V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alakoulussa 80-luvun lopulla kaikki opettajat käyttivät sanaa 'neekeri' tummaihoisesta puhuttaessa. Liitutaulun yläpuolelle oli kiinnitetty kaikki aakkoset ja jokaisen kirjaimen kohdalle ko. kirjaimella alkava sana. "N, niin kuin neekeri", siellä luki.
Näin 80-luvun lopulla koulunsa aloittaneena sitä miettii, mitkä kaikki normaalit sanat sitä vielä voidaankin "kieltää"..
Itse koulun 80-luvun lopulla aloittaneena en muista, että koulussa olisi tosiaankaan koskaan puhuttu neekereistä, itse koen sanan loukkaavaksi enkä käytä sitä. Jos kuulen jonkun puhuvan neekereistä, ajattelen ihmisen kyllä olevan jotenkin aikaansa jäljessä tai muuten vain vajaavainen. Maailma muuttuu.
Mustalainenei oo enää mustalaiseksi syntynytSinänsä tosi mielenkiintoista, miksiköhän 80-luvun Suomessa oli kaikissa N:llä alkavista sanoista valittu sitten juuri tuo aakkosiin. Yleensä ne sanat kai ovat arkielämästä tuttuja, ja tuohon aikaan ei Suomessa ollut vielä kauheasti tummaihoisia.
Ei mulle tule mieleen juuri muita sanoja, jotka olisi aiemmin koettu normaaleiksi, mutta sittemmin niiden käytöstä olisi luovuttu. Ehkä joku naisten neidittely voisi olla tällainen. En kyllä näe asiassa ongelmaa, koska kyllähän kielenkäyttö muuttuu maailman ja ajattelun muuttuessa. Mutta koska kovin paljon vastaavia sanoja ei ole, niin tuskin meidän 80-luvulla koulun aloittaneiden tarvitsee olla kauhean huolissaan sanaston katoamisesta.
Ei ole kummaa .mulla luki salaisessa: n-kohdassa .neekeri pesee kasvojaan, muttei valkenee Olle kauan ja i-kohdassa: intiaani punainen jälkiä etsii hiilien .Sinänsä tosi mielenkiintoista, miksiköhän 80-luvun Suomessa oli kaikissa N:llä alkavista sanoista valittu sitten juuri tuo aakkosiin. Yleensä ne sanat kai ovat arkielämästä tuttuja, ja tuohon aikaan ei Suomessa ollut vielä kauheasti tummaihoisia.
Ei mulle tule mieleen juuri muita sanoja, jotka olisi aiemmin koettu normaaleiksi, mutta sittemmin niiden käytöstä olisi luovuttu. Ehkä joku naisten neidittely voisi olla tällainen. En kyllä näe asiassa ongelmaa, koska kyllähän kielenkäyttö muuttuu maailman ja ajattelun muuttuessa. Mutta koska kovin paljon vastaavia sanoja ei ole, niin tuskin meidän 80-luvulla koulun aloittaneiden tarvitsee olla kauhean huolissaan sanaston katoamisesta.
Hermo menee autocorrectin kanssa:Ei ole kummaa .mulla luki salaisessa: n-kohdassa .neekeri pesee kasvojaan, muttei valkenee Olle kauan ja i-kohdassa: intiaani punainen jälkiä etsii hiilien .
...hän ei ole mahtunut kokoonpanoon ja sitten Carlos Enrique Estrada jää pois, hän on puhdasverinen neekeri. Täytyy muistaa, että Etelä-Amerikassa on kolmenlaisia ihmisrotua on puhtaasti valkoihoisia, sitten on näitä Euroopasta tulleita latinoja ja... heitä ehkä puhtaimmillaan Argentiinassa - kun Kolumbia hyökkää nolla-nolla-tilanteessa; ja sitten on tietenkin mestitsit, jotka ovat valkoisten ja intiaanien sekoitusta[...]
