Milloin on siskopuoli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelijä

Vieras
Sitä mietin että mitenkäs se nyt menikään että milloin sanotaan että joku on toisen sisko/velipuoli? Riittääkö että vanhemmat asuvat yhdessä vai tarvitseeko olla yhteinen isä tai äiti?

Entä jos on äitipuoli niin pitääkö silloin olla naimisissa vai riittääkö seurustelusuhde vai mikä?

Kiitos jos joku osaa valaista :)

Mulla on siskopuoli. Meillä on sama isä mutta eri äidit. Mun mielestä me ollaan "puolisiskoja".
Tuohon äitipuoliasiaan en osaa sanoa, luulen että näistä "puolikkaista" on niin monta näkemystä kun on ihmistäkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok eli ei siis silloin jos on ns. uusioperhe. Että vanhemmat ovat kimpassa mutta lapsilla ei ole mitään geneettistä yhteyttä.

Kiitos selvennyksestä :)

Mä käytän mun isän vaimon lapsesta nimitystä siskopuoli.

*muoks* Saatetaan jopa lyhentää ihan vaan siskoiksi, jos ollaan yhdessä liikenteessä.. Eihän se ole virallisesti oikein, mutta selventää ulkopuolisille parhaiten.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Ok eli ei siis silloin jos on ns. uusioperhe. Että vanhemmat ovat kimpassa mutta lapsilla ei ole mitään geneettistä yhteyttä.

No voi olla geneettinen yhteyskin. :) Siis sama isä tai äiti.

Niin mutta siis ilman geneettistä yhteyttä se ei ole siskopuoli, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:

*muoks* Saatetaan jopa lyhentää ihan vaan siskoiksi, jos ollaan yhdessä liikenteessä.. Eihän se ole virallisesti oikein, mutta selventää ulkopuolisille parhaiten.

No niin.. Tätä mä justiinsa tarkoitin että voiko näinkin olla.. Eli kai se on sitten ihan vaan mitä kukin tykkää käyttää :)

Riippunee, miten kattoo. :) Toisille on, toisille ei. Mut periaatteessa ei, koska silloin ei virallisesti olla sukua keskenään. Eli periaatteessa semmoiset sisarukset vois mennä keskenään naimisiinkin, eikö?

Riippunee, miten kattoo. :) Toisille on, toisille ei. Mut periaatteessa ei, koska silloin ei virallisesti olla sukua keskenään. Eli periaatteessa semmoiset sisarukset vois mennä keskenään naimisiinkin, eikö?

Totta. Näin se varmaan on. Eli virallisesti eivät ole siskopuolia.. Kävis järkeen :)

Mä sit taas koen, että mun lapset on ihan veljiä eikä mitään puolikkaita... Asuvat kerta samassa taloudessa ja kuopuksen isä on "isä" molemmille... Vaikkakin eri isät oikeasti ovatkin.

mun kaverilla on siskopuoli, ja niillä on sama äiti, mut eri isä. Mä oon yrittäny sanoo sille, ettei se oo sen sisko vaan siskopuoli (tai puolisisko:D sama asia?) mutta se väittää, että ku on sama äiti, niin ne geenit on niin samanlaiset, koska jos nainen saa tytön, niin ne geenit tulee enemmän äitistä ku isästä, joten sillä ei periaatteessa oo merkitystä. niin se väittää, mutta ehkä se vaan haluu sanoo että se on sen sisko, eikä puoliksi vaan. mutta oon omaksi tiedoksi vaan yrittäny ettii netistä, että onko se totta, mut en oo löytäny. Voisko joku auttaa? :S
ja sitte lisäksi, mun toinen kaveri sano, ku kysyin, mitä eroa on siskopuolella ja puolisiskolla on, niin se sano, että se ero niillä on, että sanotaan siskopuoli, eikä puolisisko:D se on siis ehkä sama asia, niin mä ymmärsin. vastatkaa kiitos:D

