Milloin murrosikä pahimmillaan? Raivostuttava teinisisko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Sisareni on nyt päälle 15 ja ihan mahdoton. En oikeasti uskalla sanoa melkein mitään ilman että toinen saa raivokohtauksen.

Vierailen ajoittain lapsuudenkodissa ja tekee tosi pahaa kuulla miten ipana huutaa äidilleen ja hyväksikäyttää äidin kiltteyttä, puhuu tästä myös rumasti. Osa-aikaistöissä käyvää äitiä kohdellaan rahahanana ja kodinkoneena.

Tytön empatikyky on myös sanotaanko että nyt viimeisen vuoden aikana kärsinyt todella paljon, on alkanut ilmetä myös rasistisia piirteitä. Esim. kaikkien maahanmuuttajien pitäisi lähteä suomesta jne.

Tämä on itselleni jotenkin järkyttävää koska olin samassa iässä ihan erilainen (siitä runsaat 10 vuotta), tein hyväntekeväisyystyötä, vastustin rasisimia, välit äidin kanssa hyvät ja ihan päiväkirjoissakin tuolla ajalla lukee vain että säälin äidin työtaakkaa vauvan kanssa ja varsin samanlainen olen yhä.

Pitäisikö alkaa varustautumaan siihen että siskosta tulee suomileijonakorua kantava "haasteellinen" aikuinen jonka kanssa haluaa viettää mahdollisimman vähän aikaa? Vai onko kyseessä joku murrosiän huippukohta?

Myrskyisinkin murrosikä voi mennä ohi, ja sellaisesta huutavasta, mustavalkomielipiteisestä murkusta voi kasvaa kohtalaisen täyspäinen aikuinen. ( niin minullekin kävi, siitä täyspäisyydestä voi olla toki montaa mieltä)

Luulen että tytöllä ja äidillä on ollut jotain välienselvittelyä, mistä sinä et ole tietoinen. Ns. täyspäinen nuori voi kapinoida paljonkin mutta monessa "raha-hana"-tapauksessa (ei siis viikkorahan tms. kinuminen vaan vanhemman kohtelu kylmästi jne.) taustalla on pettyminen vanhempaan nimenomaan äitinä/isänä. :( Toinen vaihtoehto on sitten jokin sairaus, joka alkaa oireilla teini-iässä. Oma persoonallisuushäiriöni antoi oireita jo 16-vuotiaana mutta siihen aikaan ei puhuttu näistä jutuista avoimesti joten minua pidettiin vaan ihan yleisesti laiskana ja häpeäpilkkuna kun en löytänyt itselleni ammattia missään vaiheessa.

Yhteistyössä