Milloin neuvolaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _Plussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

_Plussa

Vieras
Hei!
Sain raskaustestistä positiivisen tuloksen, laskureiden mukaan olen raskausviikolla 5.
Soitanko heti maanantai aamuna neuvolaan? En oikeasti tiedä kuinka normaalisti menetellään ja missä vaiheessa neuvolassa aletaan käymään, joten voisiko joku viisaampi valistaa.

soitin neuvolaan n. viikolla 6+jotain. Sain kahden viikon päähän seuraavan ajan eli viikolle 8. Soita vain, saattaa kerta joutua odottamaan sen viikon tai pari ekaa käyntiä. Ja siellä osaavat neuvoa. Itse tosin kävin ihan ekaksi alkuraskauden ultrassa että todella näin oliko siellä elämää :) Kaikissa neuvoloissa ei ole uä-laitteita ja sydänäänetkin kuulee vasta myöhemmillä viikoilla.
Rohkeasti soittelemaan maanantaina neuvolaan!

Yleensä eka neuvolakäynti on viikolla 8-10, mutta jossain voi mennä jo aikaisemmin ja jossain voi saada ajan vaikka vasta viikolle 12. On turhaa mennä neuvolaan esim. viikolla 6-8, koska silloin vielä moni raskaus kuitenkin keskeytyy (ikävä tosiasia, en halua pelotella, suurinosa keskenmenoista tapahtuu jo sitä ennen eli heti ihan alussa). Voit toki soitaa heti neuvolaan, he antavat sitten ajan omien tapojensa ja aikataulujensa mukaan. Soita neuvolaan kuitenkin viimeistään viikolla 7-8, että pääset sinne esim. viikolla 10. Silloin sydänäänetkin voidaan jo kuulla, mutta vaikka ei kuuluisi (kuten minulla), niin kaikki voi silti olla ihan hyvin. Ensimmäinen lääkäri on sitten joskus viikolla 12-14.

soittaa vaikka heti. Antavat ajan sellaiseen saumaan, kun teidän neuvolassanne on tapana. :) Esikoisen aikaisessa neuvolassa ajan sai viikolle 10 ja toisen aikaisessa ensimmäisen neuvolan taisi saada viikolle 6. Ihan milloin itse haluat soittaa. :)

Kannattaa soittaa ajoissa kun nykyään on se eka ultra niissä kunnissa joissa tarjoavat jo aikasemmin jos menee siihen verikokeeseen. Ja jokaisessa neuvolassa antavat ajan sitten sinne oikeaan saumaan..

Yhteistyössä