milloin naama menosuuntaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiskä

Jäsen
21.03.2004
712
0
16
kyselisin milloin olisi turvallisinta muuttaa turvaistuin naama menosuuntaan kyseessä on 1v10kk vanhasta taaperosta joka vielä matkustelee selkä menosuuntaan... kiitos etukäteen mielipiteistä =)

Jossain "alan asiantuntijat" sanoivat, että 3v asti pitäs olla selkä menosuuntaan. Sitä ennen lapsen niska ei ole tarpeeks vahva. Se ei kuulemma haittaa, että jalat on koukussa. Kuitenkin pääasia, että lapsi pysyy istuimessaan vyöt oikein kiinni (kysyjän lapsi pääsi itse irti vöistä).

Juu tuo 3v on se raja, jolloin suositellaan vasta käännettävän kasvot meno suuntaan. Meillä 2,5v isuu edelleen selkä meno suuntaan ja todellakin niin kauna kuin mahtuu noin olee niin saa olla. Tällä hetkellä ei ees oo jalat koukussa, vaikka jo reilut 95 cm onkin.

Me ei kyllä aiota kääntää naamaa menosuuntaan ennen kuin tila kerta kaikkiaan loppuu kesken. Mieluiten saisi olla 3-vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan. Ei meidänkään lapsi aina autossa niin hyvin viihdy, mutta ennemmin kuuntelen kiukuttelua kuin otan sen riskin, et joudumme kolariin ja jotain ikävää sattuu. Ikinä en voisi antaa itselleni anteeksi jos olisin pelkän kiukuttelun takia kääntänyt kasvot menosuuntaan liian aikaisin ja sen takia lapsi loukkaantuisi pahasti kolarissa. Meillä on autossa kaikenlaista viihdykettä mm kirjoja luettavaksi ja leluja, joilla leikitään vain automatkoilla, jolloin ne jaksaa kiinnostaa. Moni kääntää lapsen aikaisemmin kun ei jaksa kuunnella kitinää ja sanoo, ettei aio ajaa kolaria lapsi kyydissä. Niin, kuka sitten tahallaan aikoo ajan kolarin, ei kai kukaan normaali ihminen, mutta silti niitä vaan jatkuvasti sattuu. Vaikka itse olisi supertaitava kuski, niin aina on liikenteessä myös jotain töppöjä, jotka tunaroinnillaan aiheuttaa vaaratilanteita ja kolareita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.09.2006 klo 22:25 vieras kirjoitti:
Me ei kyllä aiota kääntää naamaa menosuuntaan ennen kuin tila kerta kaikkiaan loppuu kesken. Mieluiten saisi olla 3-vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan. Ei meidänkään lapsi aina autossa niin hyvin viihdy, mutta ennemmin kuuntelen kiukuttelua kuin otan sen riskin, et joudumme kolariin ja jotain ikävää sattuu. Ikinä en voisi antaa itselleni anteeksi jos olisin pelkän kiukuttelun takia kääntänyt kasvot menosuuntaan liian aikaisin ja sen takia lapsi loukkaantuisi pahasti kolarissa. Meillä on autossa kaikenlaista viihdykettä mm kirjoja luettavaksi ja leluja, joilla leikitään vain automatkoilla, jolloin ne jaksaa kiinnostaa. Moni kääntää lapsen aikaisemmin kun ei jaksa kuunnella kitinää ja sanoo, ettei aio ajaa kolaria lapsi kyydissä. Niin, kuka sitten tahallaan aikoo ajan kolarin, ei kai kukaan normaali ihminen, mutta silti niitä vaan jatkuvasti sattuu. Vaikka itse olisi supertaitava kuski, niin aina on liikenteessä myös jotain töppöjä, jotka tunaroinnillaan aiheuttaa vaaratilanteita ja kolareita.

Juu kukin tavallaan ja selkä menosuuntaan on varmasti parempi mut aiheuttaa sekin vaaratilanteita kun mä yritän haroo lattialta pojalle sitä lelua/kirjaa/tuttia/hedelmää minkä se sinne jatkuvasti viskaa ja huutaa sitten naama punaisena perään. Ja meillä on juu lasten musiikkia jota olen hoilannut pää sinertävään jo taittuen, mutta pikkumies huutaa silti ja itkee, kiemurtelee ja raivoaa jos on selkä menosuuntaan. Meillä kun liikutaan pitkiä matkoja ja monesti yksin lapsen kans ilman toista aikuista niin konstit on välillä aika vähissä.

Onhan se turvalisinta istua selkämenosuuntaan 3v. asti mutta meillä on käännetty ennemin kasvotmenosuuntaan.Ei ole kiva lapsenkaan istua jalat koukussa pitkää matkaa ja en ite ainakaan jaksaisi kuunnella 300km lapsen huutoa sen takia ettei ole hyvä istua.Meillä on 2v. istunu jo kasvotmenosuuntaan.

