Alkuperäinen kirjoittaja viksi:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Olen huomenna menossa käynnistykseen vauvan koon vuoksi viikkoja on tänään 38+5 ja eilen ultra antoi painoarvioksi 4,1kg.
36+4 arvio oli 3,4kg.
Lääkäri ehdotti käynnistystä ennenkuin ehdin sitä pyytää.
Hei,
Miksi vauva ultrattiin? Oliko joku muu syy vai tuo kasvun seuranta? Minulla myös tulossa suuri vauva, joten asia kiinnostaa.
Minkä kokoinen itse olet? Mitä sinulle on sanottu synnytystapa-arvioinnissa?
Minulla menossa rv 33+2 ja lapsen koko ultran mukaan on nyt 2,5 kg, joka sijoittuu + 0.15 käyrälle. Synnytystapa-arviota ei ole vielä tehty.
Kävin tuossa 36+4 suunnittelemassa kipulääkitystä synnytyksen jälkeiselle ajalle. Koska mulla on kädessä neuropaattista kipua johon auttaa lääkkeet mitä ei saa ottaa kun imettää.
Halusin äitipolinlääkäriltä mielipitetiä lääkityksestä, johon eivät sitten kuitenkaan ottaneet kantaa vaan konsultoivat neurologia.
Eli tämä käynti oli tavallaan viimeinen neuvolalääkärikäynti. Silloin otettiin käyrää ja ultrattiin ja tulokseksi saatiin tuo 3,4kg ja se lääkäri halusi kontrolloida kasvua uudestaan.
Mulla on pituutta 158cm, lantiota ei ole koskaan mitattu ja suurin edellisistä lapsista oli kuopus ja hän painoi 3870g syntyessään ja mahtui ongelmitta.
Mutta lainatakseni lääkärin sanoja, kun lapsi lähenee 4,5kg aletaan jo puhua siitä onko turvallista synnyttää alakautta.
Jos ajattelee että tämäkin kasvoi nyt kahdessa viikossa sen 700g ja jos olisi mennyt laskettuun lisää tuo 700g puhuttaisiin jo lähemmäs 5kg lapsesta.
Selkäydinpuudutteita ei mulle suositella (ms-tauti epäilys ja anestesialääkärin suositus) joten sektio olisi tod.näk. tehty nukutuksessa = lisää riskejä normaaliin sektioon nähden jotka pääsääntöisesti hoidetaan selkäpuudutteen kanssa.