milloin loppuu kotiintuloajat

  • Viestiketjun aloittaja nykyaikaako
  • Ensimmäinen viesti
nykyaikaako
Kuin tuota Toholammin uutisointia.

onko nykyään yleistä, että vanhemmat antavat 14-15 vuotiaiden
hypätä koko yön ulkona aikuisten miesten kanssa.

omassa nuoruudessani oli tuossa iässä vielä kotiintuloajat.
onko maailma muuttunut tai olisiko lastensuojeluviranomaisella tuossa
jutussa selvitettävää
 
Kotiintuloajat loppuu siinä vaiheessa kun täysi-ikäinen asuu omillaan ja elättää itseitsensä.
Näin juuri.


AP:n kommenttiin:

Pitää myös ymmärtää sen olevan ihan yleistä että niitä kotiintuloaikoja ei noudateta.

Siis yleisellä tasolla.

Eli aina ei ole välttämättä siitä kiinni, että vanhemmat ei aseta rajoja. Voi olla ihan yhtä hyvin kyse siitä, että lapsi/nuori ei kunnioita rajoja. Sekin voi johtua monesta syystä, ei vain siitä että "kakara on kuriton".

Yksilökohtaisesti näitä asioita tulee tarkastella jos halutaan rehellisesti ja oikeudenmukaisesti tehdä jotain päätelmiä. Ei se niin toimi että vedetään joku yleistys / mustamaalaus.

Varsinkin noin vakavassa asiassa pitäisi asiasta tietämättömien ymmärtää olla tuomitsematta.
 
nykyaikaako
Näin juuri.


AP:n kommenttiin:

Pitää myös ymmärtää sen olevan ihan yleistä että niitä kotiintuloaikoja ei noudateta.

Siis yleisellä tasolla.

Eli aina ei ole välttämättä siitä kiinni, että vanhemmat ei aseta rajoja. Voi olla ihan yhtä hyvin kyse siitä, että lapsi/nuori ei kunnioita rajoja. Sekin voi johtua monesta syystä, ei vain siitä että "kakara on kuriton".

Yksilökohtaisesti näitä asioita tulee tarkastella jos halutaan rehellisesti ja oikeudenmukaisesti tehdä jotain päätelmiä. Ei se niin toimi että vedetään joku yleistys / mustamaalaus.

Varsinkin noin vakavassa asiassa pitäisi asiasta tietämättömien ymmärtää olla tuomitsematta.


varsinkin tällaisissa vakavissa tapauksissa täytyy nostaa kissa pöydälle.
tällaiset toimivat muistutuksena kaikille siitä, mitä tapahtuu kun annetaan lapsen riekkua miten tahtoo.
kuri ja rakkaus ovat molemmat tärkeitä.

varoittava juttu tämä kaikille vanhemmille.
tuon ikäiset kuvittelevat olevansa aikuisia, mutta eivät ole ja
siinä vaaditaan vanhemmilta hermoja, että saa kunnialla kaikki sujumaan
 
"sini"
Meillä ei 16- ja 17- vuotiailla enää ole varsinaisia kotiintuloaikoja. Tapauskohtaisesti sovitaan. Viimeistään 02-03 on viikonloppuisin tultava kotiin.

Näitä yöllisiä ajelureissuja olen aina vastustanut, mutta ei niitä kokonaan voi (pysty) kieltää. Sydän syrjällään kyllä olen aina, kun illanvietoissaan ovat.

Ei minullakaan ollut kotiintuloaikoja enää tuossa iässä. Ilmoittaa piti, jos kotiin en tullut yöksi. Eikä silloin ollut kännyköitä. Yleensä kuitenkin tulin viimeistään klo 24, koska siihen aikaan viimeinen linja-auto lähti kaupungista 23.30.
 
Meillä ei oo oikein ikinä ollu virallisia kotiintuloaikoja, äitin kanssa on sovittu päiväkohtasesti millon pitää olla kotona.. Itse muutin 16v pois kotoa, mutta siinä 14-15v sain mennä aikalailla miten halusin kunhan seura oli "äitin hyväksymää". Enkä mä idioottien kanssa olisikaan hengannut :)
 
Ainakin meillä pienessä pitäjässä seuraa oli rajallisesti ja vanhemmat tiesi todella hyvin missä ja kenen kanssa liikuttiin. Sen takia kotiintuloaikoja oli lähinnä "riskipäivinä" kuten koulujen loppumisviikonloppu, vappu, juhannus jne. Sitten jos kauemmas liikuttiin niin niistä kyllä vanhempien kanssa sovittiin erikseen.
 
  • Tykkää
Reactions: smoky
"Voi"
Mulla oli vielä 17v kotiintuloaika klo 23....meilläkin asuu 13ja 15v teinit ja todellakin niillä on kotiintuloajat!! Yleensä eivät kyllä "kylillä" pyörikään, mut jos ovat, niin klo22 viim.kotiin. Joku diskoilta tai konsertti tms.vois olla poikkeuksia.
Niin kauan kun kotona asuvat, pitää mulla ainakin olla tieto, missä ovat, kenen kanssa ja milloin tulevat kotiin!
 
HippuTAR
No mulla ei oo ala-asteen jälkeen ollu kotiintuloaikoja. Ja aikas voimaton äiti ois ollu niitä vahtimaankin. Ei tosin ollu mun kavereillakaan kellään, monesti kotiuduttiin vasta aamulla ja toisinaan vasta parin päivän päästä. Eikä äitillä liioin ollu aavistustakaan missä menin tai kenen kans. Oon syntyny 70-luvulla että se siitä nykyajasta.
 

Yhteistyössä