Milloin lapsesei on kontannut, entä noussut tukea vasten pystyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maisukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maisukka

Vieras
Meillä reilu 10 kk poika, joka ei vielä konttaa. Liikkuu kyllä hieman, mutta enpä tiesdä, voiko sitä sanoa edes ryömimiseksi. Menee siis akselinsa ympäri ja vähän siitä poiskin, noin parin metrin säteellä. Ylös ei yritä nousta, varaa kyllä hyvin jaloilleen. Istuu tukevasti, mutte nouse itse. 10 kk neuvolassa asiaan ei puututtu mitenkään, mutta itseäni asia "vaivaaa". Vauva-aikana, alle 6 kk, ei viihtynyt paljoa lattialla, johtuen runsaasta pulauttelusta, siinä ehkä osasyy... lapsi kääntyilee kyllä sujuvasti kumpaakin suuntaa.

Meillä rakasti lattialla oloa pulauttelusta huolimatta. Ryömimään lähti 2pv vajaa 6kk ikäisenä, konttaus tuli 8kk iässä. 7kk iässä nousi tukea vasten.
Jokainen ajallaan, toiset aiemmin ja toiset myöhemmin.

meillä poika nousi 6kk tukea vasten ja liikkui tukia pitkin 6-7kk. konttaamaan oppi 5½kk. tyttö oli n. 7kk kun nousi tukea vasten ja oppi silloin myös konttaamaan.. että kaikki lapset ovat erilaisia. ei voi verrata toisiin

Meidän tyttö lähti 5kk ryömimään, nousi pystyyn 6kk, konttaamaan 8kk ja kävelemään 10kk. Aika aikainen lintu, mutta hassussa järjestyksessä..oppi istumaan vasta 7kk vaikka oli puita pitkin kulkenut kulkenut jo "pitkään", ja nousemaan pystyyn ilman tukea oppi 11kk, vaikka oli kuukauden jo kävellyt ilman tukea. Mutta niinkuin tiedämme, jokainen lapsi oppii omassa tahdissaan, eikä se todellakaan anna mitään viitteitä tulevaisuutta ajatellen. Nauti siitä, että saat olla rauhassa! Meillä ollut käsittämätön vilinä ja vilske, ollaan molemmat vanhemmat ihan puhki.

Juuri näin... Ensin sitä kiihkeästi odottaa, että lapsi lähtee liikkeelle. Sitten sitä huomaakin toteavansa, että ei tuon nyt olisi välttämättä vielä tarvinnut... ;)

Esikoinen: konttasi 6kk,nousi seisomaan 9kk ja käveli 13kk

Toinen: konttasi 8,5kk, nousi seisomaan 10kk ja kävelemään 1v5kk. Toinen lapsi kävi 8kk:n iässä fysioterapian arvioinnissa,kun ei vielä varannut jalkoihin. Esikoinen varasi jalkoihin jo 3kk:n iässä.

konttaamaan noin 8 kk, lähes saman tien nousi seisomaan tukea vasten. Käveli tuen kanssa noin 9 kk. Kunnolla oppi kävelemään vuoden iässä. Nyt 1v1kk ja tapailee jo juoksuaskelia.
Meillä ei koskaan ryömitty.
Hassua, miten kaikki sanoo, että ensin toivoo että lähtisi kävelemään ja sitten kun lähtee niin muistellaan rauhallisena aikana sitä kun ei kävellyt.
Minä olin IKIONNELLINEN kun lähti liikkeelle ja olen sitä edelleen. Ei tarvitse koko ajan kantaa toista ympäriinsä ja viihtyy paremmin itsekseen. Toki pitää jonkun verran vahtia, mutta meillä meni nopeasti sana EI perille.

Meillä ovat molemmat alkaneet konttaamaan ja nousseet pystyyn 7 kk iässä. Ryömineet eivät ollenkaan ja istuakin osasivat vasta joskus 9-kuisena. Kävelivät 12 kk ja 14 kk iässä.

Tyttö alkoi ryömiä 5kk iässä, konttasi täyttä häkä 6kk iässä ja nousi kahden päivän konttamisen jälkeen seisomaan tukea vasten. Kaikesta tästä liikkumisesta innostuneena oppi istumaan itse vasta 9kk iässä.

Poika alkoi ryömiä 7 kk ikäisenä. 10kk iässä alkoi nousta tukea vasten seisomaan. Eilen (10kk+2vk) alkoi sitten kontata. Pojalla on ihan hurjat käsivoimat, joilla hän vetää itseään eteenpäin tosi sukkelaan ja minusta tuntuukin ettei hänellä ole varsinaista tarvetta kontata, kun ryömintä on jo niin tehokasta. Eilinen konttaaminenkin tapahtui sen vuoksi, kun laitoin ressukan ilman paitaa ikävän kylmälle lattialle. Tänään hän ei ole enää kontannut.

Esikoinen alkoi kontata 7kk iässä, samaan syssyyn oppi itse nousemaan istumaan mahaltaan. N kk myöhemmin nousi tukea vasten seisomaan ja lähti tuetta kävelemään vähän vajaa 10kk iässä.

Kuopus lähti samoin konttaamaan 7kk iässä ja samaten oppi nousemaan istumaan aivan kuten esikoinenkin. Nousi tukea vasten seisomaan reilu 8kk iässä ja lähti tuetta kävelemään 10,5kk iässä.

Kumpikaan ei koskaan ryöminyt vaan molemmat lähtivät suoraan konttaamaan.

Äitini mukaan aloin konttaamaan ihan yhtäkkiä 10 kk iässä. Samoihin aikoihin nousin istumaan ja pystyyn. kävelin 13 kk iässä.

Nykyään kävelen ja juoksenkin ihan kivasti ;D

nousi pystyyn ja alkoi konttaamaan 8kk iässä. samoin oppi viimein kunnolla istumaan samalla viikolla :) muttei oikein malttanut kyllä paikallaan olla koskaan istumassa/seisomassa.

Esikoinen kontasi 9-kuisena, nousi tukea vasten polvilleen muistaakseni 10-kuisena ja tulea vasten seisomaan 11-kuisena. Kuopus on nyt 10 kk. On noussut tukea vasten polvilleen ainakin 2 kuukautta ja nyt nousee seisomaankin, mutta eipä konttamisesta oo kiinnostunut ollut koskaan. Nousee kyllä kontilleen, mutta liikkuminen tapahtuu ryömien, silti todella vauhdikkaasti! ;o))

Esikko ryömi 6kk, nousi pystyyn 7kk ja konttasi 7,5kk. Odotin tosi paljon että lähtee liikkeelle ja "onneksi" lähtikin aikaisin, muuten olisi saanut odottaa pitkään =).

Kuopus oli onnekseni rauhallinen ja liikkellelähtöä saatiin odottaa. Ei ollut mikään kiire tosiaan, muistellen esikon aikaista lähtöä lentelyineen. Pää kolisi yhtenään.. Kuopus ei ryöminyt ollenkaan (9kk iässä alkoi kieriä ympäri huonetta), konttasi 10kk ja nousi pystyyn 10,5-11kk. Oli tosi varovainen ja loukkasi itseään todella harvoin.parempi minun mielestä näin päin =).

7,5 kk alkoi ryömiä, 8 kk oppi menemään itse istumaan (konttausasennosta) ja alkoi nousta tukea vasten seisomaan. Nyt 9 kk eikä vieläkään konttaa joten alan epäillä että konttaaminen jää välistä...

Yhteistyössä