Milloin olette kertoneet pomollenne raskaudesta?

  • Viestiketjun aloittaja eräs
  • Ensimmäinen viesti
eräs
Minä aloitan ensi viikolla työt ja tein juuri positiivisen raskaustesti.
Milloin minun olisi syytä kertoa siitä?
Tarvitseeko minun tähdentää neuvola käyntejäni vai voinko vain sanoa että menen lääkäriin tai omille asioille?
 
Virallisesti pitää kertoa 2 kk ennen äitiysloman alkua.

Itse kerroin heti, koska käsittelen töissä sikiölle vaarallisia kemikaaleja. Muuten olisin kertonu ehkä ekan ultran jälkeen. Olen aina kannattanut avoimuutta asioissa.
 
tt
En kertois kun vasta sitten joskus rv15 jälkeen. Alkuvaiheessa on aika iso keskenmenoriski ja jos jotain ikävää sattuu eikä raskaus jatkukaan niin kerrot ihan turhaan. Sanoisin lääkärikäyntejä omaksi asiaksi enkä selittelis mitenkään.
 
vieras
ekassa raskaudessa mä kerroin joulukuun alussa, kun LA oli maaliskuussa. 4kk koeaika loppui siihen marraskuun loppuun. Vaatteilla peittelin ja paino nousi vähän. Tokassa raskaudessa kerroin noin 5kk aikoihin.

Pyysin ekassa raskaudessa neuvola-ajat työajan ulkopuolelle.
 
vieras
Ihan alussa ei kannata, mutta koska neuvola ym aikoihin ei paljoa välttämättä voi itse vaikuttaa, työkaverit suhtautuu paremmin jos sanoo olevansa lääkärissä kuin omilla asioilla, etenkin jos töissä olisi huono hetki olla pois.

 
jaa
Esikoisesta kerroin rv6 ja kuopuksesta taisi olla rv8 (olin juuri palannut edelliseltä äitiyslomalta töihin). Mutta riippuu varmaan ihan sun pomostas. Mun pomo oli vain onnellinen mun puolesta ja lupasi pitää tiedon salassa muilta niin kauan kuin itse halusin. Rv13 eli np-ultran jälkeen olen pitänyt tietoa "julkisempana".
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Virallisesti pitää kertoa 2 kk ennen äitiysloman alkua.

Itse kerroin heti, koska käsittelen töissä sikiölle vaarallisia kemikaaleja. Muuten olisin kertonu ehkä ekan ultran jälkeen. Olen aina kannattanut avoimuutta asioissa.
joo niin minäkin kannatin avoimuutta kunnes kerroin raskaudestani viikolla 9 (samoin käsittelin sellaisia kemikaaleja jotka olivat vaaraksi) ja sain potkut koska "työni ulkoistettiin". olin siis vuokratyöntekijä, mutta silti oli mielestäni aika v-mäisesti tehty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
joo niin minäkin kannatin avoimuutta kunnes kerroin raskaudestani viikolla 9 (samoin käsittelin sellaisia kemikaaleja jotka olivat vaaraksi) ja sain potkut koska "työni ulkoistettiin". olin siis vuokratyöntekijä, mutta silti oli mielestäni aika v-mäisesti tehty.
No, tuo on kyllä aika p***amaisesti tehty! Harmi homma, kun ei tuossa hirveästi ole vaihtoehtoja (siis kertoako vai ei), kun sikiötä kuitenkin haluaa suojella kemikaaleilta.
Omalta kohdaltani olen onneksi tiennyt (molemmilla kerroilla), että raskaus ei aiheuta mitään ongelmia ja siksi olen voinut hyvillä mielin kertoa heti plussan saatuani.
 
minä
kerroin tosi aikasessa vaiheessa, olikohan rv 8? Kerroin pahoinvoinnin vuoksi, jotta pomo ei ihmettelisi miksi poistun niin usein työpisteeltäni (meillä on aika tarkkaa kaikkien taukojen pitäminen). Muuten en olisi kertonut vielä tuossa vaiheessa, vaan vasta paljon myöhemmin. Meillä neuvolakäynnitkin pitäisi tehdä omalla ajalla, joka vuorotyön takia onkin mahdollista, joten senkään takia ei olisi tarvinnut kertoa ajoissa. Ainakin itse olen onnistunut todella hyvin sopimaan kaikki neuvolakäynnit niin että ne minulle sopii!
 
