Milloin ja miten kertoa raskaudesta työnantajalle?

  • Viestiketjun aloittaja +
  • Ensimmäinen viesti
+
Olisin kaivannut vinkkejä/kokemuksia siitä, että milloin ja miten kannattaa kertoa raskaudesta työnantajalle. Oikeastaan enemmän kiinnostaa se, että miten asiasta kertoo, sillä lopulta se ajankohta on henkilökohtainen asia.

Olen puntaroinut, että voisin kertoa jo tässä vaiheessa (olen viikolla 9), koska tulossa on neuvola-, ultra- ja labrakäyntejä enkä haluaisi enempää palkattomia poissaoloja mitä nyt on ollut (olen käynyt jo neuvolassa ja kahdesti ultrassa (liittyivät lapsettomuushoitoihin). Tietty vielä voi tapahtua vaikka mitä, vaikka lääkäri sanoi, että tämän viimeisen ultrauksen jälkeen km riski on enää alle 10%, mutta rakenneultraan on vielä aikaa. Joka tapauksessa olen varma, että raskaus paljastuisi töissä ja pömppömasusta lähiviikkoina.

Mutta nyt kaipaisin apuja siihen, että miten asiasta kannattaa kertoa työntajalle, jotta haluaa varmistaa selustansa. Laittaa asiasta sähköpostia ja vielä keskustella henkilökohtaisesti? Kertokaa miten olette toimineet?

Kiitos kommenteista ja vastauksista!
 
Hei!

Minä kerroin henkilökohtaisesti rv:lla 16! Jotenkin tuntui luontevammalta kertoa kasvotusten, kuin s-postilla... :) Itsellä myös lapsettomuus taustaa, niin sen vuoksi halusin odottaa kriittiset viikot... Tosin sain järkättyä neuvola ym. käynnit niin ettei tarvinnut työaikana käydä... Vuorotyön hyviä puolia! ;) Olisin ehkä odottanut vähän piteempäänkin, mutta halusin vähentää yövuoroja, niin oli pakko kertoa syy! :LOL:

Paljon onnea raskauden johdosta! :heart:
 
Moi!

Mä olen kertonut aina suht aikaisessa vaiheessa kasvotusten -> kun neuvolakäynnit ovat osuneet työaikaan...

viime kerralla lisäsin, että nämä odotukset eivät ole aina menneet putkeen, mutta jos kaikki sujuu nyt hyvin, jäisin äitiyslomalle marraskuussa...

Pomolla vaitiolovelvollisuus, tai ainakin kaikki pomoni ovat kunnioittaneet yksityisyyttäni...
ja reilua minusta pomoa kohtaan kertoa ajoissa... Ja jos menetys tulee, pomokin sitten kartalla asiasta paremmin...
Muistaakseni siihen on olemassa joku laki mihin mennessä siitä on kerrottava... Mutta en enää muista sitä. (voi mennä ihan metsään, mielikuva 2 kk ennen äitiyslomaa... Jos kuulut liittoon, niin sieltä voi kysyä asiasta)
Onnellista odotusta! :)
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Edellisessä raskaudessa kerroin aika aikaisessa vaiheessa, muistaakseni joskus rv 7-8 just neuvoloiden sun muiden takia.
Vaan ei olis kannattanut. Nt- ultra oli 11+1, ja siellä todettiin että alkio on kuollut kohtuun joskus rv 8. Sitten oli kiva kertoa taas, että en olekaan raskaana, en tarvi vapaata.
Ilmoitin molemmat asiat sähköpostilla.

Nyt olen uudestaan raskaana rv 5+5. Uudessa työpaikassa kylläkin, ja tää työ kestäis elokuun loppuun. En meinaa kertoa vielä kenellekään, sillä tääkin saattaa mennä kesken. En ole kertonut edes sukulaisille vielä, en halua taas joutua pettymään. Pidän salassa niin kauan kuin tiedän että kaikki on oikeasti hyvin. Jos mulla on nyt noita neuvoloita ja muita, niin sanon töissä että mulla on yksi lääkärikäynti tms, ja joudun olla hetken aikaa pois. Ei se kellekään kuulu että mitä vaivoja mulla on.
Mutta ite en enää koskaan siis kertoisi kovin aikaisessa vaiheessa, tuo viime kertainen opetti, että vaikka luulin itsekin olevani jo rv 11 ja turvallisilla vesillä, niin totuus olikin jotain ihan muuta.
 
