Milloin loppuu tissien pingotus imetyksen loputtua?

• Viestiketjun aloittaja Räjähdysherkkä
  • Ensimmäinen viesti
Ket
Yritätkö lopettaa kertarysäyksellä? Vähitellen olisi helpompaa. Jättäisit ensin vain jonkun imetyksen vuorokaudesta, (esim. päivällä) pois, sitten harventaisit lisää, ja viimeksi ne imetykset, jotka ovat lapselle tärkeimpiä. Itse henk.koht. lopettaisin lapsentahtisesti, vasta sitten kun lapsi itse päättää ettei maitoa tarvitse. Voi kyllä sitten tarkoittaa, että imetän hyvinkin pari-kolmevuotiaaksi asti, vähintään sen verran kun olisi ihmislapsen luonnollinen imeväisaika.
Kun lypsät, niin lypsä max. 20-30 sekuntia - muuten menee aivoihin viesti, että maitoa tarvitaan.

Mieheni vaimo lopetti imetyksen kun lapsi oli noin 9 kk - äiti joutui antibioottikuurille eikä sinä aikana saanut imettää, ja koska lapsella oli tapana purra eikä maitoa muutenkaan enää tullut paljoa, imetys lopahti siihen. Hänellä ei kuulemma rinnat pingottaneet ollenkaan. Tasan ei käy onnenlahjat - mulla pingottaa välillä vieläkin vaikken edes yritä vähentää imetystä, ja lapsi on sentään jo 8 kk. En voisi edes kuvitella lopettavani tuosta vain.

Räjähdysherkkä(nyt muustakin syystä...)
Vähitellen lopetus ei ole meille helpompaa. Olen aloittanut vähitellen lopettamisen jo kolme kertaa ja aina on pikkuhiljaa palattu siihen, että lapsi haluaa roikkua tissillä tunnin välein. Lapsentahtisesti lopettaminen tarkoittaisi meillä sitä, että imettäisin vielä kuusi vuotiasta...
Ja mielelläni jatkaisin imetystä vielä kaksi vuotiaaksi, mutta lapseni on todella huono syömään yhtään mitään kiinteää ruokaa (ikää siis 1v 4kk), tissillä roikkuisi koko ajan ja lisäksi yöt ovat todella risaisia samasta syytä. En siis yksinkertaisesti jaksa enää huonosti nukuttuja öitä ja turhia kiinteiden syöttöyrityksiä.
Meillä tämä kertaheitolla lopetus onkin yllätyksekseni sujunut lapsen kannalta todella hyvin.
On aika suuri ero lopettaa imetys 8kk vauvalle kuin 1v 4kk taaperolle...
Ja mitä tulee ihmislapsen luonnolliseen imeväisikään...imetys pari-kolmevuotiaaksi on ihan hienoa, jos lapsi syö muutakin. Mutta lapseni ei söisi muuta kuin tissiä, eikä painoa ole tullut kuin muutama sata grammaa puolessa vuodessa.
Kiitos imetyksen lopetusvinkeistä, niistä ja koko imetyksestä tiedän kuitenkin melkoisen paljon. On aina helppo etukäteen suunnitella mitä aikoo tehdä (vrt. " Itse henk.koht. lopettaisin lapsentahtisesti, vasta sitten kun lapsi itse päättää ettei maitoa tarvitse.") Lapsen kanssa tulee kuitenkin usein vastaan yllätyksiä, jotka muuttavat suunnitelmat täysin, se on hyvä pitää mielessä.
Alkuperäinen kysymykseni koski aivan toista asiaa...

Maito häviää vähitellen.

Sun on pakko lypsää osaa pois, vaikka et enää imettäisi edes harventaen.
Ellet, niin tulehdus tulee melko varmasti + että olotila on erittäin epämukava.

Imetyksen voi lopettaa kertarysäyksellä, mutta maidontuotantoa ei.

vieras
Lopetin 10-kuisen imetyksen kertarysäyksellä. En pumpannut kertaakaan, pari kertaa piti muutama tippa hieroa. Kaalinlehdet rinnoissa, kipu oli kaamea. Turvotusta kesti 7-10 pvää, sen jälkeen maito hävisi.

dolly
Mä lopetin kuukausi sitten kertarysäyksellä 1v2kk:n ikäiseltä imetyksen. Maitoa kertyi aivan älytön. Väliin oli aika tuskaa :( Mut lämpimässä suihkussa lypsin ja sitten pumppasin pahimmat pois. Meni noin 1,5viikkoa ennen kuin rintojen arkuus helpotti!
Oli kuules pienestä kiinni, etten sortunut antamaan pojalle uudelleen rintaa. Toinen yöllä huusi ja itse olin räjähdyspisteessä. :D Ihana mieheni tsemppas ja sanoi, että koita hetki kestää, pian se helpottaa ja vei pojan kanssaan olkkariin. :)

Yhteistyössä