Milloin pois unipussista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Minkä ikäisiksi olette nukuttaneet taaperot unipussissa? Miten sujui vaihto tavalliseen peittoon?

Meillä unipussi ollut käytössä noin 4 kk iästä asti. Tyttö kohta siirtymässä tavalliseen sänkyyn kun uusi vauva tarvii pinniksen ja ajattelin että jos samalla jätettäisiin uniupussi pois niin pääsee sitten sängystä paremmin itse pois.

Onko liikaa kerralla uusi sänky ja unipussi pois?

Tyttö on aika liikkuvaista sorttia, joten mietin että mahtaako tavallinen peitto pysyä menossa mukana...

Kokemuksia?

Meillä ei ole pusseja ollut käytössä, mutta ei myöskään peittoa näillä helteillä. Välillä myös ilman yöpukua ja peittoa. Peitto pysyy kyllä päällä jos on sille tarvetta.

Koskaan ei oo ollu unipussia käytössä, joten siinä asiassa oon neuvoton auttamaan......onko kyse siitä, että lapsi ei osaa nukkua ilman tiukkaa kääröä ympärillä vai mistä? Jos, niin auttaiskohan se, että vaihdat esimerkiksi pussilakanaan ja sidot sen samalla tavalla lapsen ympärille aluksi ja sitten pikkuhiljaa väljennät "ihotuntumaa"? Sori, oon ulapalla tässä asiassa, mutta ei tullu muutakaan mieleen.... :ashamed:

Meillä neiti nukkuu näin kesäaikaan pelkässä vaipassa, T-paitakin on jo liikaa ja housuja tai sukkia nyt ei voi harkitakaan......pelkän pussilakanan heitän joskus jalkojen päälle, usein neiti potkii sen kuumuuden tähden pois päältään!

Meidän ipana on nyt 1v 8kk ja tämän kesän helteillä on jätetty unipussi ensimäistä kertaa yöunilta pois. Lapsi oppi kävelemään pussin sisälläkin meidän huoneeseen saakka, joten ei voi sanoa, että pussi olisi toiminnut enää minkäälaisena rauhoittimena. Meillä käytettiin nimenomaan siksi, että pysyi lämpimänä. Kahtena ensimmäisenä yönä tuli neljän -viiden aikaan meidän väliin, jota ei siis tee ikinä pussissa. Sen jälkeen oli muutaman yön jälleen pussissa ja sen jälkeen nukkunut oikein hyvin aamuun saakka peiton kanssa (lue: ilman peittoa). Ostettiin kunnon pyjamia ja nukkui alussa sukat jalassa, ettei palelisi. Nyt kun helteet ovat alkaneet kunnolla, nukkuu pelkällä vaipalla. Käyn vielä yöllä ennen omaa nukkumaanmenoa laittamassa peiton päälle. Ei ole ollut yhtään kylmä aamuisin kun meidän sänkyyn on kömpinyt. Uskoisin, että syksyllä vielä jatketaan unipussin käytöä tai sitten ostetaan sellainen makuupussin tapainen lasten pussi, jossa ei ole olkainosaa lainkaan.

Meillä jätettiin unipussi pois, kun poika alko nousta pinniksessä seisomaan ja sitten ilmat lämpenivätkin jo sen verran, että kuuma fleece-pussissa olisi tullu eli vuosi sitten keväällä pojan ollessa 8-9 kk. Talvella oon pitäny pojalla yöhaalaria päällä ja sukkia jalassa, joten vaikka peitto ei olisi päällä, niin ei tule kovin kylmä. Nyt peittokin on alkanu pysyä paremmin päällä.

Jätä vaan unipussi samalla pois, kun siirrät pois pinniksestä, luulen että sujuu ihan hyvin. Jos ei onnistu, niin palaa sitten unipussin käyttöön. Lapset on kyllä yleensä aika joustavia ja sopeutuvaisia, kun muut asiat pysyvät samana kuitenkin. Ainakin meillä juniorisänkyyn siirtyminen ei aiheuttanu mitään ongelmia.

Meillä unipussi otettiin käyttöön nimenomaan kun viime syksynä siirryttiin pinnasängystä jatkettavaan sänkyyn (poika tuolloin 1v1kk). Poika oli vähän liian liikkuvaista sorttia ilman pussia: nukutuspuuhat meni aika härdelliksi, kun poika tuli sängystä jatkuvasti pois ja pyöri ja hyöri... Unipussi rauhoitti tilannetta todella hyvin. Tarvittaessa poika pääsi kyllä liikkumaan pussi päälläkin. Pussi jätettiin pois nyt keväällä, kun topattu pussi kävi liian kuumaksi. Nyt kun poika on 1v10kk alkaa hän jo ymmärtää peiton käyttämisestä. Saas nyt nähdä palaammeko syksyllä makuuhuoneen viilennyttyä unipussin käyttöön, vai haluaako poika käyttää isojen tapaan peittoa...