Milloin öykkäreistä tuli "normaaleja ihmisiä", ja hyvistä poikkeavia "piiperöitä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tarkkailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tarkkailija"

Vieras
Tietääkö kukaan, millon maailmasta tuli tällainen että hyvät käytöstavat ja kunnioitus muita eläviä olentoja kohtaan muuttuivat "piiperöinniksi" ja epänormaaleiksi asioiksi? Itse olen aina omistanut kunnioituksen muita kohtaan, se kuuluu minusta ihan normaalin ihmisen olemukseen.
Aloin oikeesti miettiä, että ei vielä 20 vuotta sitten ollut näin kamala "ilmasto" olemassa. Nyt öykkäröiviä ja ilkeitä, jopa sadistisia ihmisiä pidetään "normaaleina" ja heidän pillinsä mukaan tanssitaan, ja kukaan ei ihmettele asiaa mitenkään. Nämä tyypit sanelevat miten toimitaan, kaikki jotka vielä omaavat jotain järkeä ja kunnioitusta ympäristöään kohtaan, leimataan heti niiksi jotka ovat erilaisia ja hei, vähän omituisia. Millon hyvyys muuttui omituisuudeksi ja suoranaiseksi rikokseksi?

Nyt jos omistat vielä ripauksen järkeä ja tapoja, olet samantien "piiperö" tai "kukkahattu", ennen olit se normaali ja terve ihminen ja ne öykkärit muille pahaa haluavat ihmiset oli niitä poikkeavia ja ei-terveitä.

Voi aikoja, voi tapoja. Minä nyt en kuitenkaan tästä havainnostani aio lannistua, enkä liittyä vielä pahan ja sadistien puolelle, vaan aion vastakin puolustaa jonkinlaisia arvoja ja muiden ihmisten sekä eläinten kunnioittamista omilla käytöstavoillani, ja en toki ole ainoa. Meitä "kukkahattuja" ja "piiperöitä" onneksi riittää, eli normaaleja taviksia, sellaisia millä vielä on inhimillisyyttä ripaus jäljellä.

Mitä vittua oikein tapahtuu, sitä kannattaa muittenkin alkaa miettiä.

Kohta nähdään tässäkin ketjussa että en kuvittele, vaan asia on juuri kuten sanoinkin, kääntynyt päälaelleen. :)

En nyt ihan niin synkeästi ihmisiä koe ja joukossa on aina hyviksiäkin, joiden äly ja empatia riittävät muidenkin kunnioittamiseen ja ymmärtämiseen. Ja usein ne öykkäröijät innostuvat öykkäröimään vasta, jos joku samanlainen sattuu olemaan lähellä.

Olen myös pohtinut, että moni aikuinen olisi vaatinut lapsuudessaan yhtä tarkkaa diagnosointia oireyhtymistä, oppimisvaikeuksista ja muusta elämää tai oppimista haittaavista ominaisuuksistaan kuin tämän päivän lapset, jolloin he olisivat olleet tasaveroisemmassa asemassa ns. normaalien kanssa. On porukkaa, joka on pudonnut pois yhteiskunnasta ja osalla on taatusti ainoa keino selvitä öykkäröinnillä. Ei ole kykyä ymmärtää omaa tilannettaan ja ottaa vastaan apua. Kannattaa seurata öykkäreitä joskus sivusta ja miten he ragoivat eri tilanteisiin. Sääliksi käy.

Vaikka kukaan ei Suomessa kuole hankeen ja jää ilman ruokaa, niin pärjääminen on haastavampaa. 20 vuotta sitten saattoi vielä päteä jotkut, vanhan kansan kasvatustavat, mutta sopiiko ne kaikille, on eri asi. On hyvä, että ilmapiiri on sallivampi ja huonoakin käytöstä pyritään selvittämään/ymmärtämään, mutta meiltä ehkä puuttuu keskenämme rohkeus puuttua vaikeuksiin silloin kuin pitäisi. Pidämme vaikenemista kohteliaisuutena, emmekä kestä enää minkäänlaista palautetta olipa se kuinka nätisti sanottu.

Mutta pitää vaan uskaltaa ja sanoo, jos pitää sanoa. En minä niin mieti jonkun öykkärin ja huonotapaisen kohdalla pitääkö olla hiljaa. Öykkäriä kohdellaan hänen ymmärtämällään kielellä öykkärimäisesti. Ei silloin tarvitse olla kohtelias ja hienotunteinen, vaan puolensa täytyy pitää . Ei maailma muuten muutu. Kaikista ei ole Jeesukseksi, ei ainakaan minusta.