miss_piggy Juuri tuon takia en itsekään uskaltanut kertoo aikaisessa vaiheessa, vaikka itsellä ei keskenmenotaustaa olekaan, mutta 4v yritys hoitoineen pisti varovaiseksi... nt-ultran jälkeen uskalsi hieman huokaista joka oli rv 13+0, mutta silti jännitti kertoo pomolle jos kuitenkin jotain sattuu... Olis halunnut odottaa rakenneultraan asti! Tosin muille työkavereille julkistinkin juuri tuon rakenneultran jälkeen eli rv 22+0! :) Nyt ollaan jo aika turvallisilla vesillä, viikkoja tänään 37+1! :heart: Nyt jännätään synnytystä... :LOL: Toivotaan, että sinun raskaus sujuisi nyt loppuun asti hyvin! Muistan niin tuon alkuraskauden stressin, voimia siihen! :hug:
 
Itse kerroin raskaudesta jo heti alussa (rv4+) kun teen sellaisia töitä, että raskaana ollessa ei kaikkia saa tehdä. Odotusajan neuvolat ja ultrat ovat palkallista työaikaa. Lapsen syntymän jälkeen neuvolat ovat palkattomia eli ei kuulu työaikaan.
 
Ei pidä yleistää! Tuokin ihan riippuu työnantajasta ja työehtosopimuksesta! ite olen erään kaupungin työntekijä ja meidän TESsissä selkeästi lukee, että raskausajan neuvolat/ultrat on palkattomia.
Itse myös kunnalla töissä (KVTES) ja meille on juurikin pari kk sitten tullut sääntö, että lääkärikäynnit ja raskauden aikaiset tutkimukset ja seulat menee työajalle, jos ei ole mahdollista järjestää työajan ulkopuolelle. Näitä varten ei siis enää tarvitse ottaa palkatonta. Toisn tämä voi vaihdella eri kunnissa... Ja neuvoloista en tiedä, kuuluuko tuohon.


Itse kerroin pomolle rv9 kehityskeskustelussa ihan vaan siksi, että jos keskenmeno olisi tapahtunut, olisin jokatapauksessa kertonut syyn sairauslomalleni. Musta jotenkin helpompi kertoa mahdolliset huonot uutiset, kun toinen tietää jo taustat. Jokatapauksessa sovittiin, että pitää suun supussa np-ultraan asti ja sen jälkeen saa sitten kertoa omalle pomollensa, joka tulee hoitamaan sijaisen palkkaamisen. Muut työkaverit huomaa, kun huomaa. Erikseen en ala asiaa "julistamaan". Suurin osa kyllä tähän mennessä hoksannut ihan itse :D Rv nyt 16+0 ja kolmas lapsi tulossa.
 
Ei pidä yleistää! Tuokin ihan riippuu työnantajasta ja työehtosopimuksesta! ite olen erään kaupungin työntekijä ja meidän TESsissä selkeästi lukee, että raskausajan neuvolat/ultrat on palkattomia.
Tämä ei itse asiassa riipu työnantajasta, koska se on laissa määritelty asia.
Työsopimuslaissa (4.luku, 8 §) nimittäin sanotaan, että työnantajan on korvattava työntekijälle aiheutuneet ansionmenetykset synnytystä edeltävissä tutkimuksissa käyntiin menneestä työajasta, jos tutkimuksia ei voida järjestää työajan ulkopuolella. (Toisin sanoen ainakin ns. toimistotyötä tekevällä on oikeus käydä niissä työajalla, koska ne tehdään virka-aikana.)

Koska olet kaupungilla töissä, teillä on varmaan käytössä KVTES? Sen mukaan tutkimuksissa saa kyllä käydä. TES:it eivät yleensä voi olla lainvastaisia, sillä TES:illähän ei saa huonontaa lain määräyksiä. Sen sijaan työnantajasi (=kaupungin) ohjeet saattavat sitä kyllä olla. Olen itsekin törmännyt tällaiseen työnantajan "tulkintaan" laista ja TES:istä - työnantajalle sopivaan sellaiseen.

Pitäkää kiinni oikeuksistanne! :)
 
Moi. minä kerroin viikolla 9, koska en todellakaan ollut työkykyinen.
Oli niin kamala pahoinvointi mikä esti työskentelyni täysin ja estää vieläkin (nyt siis viikkoja 12+2)
kerroin ihan kasvotusten ja työnantajani on ymmärtänyt hyvin asian.
Tuntuu vaan kurjalle että läheiseni ei ole asiaa ymmärtänyt niin hyvin ja jatkuva utelu milloin palaat töihin ja toinen tuttu lause " raskaus ei ole sairaus" alkaa jo pikkuhiljaa ärsyttämään. Onko kellään vinkkejä mitä näille "ihanille" neuvonantajille vastaisi? :stick:
 

Yhteistyössä