Milloin lapsi kiinnostuu syömisestä lusikalla?

  • Viestiketjun aloittaja "Manteli"
  • Ensimmäinen viesti
"Manteli"
Milloin teillä on taaperot alkaneet harjoitella itse lusikalla syömistä? Tai nokkamukista juomista itsenäisesti?

Meillä vuoden ja yhden kuukauden ikäinen lapsi ei ole kiinnostunut edes yrittämään lusikointia. Lasta ei kiinnosta myös yhtään tuttipullon pitäminen itse, vaan odottaa tässäkin asiassa palvelua. Nokkamukista ottaa hörpyn tai pari, sitten alkaa selvästi kinuta tuttipullon perään, josta kyllä juotava kelpaa. Sormiruokaa lapsi kyllä popsii innokkaasti ja on kiinnostunut muuten ruuasta, on ennakkoluuloton maistelija.

Ja ei, en näe tätä ongelmana, mutta olisin kiinnostunut tietämään, mikä tässä itsenäisen syömisen harjoittelemisessa välineen kanssa on normaalia hajontaa taaperoiden välillä!
 
Vuoden ikäsinä meillä on lapset kiinnostuneet lusikasta ja syöneet enimmäkseen itse. Esikoinen oli vähän posipilattu ja laiskempi sitä palvelua ottamaan vastaan, mutta muut ovat sitten vuoden täytettyään pääasiassa itse syöneet. Joskus on vähän auteltu. Juominen on itsenäisesti onnistunut jo alle vuoden ikäisinä kaksikorvaisesta mukista.
 
Onks teillä esikoinen kyseessä?
Me oltiin vähän liian palvelualttiita esikoisen suhteen.
Toisaalta pienemmät on sitten oppineet varhain omatoimisiksi myös omasta halustaan kun on isommasta katsottu sitä mallia. Joten niitä ei oo edes yleensä saanut auttaa syömisessä.
 
"Manteli"
Esikoinen on. Silloin kun aloitettiin soseet, lapsi oli tarraamassa lusikkaan kiinni ja viemässä suuhun, mutta nykyään sitä vain vähän pyöritellään näpeissä ja pudotetaan lattialle...
 
"vieras"
meidän poika halusi lusikan omaan käteen jo n.7kk, alkuun sillä huitoi muuten vaan ja minä lusikoin siinä sivussa ruokaa suuhun. 1-vuotiaana söi itse, niin että minä lusikalla samalla syötin. nyt 1v5kk vaatii haarukan, ei vaan oikein ymmärrä että joitain ruokia olisi viisaampi syödä sillä lusikalla :D
itse joi pullosta puolivuotiaana, ja joskus 10kk aloitettiin nokkamuki harjoitukset, ja tässä asiassa taas ei saanut auttaa yhtään. eli taitaa olla ihan lapsesta kiinni.
suosittelen antamaan lapselle sen oman lusikan jo ihan alusta asti, niin oppii siinä samalla. sotkuahan tietenkin tulee, mutta tulee sitä sitten myöhemminkin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22792379:
Vuoden ikäsinä meillä on lapset kiinnostuneet lusikasta ja syöneet enimmäkseen itse. Esikoinen oli vähän posipilattu ja laiskempi sitä palvelua ottamaan vastaan, mutta muut ovat sitten vuoden täytettyään pääasiassa itse syöneet. Joskus on vähän auteltu. Juominen on itsenäisesti onnistunut jo alle vuoden ikäisinä kaksikorvaisesta mukista.
Hehheh, meillä käynyt vähän toisin päin. Esikoisen kohalla jaksoin siivota sotkuja ja opastaa ruokailussa, mutta tämän toisen kohdalla jos on vähänkin kiire niin lappaan ruoan hänen suuhunsa, koska en jaksa sitä, että keittiö on kuin minkäkin pyörremyrskyn jäljiltä ja ruokaa joka paikassa ;) hän toki hoitaa juomisen itse nokkamukista, mutta koska ruoka levitetään lusikalla paitaan, hiuksiin, pöytään, veljen ja äidin päälle jne, niin on saanut palvelua vähän liiankin helpolla...
 
"Manteli"
Eli muiden muksut syövät jo vähän yli vuosikkaana itse?! Tai ainkain kovasti yrittävät. Nääntyisköhän tuo lapsiparka nälkään, jos vain lykkäis sille lusikan kouraan ja jättäisin syöttämättä? :D
 
[QUOTE="Manteli";22792678]Eli muiden muksut syövät jo vähän yli vuosikkaana itse?! Tai ainkain kovasti yrittävät. Nääntyisköhän tuo lapsiparka nälkään, jos vain lykkäis sille lusikan kouraan ja jättäisin syöttämättä? :D[/QUOTE]

Toki lapsi tarvitsee opastusta ja tukea siihen syömiseen =) ja meillä ainakin menee niin että minulla on lusikka myös omassa kädessä ja lusikoin siinä sivussa samalla ruokaa suuhun, mutta kyllä itsekin syö. Ja lapsi 1v2kk ja meillä ei käytetä nokkamukeja, ihan korvaton muki meille paras =)
 
Meillä tää nuorin täytti muutama pv sitte vuoden, ei syö itse. Lusikkaa huitoo kyllä mutta suurimman osan ruoasta nakkaa pöydälle :kieh: Enkä todellakaan jaksa koko ajan sitä siivoamista vaan syötän ite niin paljo ku kerkiän. Tätä edellinen söi täysillä ite jo 10kk:n ikäsenä. Mutta kiinnostus oliki ihan toisenlainen kuin tällä nuorimmaisella. Kaks ensimmäistä tais syödä n. 1-vuotiaana itse.
 
[QUOTE="Manteli";22792678]Eli muiden muksut syövät jo vähän yli vuosikkaana itse?! Tai ainkain kovasti yrittävät. Nääntyisköhän tuo lapsiparka nälkään, jos vain lykkäis sille lusikan kouraan ja jättäisin syöttämättä? :D[/QUOTE]

Kyllä meidän 12kk tarvitsee vielä apua. Mutta mukana heiluu oman lusikkansa kanssa.
 
"minä"
Vielä lisäys, että mulla kyllä myös lusikka millä syötän, mutta tyttö haluaa myös oman. Muuten ei suostu edes syömään....Kyllä nälkä tulis, jos pitäis hänen ruokailuunsa vaan luottaa. Suurimmaksi osaksi vaan sotkee sillä lusikalla.
 

Yhteistyössä