milloin soijaa voi antaa vauvalle?

Soija on aika allergisoiva, mutta onhan maitoallergisille olemassa soijakorvikkeitakin, joita aletaan antaa 6kk iästä eteen päin. Ymmärtääkseni mm. vegaaniperheissä vauvallekin aletaan tarjota soijaa (mm. lihan korvikkeena) puolen vuoden iän jälkeen.
 
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10040;10090;10136;10140

Papuja ei suositella alle 1-vuotiaille sitä varten, että niistä voi aikuisillekin tulla ruoansulatusvaivoja. Sinänsä niistä ei ole vaaraa. Sienet on kiellettyjen listalla raskasmetallien ja "luontaisesti haitallisten" aineiden takia ja idut salmonellan eli itse kasvatettuja ituja voi antaa.
 
Kasvissyöjävauvoille aletaan syöttämään soijavalmisteita (=soijajauhoa, soijaproteiinirouhetta, tofua...) samaan aikaan kuin tavallisesti otettaisiin käyttöön liha, eli n. 6kk eteenpäin. Meillä 8,5kk tytölle olen alkanut antamaan soijavalmisteita 7kk:n iässä, 6kk ikäisenä aloitettiin kiinteät. (Esikypsennetty soijajauho on muuten tosi kätevä ruokalisä.)
 
En voi olla kommentoimatta tuota vauvojen kasvissyöntiä koska itsekin olen ollut kasvissyöjä. Mun mielestä on vastuuntunnotonta pakottaa vauva kasvissyöjäksi koska jos ei ole koko elämänsä aikana syönyt eläinkunnan tuotteita, ei suolisto niitä myöhemmikään sulata vaikka haluaisikin. Antakaa siis sille lapselle myöhemmin mahdollisuus valita elkääkä pakottako niitä kasvissyöjiksi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja taataa:
En voi olla kommentoimatta tuota vauvojen kasvissyöntiä koska itsekin olen ollut kasvissyöjä. Mun mielestä on vastuuntunnotonta pakottaa vauva kasvissyöjäksi koska jos ei ole koko elämänsä aikana syönyt eläinkunnan tuotteita, ei suolisto niitä myöhemmikään sulata vaikka haluaisikin. Antakaa siis sille lapselle myöhemmin mahdollisuus valita elkääkä pakottako niitä kasvissyöjiksi!
Kyllä elimistö tottuu sekaruokaankin ajan myötä, jos niin lapset myöhemmin elämässään haluavat. Tosin perheemme (myös mies, ja ihan omasta tahdostaan) on lakto-ovo-vegetaarinen, eli käytämme eläinkunnantuotteista maitoa ja kananmunia.

Miksi ihmeessä minun pitäisi vastoin omaa vakaumustani alkaa ruokkia lapsiani raadoilla, kun en itsekään kykenisi niitä syömään. Lasteni ruokavalio on kuitenkin ravitsemusterapeutin kanssa tarkistettu, ja terveelliseksi todettu. Minulle ei riitä perusteluksi tuo taataan kanta, ettei myöhemmin voi sitten lihaa syödä. Lihaa sisältävä ruokavalio kun ei ole se ihmiselle ja maapallolle paras vaihtoehto...

Ei ole kuitenkaan minun asiani käännyttää koko ihmiskuntaa oman elämänkatsomukseni kannattajaksi, vaikka olenkin vakaumuksellinen vegetaristi ollut jo 16 vuotta, eli puolet elämästäni.
 