Mitä ihmettä???
Mun nähdäkseni suurin osa ihmisistä on fiksuja, kivoja, hyväkäytöksisiä ja lempeitä. Öykkäreitä näkee niin harvoin, ettei niihin edes osaa suhtautua tai huonoon käytökseen reagoida.
Olisko sittenkin niin, että niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan?

Olisko asialla jotain tekemistä sen kanssa että koulumaailmassa lapsille on kait viimeiset parikymmentä vuotta annettu lupa käyttäytyä miten tahansa, mikä on johtanut siihen että aikuisetkaan ihmiset eivät älyä mikä on normaalia ja hyvää käytöstä, ja että muitakin ihmisiä olis siedettävä ja jossain määrin otettava huomioon ja arvostettava (vähintään niin että antaa olla rauhsssa nokkimatta ja kiusaamatta).

Hyvä kirjoitus, tunnistan meidätkin ap:n kuvaamiksi "piiperöiksi". Kaunis käytös, rauhallisuus, harkitsevuus, luotettavuus jne on meidänkin ohjenuora. Sitä vain huomaa, että osa sitten tavallaan kävelee yli ja itselle tulee vähän hölmö olo, että olenko väärässä näiden prinsiippieni kanssa ja pitäiskö meidänkin vain mennä mukana, tyyliin nopeet syö hitaat. Mutta ei, en halua meistä sellaisia vaan uskon että tämä käytös oikeasti on se joka kantaa pidemmälle ja pitää "sielun terveempänä", jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

En ihan tavoita kaikkia sanavalintoja. Itse olen ihmetellyt monienkin kunnioituksen puutetta. Kunnioitus kun edellyttää tietynlaista "elä ja anna toisten elää"-asennetta. Onhan tällaisiakin ihmisiä, esim. minä ja muitakin, mutta mitä minä olen nähnyt niin epäkunnioitusta on ainakin

1. "rauhallisissa" kyräilevissä marttyyreissa, jotka kauan haudottuaan katkeruuttansa yhtäkkiä saattavat ärähtää tai viiltää ilkeästi (kukin tavallaan), jotain aivan käsittämätöntä juttua, miten ei saisi niin ja ei saisi näin... Pitäisi asettua samaan muottiin ja kulkea kuin mikäkin lammas ja tehdä samat valinnat kuin hänkin ja nimenomaan siksi että hänkin on niin tehnyt. Mitään itselle kuuluvia etua ei saisi käyttää eikä mitään omaa asiaansa puolustaa tai edistää.

2. Alati toisia "huolissansa" neuvovat ihmiset, joista voi tulla oikea maanvaiva, jos sellaisia sattuu lähipiiriin. Osaavat myös usein aivan "kauniisti" käyttäytyä, mutta eivät osaa erottaa omaa elämäänsä muiden elämästä, ovat ilmeisesti vastuussa kaikista kaikkialla ja yrittävät koko ajan "pelastaa" sinut vääriltä ratkaisuilta ja kurjasta elämästäsi. Eivät edes yritä tutustua sinuun vaan olettavat tietävänsä sinusta kaiken, koska ovat esim. rikkaampia tai "hienomman" ammatin valinneita, tai ihan vaan normaaleja ja sinä et satu olemaan.

3. Toki on olemassa myös öykkäreitä, jotka ovat vaan röyhkeitä (ei rohkeita) ja joiden eduntavoittelu ja ahneus on suoraan pois muilta. esim. etuilevat jonossa tai jotain vakavempaa.

Jonossa seistessä sen muuten huomaakin hyvin. Itse olet tuonut ostoskärryllisen tavaraa kassan tienoille, kun öykkäri kiilaa juosten eteen ja marttyyri jää puuskumaan taakse sekuntikellon kanssa, että kauanko se muija niitä ostoksiaan pakkaa ja miten itsekäs se voi olla... Maailmanpelastaja toljottaa silmät pyöreinä viereisestä jonosta kurottautuen, että ostaako tuo lihava nainen tosiaan ihan oikeaa voita ja täysmaitoa...

Mutta olkoot, rennommalla on kivempaa. Aina. :)

[QUOTE="quu";30639985]En nyt ihan niin synkeästi ihmisiä koe ja joukossa on aina hyviksiäkin, joiden äly ja empatia riittävät muidenkin kunnioittamiseen ja ymmärtämiseen. Ja usein ne öykkäröijät innostuvat öykkäröimään vasta, jos joku samanlainen sattuu olemaan lähellä.

