväisin yksityisellä ultrassa viikolla 8 tai 9 ja soitin neuvolaan.
Eka käynti olisi ollut muistaakseni viikolla 12, mutta olinkin silloin sairaalassa uhkaavan keskenmenon takia. Viikon tai kahden kuluttua uusi yritys.
Parasta ottaa ajoissa yhteyttä, vaikka menisikin kesken, kaikissa neuvoloissa ei aikaa välttämättä saa ajoissa jos viime tipassa ottaa yhteyttä. Tärkein on Kelan asiointia varten saada paperit raskaanaolosta, muuten menee melko vaikeaksi myöhemmin anoa jopa sitä äitiyspakkausta.

Kelan sivuilta: Liitä hakemukseen neuvolan todistus siitä, että raskaus on kestänyt 154 päivää ja että olet käynyt terveystarkastuksessa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä.

Soita vaikka heti neuvolaan. Niin minä tein kun raskaustesti näytti positiivista. Eivät ne siellä käske soittamaan kuukauden päästä uudestaan ja miksi ensimmäistään odottavan pitäisikään odottaa jotain tiettyä päivämäärää, helpottaa oloakin kun saa asian hoidettua. Minä sain heti ensimmäisen neuvola-ajan ja lähetteen verikokeisiin. Olin viikolla 6. Näin Turussa 2010.

jos lääkityksiä on, niin heti vaan neuvolaan tai hoitavaan lääkäriin yhteys. Myös teratologiseen tietokeskukseen voi soittaa, sieltä eivät muuta lääkityksiä mutta kertovat jos on ok käyttää raskauden aikana. Hyvää neuvoa olen itse sieltä aina saanut.

Yhteistyössä