Milloin päiväunet voi jättää pois?

02.09.2005
67
0
6
Heips!

Meillä on 2v3kk ikäinen lapsi, joka on aina ollut huono yönukkuja. Päiväunia on nukuttu 1-2h. Yöunet n.10-11h. Nyt on kokeiltu ilman päiväunia muutama päivä ja hyvin kaveri jaksaa vaikkei nuku päivällä. Yöunet ovat sitten olleet selvästi rauhallisempia ja sikeämpiä. Toisaalta taas alkuillasta alkaa olla välillä aika väsynyt ja nukahtaa esim. autoon helposti.

Onko viisasta jättää ne päiväunet jo ja nukkua yöt paremmin? Mitä mieltä olette? Kiitos jos viitsit kommentoida. Aamulla lapsi saa nukkua niin pitkään kuin haluaa, on siis kotihoidossa.

kyllä mun mielipide on se, että jos päiväunet alkaa vaikuttamaan yöuniin niin sitten kannattaa ne jättää pois.

Meillä on kohta 3v poika joka nukkuu tunti ja vartin päiväunet ja ne ei vaikuta vielä yöuniin. mutta jos nukkuu pitempään niin sitten vaikuttaa. Eli olen itse ajatellut jättää pojan unet väliin sitten kun ei millään meinaa nukahtaa tai nukkua enää yöllä. Vaikka poika menee nukkumaan puol 9 illalla niin silti nukkuu koko yön putkeen ja herätään siinä 7 aikaan arkisin. Eli meillä ei vielä kiirettä pvunien pois jättämiseen, mutta kaikki lapset ovat omia yksilöitä!!!

eli jos sinusta tuntuu, että haluat jättää ne pois ja ne vaikuttavat siis yöuniin niin jätä vain ne pois ja seuraa miten asiat etenee.. kyllä mä annan jos mahdollista pojan nukkua päiväunet, koska jotkut v´äittävät että se on tärkeääkin pienelle lapselle että välillä "hermot" lepää mutta,,,, :saint: :hug:

Minun mielipiteeni on, että kaksivuotias lapsi tarvitsee vielä päiväunia. Tosin sinä itse tunnet oman lapsesi parhaiten ja osaat varmasti myös tehdä päätöksen päivänukkumisen osalta. Uskoisin kuitenkin, että monet psykologit ja lääkärit ainakin ovat sitä mieltä, että pieni lapsi (jota 2 v. vielä on) tarvitsee aivoilleen lepotauon (eli päiväunet) päivällä.
Lisäksi olen sitä mieltä, että 10-11 h. yöuni ei riitä 2-vuotiaalle ellei nuku päiväunia vai ovatko yöunet olleet sitten pidemmät?
Meillä poika nukkui päiväunia vielä 5-vuotiaanakin ja joskus (kohta 7 v.) saattaa vieläkin nukahtaa päivällä (jos on ollut jotakin erityisen rasittavaa tekemistä päivän mittaan; uiminen, hiihto tms.). Silti päivänukkuminen ei hänellä vaikuta yöuneen. Mutta lapsethan ovat yksilöitä ja kuten jo aiemmin kirjoitin sinä varmasti tunnet oman lapsesi parhaiten. Joskin "asiantuntijat" (esim. päiväkoti) ovat päiväunien kannalla. Johtuisiko lavoton nukkuminen ikävaiheesta? 2-vuotiaathan saattavat jo nähdä esim. painajaisia yöllä. Onko perheessänne ollut jotakin suuria muutoksia viime aikoina (esim. muutto tms.) ja lapsi nukkuisi jostakin muista syistä johtuen levottomasti?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 14:48 vieras kirjoitti:
Alle kolmevuotias tarvitsee kasvun ja kehityksen vuoksi päiväunet tämä on luettavissa mistä tahansa lapsen kehitystä käsittelevästä teoksesta.

Tarvitsee tai ei... kyllä se on hirmu yksilöllistä. Meillä esikoinen nukkui päikkärit 3-vuotiaaksi, keskimmäisellä oli hankaluuksia nukahtaa päikkäreille jo 1,5-vuotiaana ja kuopus (nyt 2v4kk) jättää jo helposti päikkärit väliin silloin tällöin. Kuopus on nukkunut muutenkin vain yhdet päiväunet alle vuoden ikäisestä ja yleensä max tunnin verran. Yöunet on n. 12t ja nukkuu hyvin. En ole lapsissamme huomannut minkäänlaista kasvun tai kehityksen häiriytymistä - päinvastoin; iloisia, energisiä ja hyvin kasvavia pirpanoita. Jos meillä esim. 3 vuotias nukkuisi tunninkin tirsat päivällä, häntä ei kyllä yöpuulle saisi ennen yhtätoista (nyt kaikki menee nukkumaan 20-21). Itse tunnet lapsesi - jos kiukku ja väsy painaa päivisin, päikkärit on tarpeen. Jos yöunet kärsii, on syytä harkita niiden jättämistä pois.

