Milloin kuukautiset synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja itsensäpelottelija
  • Ensimmäinen viesti
itsensäpelottelija
Tätä on varmaan täällä kyselty ennenkin mutta kysyn kuitenkin. Siis kuinka pian teillä on alkaneet kuukautiset synnytyksen jälkeen?

Ihan vaan sillä mietin, kun itselläni on nyt menny 8 kk synnytyksestä eikä kuukautisia kuulu (en kyllä niitä erityisemmin kaipaakaan). Minulle asennettiin kuparikierukka jälkitarkastuksessa joten tuskin olen raskaana. Imetänkin edelleen. Muutaman kerran on tullut muutaman pisaran tuhrua männäkesän aikana, ei muuta.
Satuin lukemaan juttuja kierukkalapsista ja nyt onnistuin pelotteleman itseni. Herttinen jos tuo kierukka olisi pettänyt, niin minähän voisin olla vaikka kuinka pitkällä raskaana tietämättäni asiasta. Miten sitten kävisi esimerkiksi KELA:n tukien kanssa? Niitähän pitää hakea aika varhaisessa vaiheessa.

Eikös joillakin mene yli vuosikin synnytyksestä ennen kuin alkaa vuodot?

neljän äiti
En oo kyl koskaan kuullut että joku olisi oikeasti jäänyt ilman kkelan tukia, jos on ollu tietämättään raskaana. taitaa olla turhaa pelottelua koko juttu. Kun imetät niin ei ole mitään sääntöä miten kuukautiset tulee. toisille ei tuu ollenkaan, toisille heti säännöllisesti ja joillekin täsmälleen miten sattuu.

"vieras"
mulla alkoi 6-7kk synnytyksestä,imetin siihen asti.

kyllä niitä tukia saa, ne vaan pitää jotenkin erilailla hakea. mun tuttu haki vasta 6 kuukaudella ja sai silti.

"vieras"
Ainahan sitä saa tollasia pelätä,mul on yks kaveri joka testaa joka hemmetin kk onko raskaana vaik omaa kierukan.
On vaan sattunut kuulemaan et joillekin käy niin.Ei se silti ihan tavallista ole.

Omakohtasella kokemuksella vaoin sanoa että niitä tukia/avustuksia saa kyllä,vaikkei olisikana käynyt neuvolassa rv16 loppuun mennessä.

Ekasta menkat alko 1kk synnytyksestä,toisesta 1,5vuotta,kolmannesta niitä ei tule ku on noi pilsut.

-
ekat menkat tuli tasan vuosi synnytyksestä (noin tuntia ennen lapsen tarkkaa syntymäaikaa) :) , imetyksen olin lopetellut noin 1-2 viikkoa aiemmin. ja ehkäsynä vaan käytetty kumia.

Alkuperäinen kirjoittaja itsensäpelottelija;22274046:
Tätä on varmaan täällä kyselty ennenkin mutta kysyn kuitenkin. Siis kuinka pian teillä on alkaneet kuukautiset synnytyksen jälkeen?

Ihan vaan sillä mietin, kun itselläni on nyt menny 8 kk synnytyksestä eikä kuukautisia kuulu (en kyllä niitä erityisemmin kaipaakaan). Minulle asennettiin kuparikierukka jälkitarkastuksessa joten tuskin olen raskaana. Imetänkin edelleen. Muutaman kerran on tullut muutaman pisaran tuhrua männäkesän aikana, ei muuta.
Satuin lukemaan juttuja kierukkalapsista ja nyt onnistuin pelotteleman itseni. Herttinen jos tuo kierukka olisi pettänyt, niin minähän voisin olla vaikka kuinka pitkällä raskaana tietämättäni asiasta. Miten sitten kävisi esimerkiksi KELA:n tukien kanssa? Niitähän pitää hakea aika varhaisessa vaiheessa.

Eikös joillakin mene yli vuosikin synnytyksestä ennen kuin alkaa vuodot?
Ekan kans mulla alkoi n4kk synnytyksestä vaikken imettänyt kuin 2kk. Sitten toista imetin 1v1kk ja kuukautiset alkoi 2kk päästä synnytyksestä. Sitä ennen mulla oli jälkivuotoa 7vkoa synnytyksen jälkeen ja jouduin ramppaa sairaalassa tutkimuksissa. Olikin tosi "kiva" ylläri kun jälkivuodon loputtua vajaan 2vkon päästä alkoi menkat. Blaah...

"mim"
Mun kuukautiset alko vähän reilu vuosi synnytyksestä ja nyt on tullut ne yhdet. Imetän toki edelleen. Mulla ei kierukkaa tai muutakaan oo.

Ja jos nyt oikein miettii, niin voihan ne kuukautiset tulla pariin kertaan, vaikka oliskin raskaana. Kertoo kokemus :)

yksilöllistä
Itselläni alkoi 3,5kk synnytyksestä, vauva oli silloin täysimetyksellä. Kaveri imetti vauvaansa pari kuukautta osittain, menkat alkoivat lapsen ollessa pitkällä toisella ikävuodella...

11kk synnytyksestä lopetin imetyksen ja samoihin aikoihin alkoi kierto. Menkkoja siitä ei tullut, vaan kohdunulkoinen raskaus.

Nyt on synnytyksestä 2,5kk eikä ole ainakaan vielä alkaneet. Täysimetän, mutta vauva saattaa nukkua yöllä 8-10 tuntia syömättä, niin vähän huolestuttaa, etteivät vielä alkaisi..

Menkat alkoi 2kk, 2kk ja 4kk päästä synnytyksistä täysimetyksestä huolimatta. Kuparikierukka ei vaikuta menkkojen tuloon koska siinä ei ole hormonia. Imetys sen sijaan vaikuttaa usein.

Kuparikierukka on mullakin ja varmuuden vuoksi teen raskautestin jos menkkoja ei kuulu. Viimeksi väli oli 48 päivää kun se muuten on 35. Imetän joten tämä vaikuttaa näihin heittelyihin.

"Kolmen äiti"
Ekasta alkoi 3kk synnytyksen jälkeen, osittaisimetin.
Tokasta alkoi 2kk synnytyksen jälkeen, vaikka täysimetin, ja heti alusta asti oli säännöllinen kierto, vaikka täysimetin reilu 6kk.
Nyt kolmannen synnytin kuukausi sitten. Jälkivuoto kesti 3 vkoa. Täysimetän. Toivottavasti ei alkais vielä pitkään aikaan!

itsensäpelottelija
Varokaa mitä toivotte, voitte saada sen.
Tänään ne kuukautiset sitten alkoivat, koko viime yön särki selkää ja vatsaa ja sama on jatkunut koko päivän. Jippia jee!

Yhteistyössä