Milloin kertoa kumppanille sairastavansa psoria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Milloin ja miten kertoa uudelle kumppanille sairastavansa keskivaikeaa psoria joka ei hoidoista huolimatta pysy oireettomana ja miten kertoa?

Mitä sinä tekisit jos uusi kumppani kertoisi että hänellä on psoriass joka näkyy eikä pysy oireettomana ja ihottumaa on keskimäärin noin 5-10% ihon pinta-alasta?

Varmaan ennen kuin heitetään vaatteet pois. "Haluun muuten kertoa sulle yhden jutun. Mulla on psoriasis mikä tarkoittaa että mulla on ihottumaa (melkein) aina enimmäkseen paikoissa xyw. Se ei tartu, mut ei se poiskaan lähde. Vähän karun näköistä muttei vaarallista." Tai mikä kuvaakaan juuri sinun tautimuotoasi oikein, en tarkoita vähätellä. Jos ihottumaa on kovin näkyvästi ja kyse on esim. nettitutusta niin kertoisin ennen tapaamista. Luulen että harvalle (aikuiselle) tuollainen on ongelma jos tietää mistä on kyse, mutta jos ei ole kerrottu eikä kehtaa kysyä niin voi pelottaa esim. onko tarttuvaa ja jos tulee yllätyksenä niin kestää pidempään nähdä ihminen sen poikkeavan piirteen alla.

Mun miehellä on psori. Ei ole käynyt mielessäkään että se voisi olla Juttu. Mitä teen? No autan vaikeuden alueiden rasvailussa ja pyyhkäisen päänahasta rapsutetut hilseet sohvan käsinojalta jos on jäänyt.

Varmaan ennen kuin heitetään vaatteet pois. "Haluun muuten kertoa sulle yhden jutun. Mulla on psoriasis mikä tarkoittaa että mulla on ihottumaa (melkein) aina enimmäkseen paikoissa xyw. Se ei tartu, mut ei se poiskaan lähde. Vähän karun näköistä muttei vaarallista." Tai mikä kuvaakaan juuri sinun tautimuotoasi oikein, en tarkoita vähätellä. Jos ihottumaa on kovin näkyvästi ja kyse on esim. nettitutusta niin kertoisin ennen tapaamista. Luulen että harvalle (aikuiselle) tuollainen on ongelma jos tietää mistä on kyse, mutta jos ei ole kerrottu eikä kehtaa kysyä niin voi pelottaa esim. onko tarttuvaa ja jos tulee yllätyksenä niin kestää pidempään nähdä ihminen sen poikkeavan piirteen alla.

Mun miehellä on psori. Ei ole käynyt mielessäkään että se voisi olla Juttu. Mitä teen? No autan vaikeuden alueiden rasvailussa ja pyyhkäisen päänahasta rapsutetut hilseet sohvan käsinojalta jos on jäänyt.
No autan vaikeuden alueiden rasvailussa ja pyyhkäisen päänahasta rapsutetut hilseet sohvan käsinojalta jos on jäänyt." Yök!
"

No autan vaikeuden alueiden rasvailussa ja pyyhkäisen päänahasta rapsutetut hilseet sohvan käsinojalta jos on jäänyt." Yök!
"
Joo sellaista se oikea elämä on. Kaikki me karistaan enemmän tai vähemmän näkyvästi matkan varrelle. Pitkässä parisuhteessa pärjää paremmin jos ei ylitsepääsemättömästi yökötä jos toisella on joskus kuolaa tyynyliinalla herätessä, karvoja lavuaarissa, tapana rapsutella kynsinauhoja tai hilseilevä ihottuma.

Onko tutkimuksia sitten tehty aiheesta? Ei kai väitettä silloin ole kumottukaan. Ja voin sanoa että osalla ruokavalio auttaa, nähnyt omin silmin ja osalla ei vaikuta mitenkään psoriin.
1.) Mitä luulisit, onko tutkimuksia tehty? No ei varmaan ole tutkittu joo. Raamatun pohjalta tehty hoitosuunnitelmat ja sairauden nimi lainattu naapurin kissalta. Muuten lääketieteelle täysin tuntematon asia.

2.) On suorastaan loistavaa argumentointia, että kun väitettä ei ole erikseen kumottu (tieteen keinoin), se on ikään kuin yhtä tosi kuin kaikki muut väitteet. Onko kumottu, että kuu ei ole juustoa? Se on siis yhtä todennäköisesti juustoa kuin kiveä. Valitetavasti astronautit eivät tajunneet ottaa juustonäytettä mukaan, vaan pelkkiä kiviä, joten asia on vielä vähän auki. Jos ruokavalio parantaisi psoriasiksen, se olisi käypä hoito -suosituksissa ja lääkärit ottaisivat sen puheeksi. Ilman tieteellistä kurkuma-analyysiakin asiasta olisi tuhatvuotinen käytännön kokemuksiin perustuva näyttö.

Oletan, että se näkyy jossain. Jos ei näy, niin sitten vähemmän peittävää päälle, ei varmaan hirveästi tarvitse paljastella siinäkään tapauksessa. Valittelisin jossain sopivassa kohdassa sitä näkyvää aluetta ja toteaisin sen johtuvan psorista. Siinähän se tulisi kerrottua.

Oletan, että se näkyy jossain. Jos ei näy, niin sitten vähemmän peittävää päälle, ei varmaan hirveästi tarvitse paljastella siinäkään tapauksessa. Valittelisin jossain sopivassa kohdassa sitä näkyvää aluetta ja toteaisin sen johtuvan psorista. Siinähän se tulisi kerrottua.
Ei näy mut ne voiteet ovat sun lemmikille tappavia. Älä anna nuoleskella yhtään näppejä, ihoa - varo itse myös niitä!

Mun kaveri epäili poikakaverillaan psoria. (oli niveloireita ja päänahka hilseili valtavasti)
Pakotti testeihin ja olisi jättänyt jos olis ollut psori. Kaverille oli oleellista matkustella ja poikkis olisi voinut saada niveloireita ja ei olisi pystynyt liikkumaan matkoille.

Ilmeni, ettei oo psori. Ovat olleet naimisissa melkein 20 vuotta jo. Vaimolle tuli yhteiselämää paljon häiritsevä vaiva itselleen. Mies ei oo jättänyt.

Yhteistyössä