Meillä kolme lasta jättänyt päikkärit jo kaksi vuotiaana pois. Illalla kävivät nukkumaan klo 7 ja aamulla heräsivät klo 7. Yritin kyllä säilyttää päikkäreitä, mutta ei ollut aikaa makailla kahta tuntia vieressä, kun se uni ei tullut. Lapset nyt jo isoja ja kehitykseen ei ainakaan ole vaikuttanut tuo nukkumattomuus. Lapset normaaleja ja rauhallisia luonteita. Olivat kotihoidossa, joten oli helppo olla nukkumatta. Hoidossa se olisi tosi kurja, jos ei nukkuis!

Kiitos kommenteista!

Vielä vastailen kysymyksiin: Perheessämme ei ole ollut nyt isoja tapahtumia. Lapsi on ollut aina vauvasta asti huono nukkuja, siis heräilee turhaan yöllä. Nyt jos nukkuu päiväunet, saattaa jopa valvoa tunnin tai ylikin aamuyöllä ja sehän on aika harmillista. Tulee siis maidän vanhempien väliin ja valvoo ja pyörii siinä. Isompi sisarus jätti päiväunet jo 1v10kk:n iässä mikä mielestäni ON LIIAN aikaisin, mutta en vain saanut häntä enää nukkumaan ja hän jaksoi päivät oikein hyvin ja öisin nukkui kuin tukki (edelleen tosi hyväuninen). En tiedä onko vaikuttanut kehitykseen jotenkin, tuskin.

meillä 2v ei ole nukkunut piitkään aikaan päikkäreitä.silloin kun erehtyy ne nukkumaan,valvoo illalla toosi pitkään.meille ainakin on sopinut tämä ettei hän nuku päivisin..tosin lapset erilaisia.ja meilläkin varmasti tarvittais päiväunia jos lapset joutuisivat herätä tosi aikaisin aamulla.

Meillä 3,5v. nukkuu vielä lähes aina päiväunet, joskus jää väliin. Ja kyllä meillä ainakin ne päiväunet on hyvin tarpeelliset vieläkin ja vaikka nukkuis 2 tuntiakin niin mitenkään ei vaikuta yöuniin.

Meillä tyttö jätti toiset päikkärit pois ollessaan 1 v 2 kk. Nyt neiti on 2,5-vuotias ja pari viikkoa on menty ilman päikkäreitä. Jätimme päikkärit pois, koska itse alkoi sanoa, ettei nukuta (oli kyllä menossa aina kiltisti päikkäreille).

"Hiljentymishetki" on kyllä päivittäin n. 1 h omassa huoneessa touhuamista: lueskelua, palapelien tekoa, yms. Hyvin on jaksanut ilman kiukutteluja valvoa iltaan saakka. Yöunille menee kiltisti n. klo 19.30-20.00 (ei mitään "iltaralleja" vaan iltasadun jälkeen valot pois ja nukahtaa kiltisti omia aikojaan omaan sänkyynsä omassa huoneessa) ja nukkuu yleensä ilman heräämisiä 12-13 tuntia.

Aikaisemmin syksyllä oli yöunille menon kanssa ongelmia, kun ei millään olisi alkanut nukkumaan. Jätimme päikkärit pois ja totesimme, ettei selviä vielä ilman päiväunia: nukahteli kesken päivää ja iltaa minne sattuu. Eli päikkärit "otimme" takaisin. Vaikka sitten yöunille neiti menikin aika myöhään n. 21-22.30 ja heräsi aamuisin 7-8.30 eli ei nukkunut kuin n. 10h/yö.

Emme ole koskaan herättäneet lastamme kesken päiväunien, jotka ovat kestäneet n. 2-3 h (joskus 4 tuntiakin). Noin pitkien päikkäreiden jälkeen ei voi tietty olettaakaan, että lapsi nukahtaisi illalla kovin aikaisin.

Periaatteenamme on vaan ollut, että lapsi nukkukoot silloin, kun nukuttaa ja niin pitkään, kun nukuttaa.

Nyt siis päikäreitä ei enää nukuta, mutta neiti nukkuu tuntimäärällisesti saman verran kuin "päikkäriaikaan" eli n. 12-13 h/vrk.

Saa nähdä, alkaako nukkuu päikkäreitä, kun menee päiväkotiin parin viikon päästä (ei ole aikaisemmin ollut päiväkodissa/muussakaan hoidossa).

Yhteistyössä