Sekin taitaa olla aika lapsi/auto/istuinkohtainen juttu miten kauan mahtuu yms.Meillä istuu tuo 2v6kk vielä ykkös autossa selkä menosuuntaan,koska mahtuu hyvin,hänkään ei viihtynyt tuossa 1 vuoden paikkeilla takana yksin,mutta matkusti sitten edessä tai toinen meistä oli hänen vieressä.Se kiukuttelu meni onneksi ohi ja höpöttelee tyytyväisenä yksinkin takana nykyään.

Meillä vajaa 2v istuu vielä selkä menosuuntaan ja varmaan istuu vielä sen reilun vuodenkin. Liikenneturvallisuussyistä.

Mun mielestä lapsen huuto/kiukuttelu on huono syy kääntää istuin. Tai ylipäätään tehdä mitään muutakaan mitä lapsi toivoo. Silloinhan sinä annat periksi ja lapsen uhma sen kun kiihtyy. :whistle: Loputon kierre. :/

Selkä menosuuntaan olisi käsittääkseni aikuisellekin turvallisinta matkustaa.

Mutta pohjoismaiden ulkopuolella selkä menosuuntaan istuimet ovat aika harvinaisia. Nenä menosuuntaan istuimia suositellaan monissa maissa koska ne on vaikeampi asentaa väärin, ja väärin kiinnitetty turvaistuinhan ei ole turvallinen.

Eli ei tähän kysymykseen oikein ole täydellistä vastausta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2006 klo 10:23 Desperate House Wife kirjoitti:
Tai ylipäätään tehdä mitään muutakaan mitä lapsi toivoo. Silloinhan sinä annat periksi ja lapsen uhma sen kun kiihtyy. :whistle: Loputon kierre. :/

Aplle ensin; me olemme asuneet kauan Euroopan (ja Pohjoismaiden) ulkopuolella ja eipä niitä selkä-menosuuntaan -istuimia ole näkynyt muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa. Jos lapsen on paha olla kasvot taakse päin, niin minä kääntäisin siinä vaiheessa. Ja käännetty onkin, silloin kun oli käänettävä istuin.

Tuohon lapsen tahtoon "alistumiseen". DHW, teillä mahtaa olla vain yksi lapsi? Ei se maailmaa kaada, jos joskus lapsikin saa valita vaikkapa kahdesta vaihtoehdosta. Silloin hänen omaa tahtoaan ei kokoaan lytätä ja hän oppii pitämään puoliaan isompanakin. Ei lapsi välttämättä ilkeyttään kiukkua siellä autossa, vaan pahaa oloa. Koetapas itse istua samoin kuin lapsi, ei onnistuisi ainakaan minulta. Ei lapselle pidä antaa kaikkea, mitä hän haluaa, mutta ei häneltä pidä myöskään kieltää kaikkea, mitä hän haluaa.

Ja joskus on muuten silkka mahdottomuus isosta autosta huolimatta saada kaikkia alle 3v selkä menosuuntaan :whistle: Meilläki on kohta tilanne että pitäs olla 3lasta selkä menosuuntaan mutta jo istuinten kiinnitysten takia se on mahdotonta, vaikka mahtuisivatkin olemaan niin, siitä se ei ole kiinni, koska on 7hengen tila-auto. Joten meillä sillä hetkellä 2v11kk istuu kyllä naama menosuuntaan ja nuoremmat vauva ja 1v2-3kk istuvat selkä menosuuntaan. Pojat siirtyi kasvot menosuuntaan ennenkuin seuraava tuli että toinen 1v7kk ja toinen 1v8kk.

Tunnustan että meillä 1 v 2 kk poika on kasvot menosuuntaan. On ollut pari viikkoa. Alkoi siitä että isänsä kaksipaikkaisessa työautossa ei airbagin takia voinut pitää selkä menosuuntaan ja sitten alkoi minun autossani kiukuttelu kun oli selkä menosuuntaan kun oli maisemiin toisessa autossa tottunut. Ja, juu, kyllä, on pakko kuskata hoidosta hakujen takia molemmissa autoissa. Meillä alkoi muutenkin jo nyt pojalla ottaa jalat selkänojaan kiinni ja yhtään enempää tilaa ei pienehkössä autossa saanut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2006 klo 15:27 vieras kirjoitti:
\
Tai ylipäätään tehdä mitään muutakaan mitä lapsi toivoo. Silloinhan sinä annat periksi ja lapsen uhma sen kun kiihtyy. :whistle: Loputon kierre. :/

Aplle ensin; me olemme asuneet kauan Euroopan (ja Pohjoismaiden) ulkopuolella ja eipä niitä selkä-menosuuntaan -istuimia ole näkynyt muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa. Jos lapsen on paha olla kasvot taakse päin, niin minä kääntäisin siinä vaiheessa. Ja käännetty onkin, silloin kun oli käänettävä istuin.