Joo kyllä näin on!Minusta se ikäluokka joka saa ajaa mopolla ilman korttia, pitäisi saada käyttää neekeri sanaa vapaasti. Saavutetuista eduista ei perkele tingitä!
Leikin musta mies ei tosin ole musta mies eli neekeri, vaan enemmän niin kuin mustanaamio. Sehän on mörkö. Tai alkujaan ilmeisesti Pyhä Jaakko, joka oli ensimmäinen kristitty marttyyri ja tunnettiin legendan mukaan kiivasluontoisena miehenä, mutta omassa lapsuudessani musta mies oli hirviö. Meillä oli paikallinen legenda myös mustissa kulkevasta kummitusnaisesta, jonka saattoi nähdä tuijottavan metsästä hämärässä ja se sekoittui hienosti leikin mustaan mieheen.Kyllä me 90-luvulla leikimme liikunnantunnilla kuka pelkää mustaa miestä. Nyt 2010-luvulla leikkivät kuka pelkää lumimiestä.
niin se oli normaali sana puhekielessä 77 eteenpäin ainakin keski-suomessa ei se mitään rasistiata vaan tarkoitaa tummaihoista ihmistä.Aloitin koulun vuonna 1973, ja neekeri-sana oli silloin täysin normaali sana, ja oli normaali sana vielä 1990-luvullakin. Käytän neekeri-sanaa edelleen.
Ja mä kutsun mustaa kaveria neekeriks.Minä ainakin puhun edelleen neekerinpusuista.
Ei sanaa neekeri ole kielletty, mutta se ymmärretään nykyään usein loukkaavaksi. Ei kuitenkaan aina loukkaavaksi. Tarvitsee olla ihan tietyllä tavalla pahantahtoinen eli poliittisesti motivoitunut ihminen, jos ei kykene erottamaan sen neutraalia merkitystä kun sitä neutraalisti käytetään. Ja moni edelleen käyttää koska se on hyvä sana. Ei ole toista spesifiä termiä, joka tarkoittaisi juuri sitä mitä neekeri tarkoittaa.
Eikö musta tai värillinen kelpaa?Niin, mikä olisi nykyisin sana, jolla olisi vastaava sisältö mutta jonka sanominen/kirjoittaminen olisi hyväksyttyä? Tarkoitan siis sanaa, en mitään pitkää määrittelyä.
Ei kai sitä ole suoranaisesti kielletty. Ja jos on, niin mikä on rangaistus?
Ei ole neutraalia ajatella hippohaippia koska hippohaippi ei ole normaali jokapäiväisessä käytössä oleva sana. Mitäpä, jos työkaverisi ilmoittaisi ettei hyväksy sanaa tumma ja kokee sen loukkaavana? Olisitko mukisematta ok asian kanssa ja lopettaisit sanan tumma käytön siinä paikassa? Keksisit keirtoilmaisuja ja soimaisit äitiäsi, joka vielä kertoisi uudella työkaverillaan olevan tummat hiukset. Vai olisitko kuitenkin niitä sivistymättömiä idiootteja, jotka eivät suostu lopettamaan ihan normaalin sanan käyttöä vain siksi, että joku pösilö väittää sen loukkaavan itseään?Yhtä hassua kuin neekeri-sanan kieltäminen onkin, niin vähintään yhtä hassua on joidenkin pakkomielteinen suhtautuminen ko sanaan. Että sitä on ehdoin tahdoin ihan pakko saada käyttää. Jos asiaa ajattelee neutraalisti että joku kutsuisi minua vaikka hippohaipiksi ja kertoisin sen sanojalle, että sana tuntuu minusta loukkaavalta, vaikkei hän sitä loukatakseen käytä. No normaalissa tilanteessa sanoja ehkä hämmästyy, mutta lopettaa sanan viljelemisen. Eihän sillä ole mitään tunnearvoa, juurihan sanoja itse on niin väittänyt. Miksi sitten turhaa käyttää sanaa, jonka toinen kokee loukkaavana?