Sen enempää kasvis- ja lihansyöntiin kantaa ottamatta, täällä yksi elämänsä ensimmäiset 10 vuotta kasvisravinnolla (vieläpä pääosin luomulla ja biodynaamisesti viljellyllä, maitona vuohenmaito, ei vaaleaa sokeria, ei valkoisia vehnäjauhoja) kasvatettu kirjoittelee.. En ainakaan muista että minulla olisi ollut ongelmia kun lihaa aloin pikku hiljaa syömään. Myöskään mitään allergioita tai yliherkkyyksiä minulla ei ole koskaan ollut, muutenkin itse asiassa olen pysynyt koko ikäni terveenä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bliss:
Alkuperäinen kirjoittaja taataa:
En voi olla kommentoimatta tuota vauvojen kasvissyöntiä koska itsekin olen ollut kasvissyöjä. Mun mielestä on vastuuntunnotonta pakottaa vauva kasvissyöjäksi koska jos ei ole koko elämänsä aikana syönyt eläinkunnan tuotteita, ei suolisto niitä myöhemmikään sulata vaikka haluaisikin. Antakaa siis sille lapselle myöhemmin mahdollisuus valita elkääkä pakottako niitä kasvissyöjiksi!
Kyllä elimistö tottuu sekaruokaankin ajan myötä, jos niin lapset myöhemmin elämässään haluavat. Tosin perheemme (myös mies, ja ihan omasta tahdostaan) on lakto-ovo-vegetaarinen, eli käytämme eläinkunnantuotteista maitoa ja kananmunia.

Miksi ihmeessä minun pitäisi vastoin omaa vakaumustani alkaa ruokkia lapsiani raadoilla, kun en itsekään kykenisi niitä syömään. Lasteni ruokavalio on kuitenkin ravitsemusterapeutin kanssa tarkistettu, ja terveelliseksi todettu. Minulle ei riitä perusteluksi tuo taataan kanta, ettei myöhemmin voi sitten lihaa syödä. Lihaa sisältävä ruokavalio kun ei ole se ihmiselle ja maapallolle paras vaihtoehto...

Ei ole kuitenkaan minun asiani käännyttää koko ihmiskuntaa oman elämänkatsomukseni kannattajaksi, vaikka olenkin vakaumuksellinen vegetaristi ollut jo 16 vuotta, eli puolet elämästäni.


Aivan käsittämätöntä juttua.. eikö maapallolla ole iät ja ajat syöty lihaa???
Jenkkilästähän oli se surullisen kuuluisa tapaus missä vauvalle oli syntymästään asti annettu pelkkää OMENAMEHUA JA JOTAIN SOIJALITKUA. No sepä vauva ei pitkälle jaksanut.. lasta ei käytetty missään vaiheessa edes lääkärissä. Ja kaikki tämä vain siksi että äiti ja isi tykkäs salaatista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiami:
Alkuperäinen kirjoittaja Bliss:
Alkuperäinen kirjoittaja taataa:
En voi olla kommentoimatta tuota vauvojen kasvissyöntiä koska itsekin olen ollut kasvissyöjä. Mun mielestä on vastuuntunnotonta pakottaa vauva kasvissyöjäksi koska jos ei ole koko elämänsä aikana syönyt eläinkunnan tuotteita, ei suolisto niitä myöhemmikään sulata vaikka haluaisikin. Antakaa siis sille lapselle myöhemmin mahdollisuus valita elkääkä pakottako niitä kasvissyöjiksi!
Kyllä elimistö tottuu sekaruokaankin ajan myötä, jos niin lapset myöhemmin elämässään haluavat. Tosin perheemme (myös mies, ja ihan omasta tahdostaan) on lakto-ovo-vegetaarinen, eli käytämme eläinkunnantuotteista maitoa ja kananmunia.

Miksi ihmeessä minun pitäisi vastoin omaa vakaumustani alkaa ruokkia lapsiani raadoilla, kun en itsekään kykenisi niitä syömään. Lasteni ruokavalio on kuitenkin ravitsemusterapeutin kanssa tarkistettu, ja terveelliseksi todettu. Minulle ei riitä perusteluksi tuo taataan kanta, ettei myöhemmin voi sitten lihaa syödä. Lihaa sisältävä ruokavalio kun ei ole se ihmiselle ja maapallolle paras vaihtoehto...

Ei ole kuitenkaan minun asiani käännyttää koko ihmiskuntaa oman elämänkatsomukseni kannattajaksi, vaikka olenkin vakaumuksellinen vegetaristi ollut jo 16 vuotta, eli puolet elämästäni.