Mä möläytin vahingossa pomon kuullen.. tai siis puhuin exän kans puhelimessa jtn "v***u mikä ääliö oot, käyttäydyt noin vaikka sulla on lapsi ja toinen tulossa"-tyyliin pukkarissa ja pomo siinä pukkarin oven takana B)

Niin aika aikasessa vaiheessa siis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Joo ja joskus avoimuus koituu turmioksi. Potkut voi tulla jonkun muun syyn varjolla. Varsinkin koeaikana...
Näinpä.
Mulla oli semmoinen tilanne viimevuonna että työsopimus oli katkolla, olin äitiyslomansijainen ja pomon kanssa tuli puhetta mun jatko. Edellinen kun oli ilmoittanut että on ainakin vuoden 2008 loppuun poissa.
Sanoin sitten suoraan etten sinne asti kumminkaan ole että meille tulee kans vauva.

Siitäkös sitten alkoikin selkkaudet. Työsopimusta jatkettiin palkkakuitin mukaan vuoden loppuun ja sitten se seuraavassa taas päättyikin aikaisemmin.
Mulle tuli sijainen joka viihtyi työssä alle 2kk, joten "jouduin" sittenkin jäämään pidemmäksi aikaa. Uusi sijainen tuli siten että mulla oli 2vkoa aikaa kouluttaa hänet ennen kesälomaani.

Mutta, tosiaan työnantaja oli päättämässä työsuhdettani väärin perustein tämä käytiin liiton lakimiehen kanssa läpi pitkään ja hartaasti.
Loppujen lopuksi oma pomokin huokaisi helpotuksesta kun "suostuin" jäämään pidemmäksi aikaa ja sovittiin että työsuhde kestää sinne vuoden loppuun koska niin oli aikaisemmin ilmoitettu (vaikkakin vain palkkakuitilla) Totesi vaan lopuksi että tässähän olisi ollut aihetta vaikka mihin.

Vähän sekavasti selitetty mutta mielestäni itse kerroin liian aikaisin, olisi vältytty paljolta väärinymmärryksiltä ja selvittelyiltä ja pomo harmailta hiuksilta.
Tätä vatvottiin koko kevät 2008.
 
Itse kanssa täällä pähkäilen, että joko kertoa vai ei.. Tilanne on muutenkin aika kriisissä töissä, pari tätiä jää eläkkeelle ja ketään ei oteta tilalle. Nyt sitten, kun minä pamautan, että jään äippälomalle, niin huh huh..

En tiedä, että pitäiskö vielä odotetta pari viikkoa vai kertoako jo ensi viikolla. Minulla siis vakituinen työ jossa kohta 10 vuotta olen ollut. Yhtään raskautta ei minulla ole ollut, eikä paljon muitakaan poissaoloja. Nyt siis kohta alkaa raskausviikko 12 ja np-ultrassakin jo käyty.
 
toinen tarina
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Virallisesti pitää kertoa 2 kk ennen äitiysloman alkua.

Itse kerroin heti, koska käsittelen töissä sikiölle vaarallisia kemikaaleja. Muuten olisin kertonu ehkä ekan ultran jälkeen. Olen aina kannattanut avoimuutta asioissa.
joo niin minäkin kannatin avoimuutta kunnes kerroin raskaudestani viikolla 9 (samoin käsittelin sellaisia kemikaaleja jotka olivat vaaraksi) ja sain potkut koska "työni ulkoistettiin". olin siis vuokratyöntekijä, mutta silti oli mielestäni aika v-mäisesti tehty.
Mä voin peesailla tätä. Mä olin koeajalla ja kerroin rehellisesti olevani raskaana kun piti neuvolassa käydä. Vielä edellisellä viikolla kyselin työkavereilta miten mulla työt sujuu ja kaikki kehui vuolaasti. Sitten tulikin potkut heti seuraavan viikon perjantaina,kuulemma en ollu sopiva työhön. Voitte kuvitella miltä tuntui kun sai raskaana potkut eikä töitä ollu missään. Työkkärikin meinas laittaa karenssiin mutta tässä on paras kohta; Työpaikka joka potki mut ulos lupasi kertoa työkkärille että se ei ollu mun vika että potkittiin ulos ja pomo lupasi olla mun suosittelija CV;ssä. Aika jännää kun olin kuitenkin epäpätevä työntekijä potkujen perusteella..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hellevi-Irmeli:
Mitä ne sun menot pomolle kuuluu.. Voithan sä laittaa vaikka hammaslääkäriin meno tai vastaavaa.. Ite en ennen ultraa kerro..
:D

mun työpaikoissa ne mun menot työaikana on kyllä kuulunu myös pomolle. eli ei voi vaan lähtee kesken päivää ihan millon sattuu... mutta toki teillä voi olla eri systeemi.
 

Yhteistyössä