Milloin sinulla puhkesi viisaudenhampaat ja montako tuli?

mulle tuli parikymppisenä 1 ylös ja se on vieläkin paikallaan kun ei sille kannata tehdä mittään (ei vaivaa mitenkään, kooltaan pienempi kuin tavan poskihammas, ehjä). Viime keväänä otettiin kuvat ja kun tohtorilta kyselin muista niin sanoi että loputkin kolme siellä jossain ikenissä luuraa mutta että EHKÄ yksi niistä voisi vielä puhjeta, kaksi tuskin koskaan. Kyllä käsittääkseni nuo viisurit tulee siellä parinkolmenkympin huitteilla jos ovat tullakseen mutta kuten oma lekurini sanoi niin ei voi olla varma. Niin ja ikää siis mulla 42

24-25 ikävuosien välillä puhkesivat kaikki neljä. Kolme poistettu, yksi jäljellä.

Kyllä ne voi puhjeta myöhemmälläkin iällä. Äidilläni poistettiin vikat kaksi viiskymppisenä.... Joissain tapauksissa myös puhkeamattomat voi vaivata. Ja mitä vanhemmaksi niiden antaa olla, sitä pitemmät juuret niihin voi kasvaa..... Tai sitten ne ei vaan puhkea eikä aiheuta mitään vaivojakaan, jos kuulut niihin onnekkaisiin.

Lisään vielä omaan vastaukseeni, että yhtäkään ei ole poistettu. Mulla on myös muita ylimääräisiä hampaita, nekin on jäänyt suuhun. Olen itse kieltäytynyt poistoista. Mulle noi aiheuttaa onneksi vaan kosmeettista haittaa, ainakin toistaiseksi. Saa nähdä, tulenko vielä joskus katumaan päätöstäni.

[QUOTE="Samu";30589032]Lisään vielä omaan vastaukseeni, että yhtäkään ei ole poistettu. Mulla on myös muita ylimääräisiä hampaita, nekin on jäänyt suuhun. Olen itse kieltäytynyt poistoista. Mulle noi aiheuttaa onneksi vaan kosmeettista haittaa, ainakin toistaiseksi. Saa nähdä, tulenko vielä joskus katumaan päätöstäni.[/QUOTE]

Miten ne mahtuu kaikki olemaan? Mulla taas puuttuu synnynnäisesti muutama hammas

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30589036:
Miten ne mahtuu kaikki olemaan? Mulla taas puuttuu synnynnäisesti muutama hammas

Ei ne oikeen meinaa mahtuakkaan, ylähampaat on ihan ok, mutta iso etupurenta, kun takahampaat raivaa itelleen tilaa. Alaleuassa taas etummaiset hampaat on kaikki ihan limittäin, kaks on oikeestaan jo päällekkäin. Yks viisuri kasvo limakalvolle, kun ikenenessä ei ollu tilaa. Nyt se on siellä enää osittain, se raivaa tietään kirjeen ja siirtää noita pienempiä hampaita vielä lisää vinkkelisvonkkelis. Osa hampaista kasvaa vinossa. Pepsodent-hymystä ei siis voi puhua:D
Mun veljeltä taas on poistettu ainakin kuus hammasta plus kaks viisuria, mutta sillä alkoki tulla niitä jo kitalakeen. Nykyään sillä on tosi suora ja nätti hammasrivistö. Ne poistot vaan oli tietty kovin kivuliaita, ja paraneminen otti koville. Kaks viisaudenhammasta on sillä vielä tulematta, mutta se on vasta 25, joten saattaa vielä puhjeta. Sitten ne varmaan poistetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30589018:
En itse usko, että sieltä vielä nousisivat, mutta hammaslääkäri oli vähän huolissaan ja ihmetteli kun ei oo leuat kipeät. Veljelläni ei ole yhtään viisuria ollut

Minulla leikattiin aikoinaan kaksi puhkeamatonta viisaudenhammasta ja yksi puhjennut vedettiin pois. Minulla oli noihin aikoihin leukakipuja, jotka saattoivat kestää päiväkausia ja tuntuivat tuolla leukanivelten kiinnityskohdassa. Viisaudenhampaat poistettiin ja siitä on nyt noin yli kymmenen vuotta aikaa. Kertaakaan sen jälkeen ei ole ollut noita leukanivelen alueen kipuja.