Olen myös pohtinut, että moni aikuinen olisi vaatinut lapsuudessaan yhtä tarkkaa diagnosointia oireyhtymistä, oppimisvaikeuksista ja muusta elämää tai oppimista haittaavista ominaisuuksistaan kuin tämän päivän lapset, jolloin he olisivat olleet tasaveroisemmassa asemassa ns. normaalien kanssa. On porukkaa, joka on pudonnut pois yhteiskunnasta ja osalla on taatusti ainoa keino selvitä öykkäröinnillä. Ei ole kykyä ymmärtää omaa tilannettaan ja ottaa vastaan apua. Kannattaa seurata öykkäreitä joskus sivusta ja miten he ragoivat eri tilanteisiin. Sääliksi käy.

Vaikka kukaan ei Suomessa kuole hankeen ja jää ilman ruokaa, niin pärjääminen on haastavampaa. 20 vuotta sitten saattoi vielä päteä jotkut, vanhan kansan kasvatustavat, mutta sopiiko ne kaikille, on eri asi. On hyvä, että ilmapiiri on sallivampi ja huonoakin käytöstä pyritään selvittämään/ymmärtämään, mutta meiltä ehkä puuttuu keskenämme rohkeus puuttua vaikeuksiin silloin kuin pitäisi. Pidämme vaikenemista kohteliaisuutena, emmekä kestä enää minkäänlaista palautetta olipa se kuinka nätisti sanottu.

Mutta pitää vaan uskaltaa ja sanoo, jos pitää sanoa. En minä niin mieti jonkun öykkärin ja huonotapaisen kohdalla pitääkö olla hiljaa. Öykkäriä kohdellaan hänen ymmärtämällään kielellä öykkärimäisesti. Ei silloin tarvitse olla kohtelias ja hienotunteinen, vaan puolensa täytyy pitää . Ei maailma muuten muutu. Kaikista ei ole Jeesukseksi, ei ainakaan minusta.[/QUOTE]

Minä en enää ymmärrä juuri tätä mentaliteettia, että kajahtaneita mulkkuja pitäisi vaan "ymmärtää". Ei pidä, siinähän se ongelma on että nyt ne ovat niskan päällä joka sektorilla kun on hyväksytty ja ymmärretty mulkkuilu.

Jeesus en todellakaan ole itsekään, enkä todellakaan vain katsele sivusta kun moukat hyppivät silmille, mutta sitten muutunkin heti "kukkahatuksi" tai "piiperöksi", vaikka olen aivan tavallinen pulliainen. Huonosti käyttäytyvät öykkärit veisin saunan taa jos en jäisi kiinni, ei multa liikene heille minkäänlaista sympatiaa. Kuitenkin jotta välttäisin käynnin vankilassa, yritän mahdollisuuksien mukaan pysyä mulkvisteista vitun kaukana, joskus se vaan ei onnistu.

Huolestuttavinta on, että ne öykkäröivät ilkeät luiskaotsat on ihan yhteiskunnan huipulla asti, enää ne eivät siis ole niitä epänormaaleja häiriköitä joita paheksutaan, vaan nimenomaan heitä jopa ihaillaan. Se tässä justiinsa on huolestuttavaa. Pakka on kääntynyt nurin, nyt ei kaikki hyvistely onkin yhtäkkiä "piiperöintiä" eikä loogista ja inhimillistä ajattelua.

Mikä vittu kaikkia oikein vaivaa. Nyt oikeesti kaivattaisiin jotain McGyveriä, meno alkaa olla kuin Venäjällä tässäkin maassa.

Nykyajan käsityksen mukaan Ihmemies tai Ritari Ässä on piiperö, ja Ted Nugent normaali ihminen.

Näin hauskasti sanottuna. Hauksuus kyllä karisee Nudentin kohdalla hyvin nopeasti.

[QUOTE="ihminen";30640056]Kaikki on muuttunut niin kovaksi. Materialismi ja itsekkyys kukoistaa. Raha on jumala.[/QUOTE]

sosiopaattisuus kukoistaa myös.
Ei tarvitse kuin vilkaista facen "suurpeto politiikka" ryhmää. Ne ihmiset ovat nykykäsityksen mukaan niitä tavallisia ja normaaleja.

Yhteistyössä