Aivan käsittämätöntä juttua.. eikö maapallolla ole iät ja ajat syöty lihaa???
Jenkkilästähän oli se surullisen kuuluisa tapaus missä vauvalle oli syntymästään asti annettu pelkkää OMENAMEHUA JA JOTAIN SOIJALITKUA. No sepä vauva ei pitkälle jaksanut.. lasta ei käytetty missään vaiheessa edes lääkärissä. Ja kaikki tämä vain siksi että äiti ja isi tykkäs salaatista..

En taida vaivautua sanomaan tämän enempää. :headwall:
 
Tästä tuli nyt tämmöinen ketju :headwall: No juu, arvattavissa oli.

Olen itse kasvisruokapainotteinen sekasyöjä, ilman sen kummempaa eettistä vakaumusta ja samoin syöväy kaikki meidän perheessä.Mutta koska meillä mieluusti tehdään esim.pastakastike soijarouheesta tai latikota ym., oli hyvä tietää milloin sitä soijaa saa alkaa antaa. Tofua ym. käyttelemmä.Itse en syö lainkaan punaista lihaa ja tosi vähän nykyisin kanaakaan tms.,mutta juustoja ja munia ja maitoa käytän.

Kiitos asiallisista vastauksista =)

Mulle voi laittaa jotain hyviä kasvisruokaohjeita yv:nä.Tosin en idätä mitään eli helpohkoja ja herkullisia ohjeita kiitos :saint: :heart: =)
 
Hei Marjis!!!

Soijarouhetta voit käyttää kuten jauhelihaa eli pastan sekaan vaikka.
helppo kastike syntyy kun laitat soijarouhetta, kuulotettua sipulia (tai keitettyä), vaikka hienoa porkkanaraastetta tai sosetta tai palsternakkaa ja esim.tomaattimurskaa. Voit suurustaa jos haluat. Käy perunalla, pastalle ,riisille ja sitä voi syödä muukin perhe, kun maustat sitten loppusapuskan oikein hyvin =)

Pehmeästä tofusta saa mahtavia jälkiruokia ja välipaloja, kun lisäät hedelmää tai marjaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
Hei Marjis!!!

Soijarouhetta voit käyttää kuten jauhelihaa eli pastan sekaan vaikka.
helppo kastike syntyy kun laitat soijarouhetta, kuulotettua sipulia (tai keitettyä), vaikka hienoa porkkanaraastetta tai sosetta tai palsternakkaa ja esim.tomaattimurskaa. Voit suurustaa jos haluat. Käy perunalla, pastalle ,riisille ja sitä voi syödä muukin perhe, kun maustat sitten loppusapuskan oikein hyvin =)

Pehmeästä tofusta saa mahtavia jälkiruokia ja välipaloja, kun lisäät hedelmää tai marjaa.
Meillä syödään lihaakin, mutta teen usein lasagnet, makaronilaatikot, jauhelihakastikkeen yms. niin että laitan n.puolet jauhelihaa ja puolet soijarouhetta, mies ei huomaa mitään ;)
Samoin kanakastikkeeseen saatan laittaa soijasuikaleita (mitä nyt oikealta nimeltä ovatkaan) ja menee kans ihan huomaamatta, meillä kun mies ei noista terveellisemmistä ruoista muuten perusta =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bliss:
Kasvissyöjävauvoille aletaan syöttämään soijavalmisteita (=soijajauhoa, soijaproteiinirouhetta, tofua...) samaan aikaan kuin tavallisesti otettaisiin käyttöön liha, eli n. 6kk eteenpäin. Meillä 8,5kk tytölle olen alkanut antamaan soijavalmisteita 7kk:n iässä, 6kk ikäisenä aloitettiin kiinteät. (Esikypsennetty soijajauho on muuten tosi kätevä ruokalisä.)
Ei oo totta!! Mä oon luullut et kasvissyöjävauvat on vaan joku huono vitsi.
:/
 

Yhteistyössä