Tuohon lapsen tahtoon "alistumiseen". DHW, teillä mahtaa olla vain yksi lapsi? Ei se maailmaa kaada, jos joskus lapsikin saa valita vaikkapa kahdesta vaihtoehdosta. Silloin hänen omaa tahtoaan ei kokoaan lytätä ja hän oppii pitämään puoliaan isompanakin. Ei lapsi välttämättä ilkeyttään kiukkua siellä autossa, vaan pahaa oloa. Koetapas itse istua samoin kuin lapsi, ei onnistuisi ainakaan minulta. Ei lapselle pidä antaa kaikkea, mitä hän haluaa, mutta ei häneltä pidä myöskään kieltää kaikkea, mitä hän haluaa.

Pohjoismaissa yleisin kolari tyyppi on nokkakolari, muualla peräänajot ovat yleisimpiä. Siinä on osittainen selitys liikenne turvan suositukselle.

Meillä kaksi lasta ja kyllä molemmat edelleen istuvat selkämenosuuntaan. Ja kyllä lapsi oppii pitämään puoliaan myös yli 3v:nä. Meillä ainakin joustetaan kyllä muissa asioissa, mitä lapsi haluaa, mutta turvallisuudessa minun mielstä aikuinen on se joka päätöksen tekee.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2006 klo 21:59 Tiitu kirjoitti:
\
\

Pohjoismaissa yleisin kolari tyyppi on nokkakolari, muualla peräänajot ovat yleisimpiä. Siinä on osittainen selitys liikenne turvan suositukselle.

Meillä kaksi lasta ja kyllä molemmat edelleen istuvat selkämenosuuntaan. Ja kyllä lapsi oppii pitämään puoliaan myös yli 3v:nä. Meillä ainakin joustetaan kyllä muissa asioissa, mitä lapsi haluaa, mutta turvallisuudessa minun mielstä aikuinen on se joka päätöksen tekee.

Tuo ihmeellinen keksintö, että muualla peräänajot ovat yleisempiä on fuulaa. Tutkimme opintojen ohessa alaan liittyen tätä asiaa ja näinhän ei sitten ollut. Muita kun kahden auton nokkakolareita on kolareista kaikkialla tilastojen mukaan enemmän, mikä onkin vähänkin järkevästi ajatellen totuus. Risteyskolareissa ei tärmätä esimerkiksi juuri koskaan nokat vastakkain. Vastakkaisista suunnista törmättäessä ehditään yleensä väistämään, niin että kolari tapahtuu vinottain tai lähes kyljittäin.
Suuri osa tilastojen tuhoisista nokkakolareista on itsemurhaajia, jotka ajavat rekan tms. alle ja niitä ei pidä laskea kolareiksi, joissa on lapsia mukana jaturvaistuin siten auttaisi ketään autossa ollutta.

[q
Tuo ihmeellinen keksintö, että muualla peräänajot ovat yleisempiä on fuulaa. Tutkimme opintojen ohessa alaan liittyen tätä asiaa ja näinhän ei sitten ollut. Muita kun kahden auton nokkakolareita on kolareista kaikkialla tilastojen mukaan enemmän, mikä onkin vähänkin järkevästi ajatellen totuus. Risteyskolareissa ei tärmätä esimerkiksi juuri koskaan nokat vastakkain. Vastakkaisista suunnista törmättäessä ehditään yleensä väistämään, niin että kolari tapahtuu vinottain tai lähes kyljittäin.
Suuri osa tilastojen tuhoisista nokkakolareista on itsemurhaajia, jotka ajavat rekan tms. alle ja niitä ei pidä laskea kolareiksi, joissa on lapsia mukana jaturvaistuin siten auttaisi ketään autossa ollutta.

[/quote]

tarkennatko tuota?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2006 klo 21:22 77mm kirjoitti:
Tunnustan että meillä 1 v 2 kk poika on kasvot menosuuntaan. On ollut pari viikkoa. Alkoi siitä että isänsä kaksipaikkaisessa työautossa ei airbagin takia voinut pitää selkä menosuuntaan ja sitten alkoi minun autossani kiukuttelu kun oli selkä menosuuntaan kun oli maisemiin toisessa autossa tottunut. Ja, juu, kyllä, on pakko kuskata hoidosta hakujen takia molemmissa autoissa. Meillä alkoi muutenkin jo nyt pojalla ottaa jalat selkänojaan kiinni ja yhtään enempää tilaa ei pienehkössä autossa saanut.

