Milloin pitää kertoa raskaudesta työpaikalla?? Miten menettelen tässä tilanteessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
Raskausviikkoja pian 12. Olen työpaikallani sijaisena. Työsopimus olisi katkennut nyt kuun vaihteessa, mutta sain jatkoa. Kun lähiesimiehen kanssa keskustelimme jatkosta muutama viikko sitten, kerroin olevani raskaana. Halusin olla rehellinen. Ei vaikuttanut töiden saamiseen (tosin tämä pätkä ei kestäkään ihan niin pitkälle, että ehtisin äitiyslomalle jäädä sen aikana) .

Nyt lähiesimies jäi virkavapaalle ja työyksikössä ei ole lähiesimiestä ollenkaan, siis sellaista, joka olisi päivittäin paikan päällä. Esim. sairastumiset yms pitää ilmoittaa "ylemmälle taholle". Mietinkin tätä raskausjuttua nyt... pitääkö minun ja milloin minun pitää ilmoittaa raskaudesta sinne "ylemmälle taholle"..?? Työkaveritkaan eivät tiedä raskaudesta, mutta heille olen sopivan tilaisuuden tullen ajatellut jo kertoa, koska raskaus vaikuttaa jollain tavalla työtekoon... etteivät sitten ihmettele.

Mutta mitä nyt siis teen? Tosiaan en ehdi jäädä äitiyslomalle tämän työsopimuksen aikana, eli onko minulla mitään laillista velvoitetta kertoa??

[QUOTE="vieras";21923276]No lain mukaan 2 kk aikasemmin kuin loma alkaa, mutta eikö se ole aivan sama vaikka kerrot heti, ei se mihinkään vaikuta sun tilanteessasi.[/QUOTE]

Meillä on sen verran huono tuo tilanne töissä nyt, että esimiestä, sitä "ylempää tahoa" on hankala saada kiinni :( Päivittäin jos töissä näkyisi (tai edes viikoittain) niin voisin joskus asiasta sanoa, mutta kun saattaa olla soittopyyntöjen päässä, että pääsen hänen kanssaan edes juttelemaan, niin ajattelin, että jos ei ole pakko niin en ihan vähässä kummassa ole hänelle asiasta ilmoittamassa...

Yhteistyössä