Nyt menee jo ihan aiheen vierestä, mutta tuli vaan hammasongelmista ja omituisuuksista mieleen:
Eräällä mun kaverilla on nyt kolmekymppisenäkin vielä maitohampaat suussa. Rautahampaita ei ole eikä tule. Noh, joku virkaintoinen hammaslääkäri oli joskus kaverin ylä-aste aikoihin kiskomassa jo kaikkia pois, että saataisi tilaa rautahampaille. Ei uskonut tyttöä, kun sanoi että ei saa vetää, vaan oli tosiaan ryhtymässä touhuun. Kaveri sitte pinkasi penkistä ylös ja juoksi karkuun. Myöhemmin tuli kaverin vanhemmille vihaista puhelua ja lähetettä poistoon. Ehkä niitä sitten vähän jo hävetti, kun selvis että tyttö puhu totta. Hyvä ettei vedetty pois.

Nyt on ikää 23v ja viisureita ei ole, eikä röntgenin mukaan tule. Suussa on myös ainakin yksi maitohammas, vasen yläkulmuri. Sen rautahammas kun meni sivuun, vallaten hammasrivini vasemman yläkakkosen paikan, jossa ei mulla lunnostaan ole hammasta (edes maitoa) lainkaan, vauvana olleen huuli-ienhalkion takia.
Ohan tää hauskaa kun nyt on siis kaksi kulmuria vieretysten :D
Tosin kyl toi maitokulmuri pikkuisen heiluu, irtoo varmamaan ennenku kolmekymmentä olen. Silloin kuulemma laitetaan siihen tekojuuri ja tekohammas, joita alunperin suunniteltiin halkion kohdalle...

Mut joo, ei oo viisureita lainkaan. Kaksi suurt iloa todella hammaslääkärikammosena on se viisurittomuus ja se ettei ole koskaan ollu reikiä.

Lukiossa poistettiin. Eivät mahtuneet tulemaan, ja poistamalla saatiin kuulemma muiden hampaiden tilaa helpommaks.
Ylhäältä poisti ihan normi hammaslääkäri. Osissa piti muistaakseni ottaa toinen
Alhaalta leikkasi kirurgi, kun kasvoivat poikittain takahampaita kohden.

[QUOTE="...";30589726]Nyt on ikää 23v ja viisureita ei ole, eikä röntgenin mukaan tule. Suussa on myös ainakin yksi maitohammas, vasen yläkulmuri. Sen rautahammas kun meni sivuun, vallaten hammasrivini vasemman yläkakkosen paikan, jossa ei mulla lunnostaan ole hammasta (edes maitoa) lainkaan, vauvana olleen huuli-ienhalkion takia.
Ohan tää hauskaa kun nyt on siis kaksi kulmuria vieretysten :D
Tosin kyl toi maitokulmuri pikkuisen heiluu, irtoo varmamaan ennenku kolmekymmentä olen. Silloin kuulemma laitetaan siihen tekojuuri ja tekohammas, joita alunperin suunniteltiin halkion kohdalle...

Mut joo, ei oo viisureita lainkaan. Kaksi suurt iloa todella hammaslääkärikammosena on se viisurittomuus ja se ettei ole koskaan ollu reikiä.[/QUOTE]

Aaash, voi ei! Miks ne ei oo napannu pois sitä maitohammasta jo aikasemmin? Hiukka olisit päässyt halvemmalla (siis ilmasiks)

Yhteistyössä