Milloin lapsesi alkoi syödä itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruokaa

Vieras
Minkä ikäisenä lapsenne alkoivat syödä itse? Tai lähnnä opetella sitä? Enkä nyt tarkoita sormiruuan popsimista vaan ihan lämpimän ruuan syömistä lautaselta niin, että tajusi jotain laittaa suuhunkin?

Meillä poika 10,5kk ja yrittää ottaa lusikasta kiinni kokoajan. Melkeinpä kieltäytyy syömästä jos ei saa hosia mukana. Ruoka ei kuitenkaan koskaan mene suuhun vaan lentää pitkin seiniä. Käsin sotkee vaan ruokaa ja joskus jotain laittaa lautaselta suuhun. Muuten poika napsiikin sormiruokaa mielellään.

Milloin siis annan pojan osallistua ruokailuun? Sitten kun hermot kestävät....?

Sanoisin että heti vaan - jos ne hermot kestävät. :)

Meillä tyttö samanikäinen, ja on kuukauden päivät kolkannut lusikallaan pöytää, lautasta, ruokaa, syöttäjän kättä ja otsaansa ja tarjoillut tyhjää lusikkaa muiden suuhun. Viikko sitten hokasi, että hei, tätä ruokaahan voi laittaa omaankin suuhun! Ei sitä sinne paljon mene, vähän kuitenkin. Harjoitus tekee mestarin. :)

Meillä on annettu oma lusikka käteen heti kun sellainen on kädessä pysynyt. Syöneet itse jo kauan ennen 2 vuoden ikää. Se olikin aina odotettu hetki; olen nauttinut jokaisesta kehitysaskeleesta, joka tehnyt lapsesta itsenäisemmän.

Meidän 10kk tyttö ei yhtään jaksa istua syöttötuolissa kun syötän ja mieleenikään ei tule vielä antaa lusikkaa, jos sosetta tai puuroa syötän. Mutta esim. keitettyjä vihanneksia tai salaattia annan monesti kuppiin ja lusikankin annan. Siitä sitten hosuu pöperöt pöydälle ja lusikkakin lentelee mihin sattuaa, mutta kyllä ainakin osan ruoasta jaksaa syödä, kun sitten taas on pakko päästä jalottelemaan.

Kaksi edellistä pikkuista on meillä syöneet ihan nätisti 1v lähtien itse lusikalla. Noi isommat pojat sen sijaan on olleet ihan samallaisia kuin kuopus ja reilusti yli vuoden olivat, ennenkuin annoin lusikan ja silloinkin oli vähänväliä seinät pestävä.

Meillä on ollut erittäin takkuista, nyt kohta 5v. syö pääasiassa itse, puuron syötän minä. Lusikka annettiin käteen vuosikkaana, vaan ei siitä mitään tullut. Lapsi on aina ollut hidas ja huono syömään.

Joo, ei se muuten opi. Lusikka käteen vaan ja laita sille sellainen muovinen kokoessu, Ikea/H&M niin vaatteet pysyy vähän puhtaampina. Mutta meillä opetellaan edelleen, vuosi tulee täyteen eikä oikein ruoka mene suuhun asti vaikka harjoitusta on joka aterialla.
Välillä hermot kyllä kireellä kun ei jaksais sitä sotkua.

meillä oli n 10kk kun alkoi oma lusikka olla mukana. 1v söi kohtalaisen hyvin ja nyt 2v ja on jo monta kuukautta syönyt ilman sotkuja. :) heti vaan jos mielenkiintoa löytyy niin anna:) onhan niitä sellaisia 3v ketkä ei osaa itse syödä...

10kk iässä alkoi harjottelemaan itse ja siitä lähtien pääsääntöisesti on oman ruokansa syönyt :) Nyt 2v iässä on joku lyhyt vaihe taas kun huutelee syöttämään mutta osaa kyllä vallan mainiosti itsekin ;)

Mä en sitä sotkua ois jaksanu ja annoin syödä vasta sitten kun söi suht siististi ja silti 1,5v lähtien syöny ite suurimman osan. Ei edes pahemmin halunnu aiemmin itse eli laskin ettei oo edes valmis.
Harvoin tarvinnu siivoilla muualta ku ruokalapusta ja pöydältä, mä en tajuu niitä joilla seinät ja katto ruuassa mutta ite pitää syädä - ei se muuten opi...joo, näkyhän toi oppivan vähä isompanakin.

Yhteistyössä