[QUOTE="vieras";22079387 begin_of_the_skype_highlighting**************22079387******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22079387******end_of_the_skype_highlighting]mun kaverilla on siskopuoli, ja niillä on sama äiti, mut eri isä. Mä oon yrittäny sanoo sille, ettei se oo sen sisko vaan siskopuoli (tai puolisisko:D sama asia?) mutta se väittää, että ku on sama äiti, niin ne geenit on niin samanlaiset, koska jos nainen saa tytön, niin ne geenit tulee enemmän äitistä ku isästä, joten sillä ei periaatteessa oo merkitystä. niin se väittää, mutta ehkä se vaan haluu sanoo että se on sen sisko, eikä puoliksi vaan. mutta oon omaksi tiedoksi vaan yrittäny ettii netistä, että onko se totta, mut en oo löytäny. Voisko joku auttaa? :S
ja sitte lisäksi, mun toinen kaveri sano, ku kysyin, mitä eroa on siskopuolella ja puolisiskolla on, niin se sano, että se ero niillä on, että sanotaan siskopuoli, eikä puolisisko:D se on siis ehkä sama asia, niin mä ymmärsin. vastatkaa kiitos:D[/QUOTE]

siis onko kaverisi jotain 13v vai??? sillä on taitanut jäädä toi biologia vähän retuperälle. geenit enemmän äitistä jos on tyttö, hallelujaa.... siskopuoli on jos on eri isä/äiti. äitipuoli on isän uusi vaimoke, jos haluuaa kutsua sitä äitiksi :)

[QUOTE="vieras";22079387]mun kaverilla on siskopuoli, ja niillä on sama äiti, mut eri isä. Mä oon yrittäny sanoo sille, ettei se oo sen sisko vaan siskopuoli (tai puolisisko:D sama asia?) mutta se väittää, että ku on sama äiti, niin ne geenit on niin samanlaiset, koska jos nainen saa tytön, niin ne geenit tulee enemmän äitistä ku isästä, joten sillä ei periaatteessa oo merkitystä. niin se väittää, mutta ehkä se vaan haluu sanoo että se on sen sisko, eikä puoliksi vaan. mutta oon omaksi tiedoksi vaan yrittäny ettii netistä, että onko se totta, mut en oo löytäny. Voisko joku auttaa? :S
ja sitte lisäksi, mun toinen kaveri sano, ku kysyin, mitä eroa on siskopuolella ja puolisiskolla on, niin se sano, että se ero niillä on, että sanotaan siskopuoli, eikä puolisisko:D se on siis ehkä sama asia, niin mä ymmärsin. vastatkaa kiitos:D[/QUOTE]

Mun mielestä sä oot aika ilkee jos jatkuvasti korjaat asiaa. Jos tuntevat olevansa siskoksia niin paljon se on sulta pois? Puolet ;)
Onko sillä nyt muutenkaan mitään merkitystä?
Voiko adobtio lapsi kutusa samassa perheessä olevia lapsia sitten ollenkaan sisarikseen...kaikki kun ei ole kiinni geeneistä.

Mulla on pelkästään veljiä, vaikka yhden kanssa on molemmat vanhemmat samat, toisen kanssa on sama äiti ja kolmannen kanssa sama isä.
ja kaksi vanhimpaa kutsuvat toisiaan veljiksi, vaikka heillä ei ole mitään biologista yhdistävää tekijää :)

eli fiiliksen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ikää oli?;22079435:
siis onko kaverisi jotain 13v vai??? sillä on taitanut jäädä toi biologia vähän retuperälle. geenit enemmän äitistä jos on tyttö, hallelujaa.... siskopuoli on jos on eri isä/äiti. äitipuoli on isän uusi vaimoke, jos haluuaa kutsua sitä äitiksi :)

mun kaveri on ihan 14, eli ei oo vielä koulus menny siitä aiheesta:D

Alkuperäinen kirjoittaja ikää oli?;22079435:

Kyllä tämä on ihan yleinen vanhojen ihmisten käsitys joka on yleisesti vallassa. Itsekkin olen nyt tätä asiaa tutkimassa, jotta saisin varmistuksen ettei asia ole nuin. Mutta enpä ole 100% varman, tiedä vaikka olisin itse väärässä.....

Lasteni isällä on uudesta suhteestaan poika, se on veli. Lasteni isän uudella vaimolla lapsi entisestä liitostaan, häntä kutsutaan etunimellä. Puolikkaita ihmisiä en tunnusta. Lapsillani ei myöskään ole äitipuolta, vaan isän uutta puolisoa kutsutaan nimellä. En vaan käsitä tuota puolikkuutta.

Half_Siblings.PNG

No joo. Ja mää sanon mun pariakin bestistä siskoiksi.

Ja voin muuten sanoo työkavereistakin että siskot hei... jos siis sattuu olee pelkkii naispuolisia paikalla.

Mutta oikeasti sisarpuolia on sellaiset joilla on yksi yhteinen vanhempi. Ja täyssisaruksia ne joilla on kaksi yhteistä vanhempaa.

Uusimmat

Yhteistyössä