Jos on airbag niin ei siinä saa noin pientä pitää edes kasvot menosuuntaan koska airbag kun laukee niin suurella voimalla, että pienillä ihmisillä henki lähtee. Näin lukee ainakin osassa autojen ohjekirjoissa ja joissain ihan autossa on näkyvissäkin teksti ja kilo tai pituusraja jolloin vasta saa olla airbag-paikalla, aika isoista lapsista on kyse.Joku ehkä muistaa noi koot.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 22:38 vieras kirjoitti:
\

Jos on airbag niin ei siinä saa noin pientä pitää edes kasvot menosuuntaan koska airbag kun laukee niin suurella voimalla, että pienillä ihmisillä henki lähtee. Näin lukee ainakin osassa autojen ohjekirjoissa ja joissain ihan autossa on näkyvissäkin teksti ja kilo tai pituusraja jolloin vasta saa olla airbag-paikalla, aika isoista lapsista on kyse.Joku ehkä muistaa noi koot.

Muistaakseni pituuden alaraja on joko 135 cm tai 140 cm. Tätä lyhyempi ihminen ei saa istua airbagilla varustetulla paikalla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 08:45 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 22:38 vieras kirjoitti:
\

Muistaakseni pituuden alaraja on joko 135 cm tai 140 cm. Tätä lyhyempi ihminen ei saa istua airbagilla varustetulla paikalla.

Onko todella näin? Pitääkin ottaa selvää. Jos on, niin mitenhän ihmeessä meillä sitten jatkossa poika haetaan hoidosta..

Tarkistinpa heti asian. Airbagillä varustetulla paikalla pitää penkki vetää aivan taka-asentoon silloin kun siinä on alle 140 cm lapsi, ja näin meillä on ollutkin. Tietoa asiasta löytyy ainakin pohjolan ja liikenneturvan nettisivuilta.

Niin, ja Pohjolan sivuilta löytyi myös tieto että kaikki airbag-paikalla kuolleet lapset ovat olleet selkämenosuuntaan.<br><br>

\
\

Kuulemma Kanada ja osaksi myös englanti käyttää. Pohdin/kävin keskusteluja tätä paljon matkaillessamme Keksi-Euroopassa, josta lainamimme istuimen kasvot menosuuntaan, koska muuta ei todellakaan ollut saatavilla. Parempi istuimessa kuin ilman ja parempi oikein kiinnitetty kuin väärin. Mutta eri kolarityypeissä toki erilaiset tulokset, samoin vaikuttaa myös muu ajokulttuuri ja autokanta yms. Itse toivon kyllä selkä menosuuntaan mahd. kauan. Ruotsissa kuulemma suosittelevat jopa 5 vuotiaiksi saakka.

Nykyään myös monissa malleissa kiinteät systeemit. Jolloin siis usein kasvot menosuuntaan.

\
Juu meillä kans 1v poika on kasvot menosuuntaan takapenkillä. Se alkoi ihan vaan kokeilulla, kun selkä menosuuntaan huusi ja heti ku näkiki sen istuimen nii alkoi hirveä kiemurtelu. Vähän pitempi matka oli silloin tiedossa ja kun lapsi istui kasvot menosuuntaan, oli kuin enkeli! Olen kyllä iteki kuullut tuon suosituksen 3v, mut meillä tehdään näin. Ja meidän istuimessa on kyllä teksti "Älä kuljeta lasta kasvot menosuuntaan ennen kuin lapsen paino on yli 9kg" Eli on aika ristiriitaista tuon 3v kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 00:03 Ellu83 kirjoitti:
Juu meillä kans 1v poika on kasvot menosuuntaan takapenkillä. Se alkoi ihan vaan kokeilulla, kun selkä menosuuntaan huusi ja heti ku näkiki sen istuimen nii alkoi hirveä kiemurtelu. Vähän pitempi matka oli silloin tiedossa ja kun lapsi istui kasvot menosuuntaan, oli kuin enkeli! Olen kyllä iteki kuullut tuon suosituksen 3v, mut meillä tehdään näin. Ja meidän istuimessa on kyllä teksti "Älä kuljeta lasta kasvot menosuuntaan ennen kuin lapsen paino on yli 9kg" Eli on aika ristiriitaista tuon 3v kanssa.

[/quote]

Niin miten niin risti riidassa? harva alle 3v painaa vähemmän kuin 9 kg...?

meillä 11kk poika ja matkustaa kasvot menosuuntaan.. itse olen kyllä sitä mieltä että toisinpäin olisi turvallisempi, mutta meillä toisessa autossa on istuin, jossa vain 0-9kg painavat saavat matkustaa selkä menosuuntaan ja pojan paino on jo yli sen... ja toisen auton istuin jää huonoon asentoon ollessaan selkä menosuuntaan koska takapenkki on liian ahdas sille.. uskon kuitenkin että se on tärkeintä että lapsella on turvallinen ikään ja painoon sopiva ja oikein kiinnitetty istuin oli se sitten kumminpäin hyvänsä!!!

Yhteistyössä