Milloin pitää huolestua kun vauva ei vatsassa enää paljoa remua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv. 39+0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv. 39+0

Vieras
Eli eilen illasta havahduin siihen että kun menin nukkumaan ei normaalia remuamista alkanut, odottelin, taputtelin ja silittelin vatsaa, vaihdoin asentoa ja kääntyilin sekä yritin heilua ja pomppia, n. 3 vartin jälkeen tuntui hieman liikettä mutta ei paljoa. Nyt aamun mittaan olen taas yrittänyt liikkeitä bongailla ja pari heikohkoa mojausta olen tuntenut.

Lapsi on tähän asti liikkunut hyvin paljon, jopa ollut "ylivilkas" neuvolan tädin mukaan, mutta tämä tuntuu nyt olevan jo todella vähän!

Jos huolestuttaa, niin mene tarkistuttamaan tilanne. Sulla on jo niin paljon viikkoja kasassa, että voivat varmasti käynnistää tms. jos tilanne on lapsen kannalta tukala. Parempi on aina varmistaa!

endie: Samaa olen itsekkin kuullut, ja siksi mietinkin että kannattaako huolestua vai odotella vain kotona mitä tuleman pitää. Ihan huvikseni en viitsisi näin sunnuntai aamuna ajella synnärille 100km matkaa taksilla kun auto starttasi juuri tunti sitten pihasta ja palaa illasta takaisin kotiin.

liikelaskenta on ehdottoman tärkeää loppuraskaudessa! jos vauva tuntuu hiljaiselta pitää ruveta laskemaan liikkeitä. kymmenen liikettä pitää tuntua tunnin sisällä. jos niitä ei saa, tulee vähän liikkua ja juoda vaikka makeaa mehua. sitten liikeitä tarkkaillaan taas tunti- jos edelleenkään ei saada kymmentä liikettä tuntiin, tulee heti lähteä äitiyspolille! Tod. näk kaikki on hyvin, mutta pitää ottaa huomioon, että vauvan ainoa keino viestittää hädästään on liikkeiden harveneminen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
endie: Samaa olen itsekkin kuullut, ja siksi mietinkin että kannattaako huolestua vai odotella vain kotona mitä tuleman pitää. Ihan huvikseni en viitsisi näin sunnuntai aamuna ajella synnärille 100km matkaa taksilla kun auto starttasi juuri tunti sitten pihasta ja palaa illasta takaisin kotiin.

Entä jos vauva kuolee? Sitten ei varmasti tuokaan matka tunnu missään! SOita ainakin sinne ja kysy neuvoja!
|O

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

soita vaikka äitipolille. saat ainakin ohjeet mitä voit kokeilla ja miten toimia sitten.
uskon ja toivon että ei mitään vakavampaa tässä ole kyseessä .

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
eikös sitä sanota, että vauvat rauhoittuvat paljonkin juuri ennen synnytystä."keräävät voimia" niinsanotusti.
onnea tulevaan!

Vaikka vauvat usein rauhoittuvatkin ennen syntymää, tulee liikelaskennassa silti saada kymmenen liikettä tuntiin. Loppuraskaudessa voi tulla häiriöitä istukan toimintaan tai vaikka napanuoraan ja vauva pystyy hädästään kertomaan vain liikkeitä vähentämällä. Liikkeiden vähenemiseen tulee suhtautua vakavasti. Syytä paniikkiin ei ole, mutta jos kahdessa liikelaskennassa ei kummassakaan saa kymmentä liikettä, pitää heti lähteä äitiyspolille.

mä olisin jo hermona. olin ainakin omassa loppuraskaudessa. pelottaa niin ku on kuullu huonoja tarinoita :(
varsinkin jos on ollu ylivilkas ja nyt on hissukseen. pyydä kaveri kuskiksi

Mulla on tuo masun asukas liikkunut todella vaihtelevasti, välillä on päiviä kun tuntuu jotain jossain vaiheessa päivää ja välillä on taas melskausta vähän kokoajan. Jos olisin tuon liikelaskennan mukaan seurannut niin olisin saanut kerran viikossa käydä synnärillä tarkistuksella. Mutta ap:n tapauksessa oleellisinta on se että jos muutos aikaisempaan on selkeä niin ihan oman mielenrauhan vuoksi lähtisin näytille.

Esikoisen odotuksessa kerran oli pakko lähteä myöhään illalla käymään käyrällä kun vauva ei ollut liikkunut juuri lainkaan ja kun pääsin sairaalalla pitkäkseen niin alkoi heti potkia. Ei silti harmittanut vaikka turhaan meninkin kun ainakin kaikki oli vauvalla hyvin ja sain siihen varmuuden.

Lähtisin kyllä näytille, kun liian varovainen ei voi olla kun on omasta lapsesta kysymys.

Yhteistyössä