Milloin itse oppii syömään ja miten se harjoittelu sujuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cukkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cukkis

Jäsen
10.08.2005
506
0
16
Nyt täytyy sanoa, että pikkasen tyhmäksi tunnen itseni. Mutat kysympä nyt vaan.

Minkäs ikäsenä teillä alkanut tuo omatoiminen syöminen sujua? Ja miten se harjoittelu onnistui.

Meidän poika muutaman pvän päästä 1vee, ja jos lautanen on hänen kädenulottivalla niin kädethän se sinne ruokaa työntää ja sitten on kivaa kun ruoka muussaantuu sormien välissä. Joten mä syötän täysin vielä poikaa ja pidän lautasen omalla puolellani mistä annan lusikalla annoksia.

Mutta eihän lapsi tälleen opi koskaan syömään jos ei saa harjoitella? Vai kypsyykö lapsi siihen sitten hetken kulutuua että alkaa tajuamaan sitä lusikka juttua? Olen kyllä välillä laittanut lusikan lapsen käteen ja sitä silleen auttanut syömään kaksi lusikallista menee ja sitten alkaa viimeistään sotkeminen....

mulla tytöllä oli lusikka kädessä 7kk asti kun syötin koska hän ei muuten syönyt.mutta siis itsenäisesti alkoi laittaa ruokaa suuhun vuoden iässä.sotkua tulee mutta...
yksi keino on myös antaa sormiruokaa samalla kun syöttää tai sit vaikka pieni annos hänelle ruokaa omalle lautaselle.meillä ei kyl tyttö tehnyt tuota mössäämisjuttua eli sikäli tilanne eri.mut jospa teillä leikki vähenee kun hän alkaa kokeilemaan syömistä kunnolla itse?
1v4kk iässä syöminen sujui tytöllä jo tosi hyvin kun sai rauhassa harjoitella.sotkua tosiaan tuli alkuun mutta mua se ei ole koskaan haitannut.

Meillä syöminen sujuu sotkuisesti joten kuten, poika on nyt 1v5kk. Kummallakin lusikka ja siten mennään eteenpäin. Sitten kun lusikan kanssa menee leikkimiseksi ruokailu loppuu tai otan häneltä lusikan pois. Pastaa annan syödä sorminkin, nyt kyllä yrtittelee sitäkin lusikalla.

Meidän "viisas" neuvolatäti sanoi että 1 vuotiaan pitäisi osata jo syödä lusikalla itse.
No olisi varmaan aika moni sen ikänen kovinkin nälissään...

Meidän 1v1kk syö siten nyt lusikalla että aikuinen laittaa siihen sen ruuan ja sitten itse nappaa lusikan suuhun. Vielä ei osaa itse lusikkaan ruokaa pyydystää.

Meillä poika nappas lusikan noin reilun vuoden vanhana ja hyvin jo lusikoi ja haluaakin aina itse syödä lusikalla nykyään kun on kohta 1v3kk. Annoin vaan sille aina lusikkaan käteen, vaikka sotkua siitä tulikin ja tottakai tulee edelleen, mutta eihän ne muuten opi jos sen lusikan aina pois ottaa ja jos lapsella on halu itse syödä. Kyllä meillä silti vielä sorminkin napostellaan esim. raejuustoa ja herneitä. Mutta on se kyllä vähän omaakin ruokailua helpottanut, kun poika syö omatoimisesti. Tietysti äidin siivoomista on lisännyt :) . Niin joo, ja siis aluksi meilläkin käsin leikittiin sillä ruoalla ja aluksi kun ei itse osannut vielä lusikoida kunnolla, niin mulla oli myös lusikka ja syötin samalla, mutta tosiaan niin että poika sai itse myös olla lusikka kädessä. Muuten tuli huuto.

Meillä aloitettiin lusikalla sotkeminen hieman alle 1-v. 1-v neuvolassa kannustettiin vain ("kovempi hermoisen vanhemman kannattaa hoitaa ruokailut"), ei silloin tarvitse itse syödä vielä. 1v1kk meillä sitten yhtenä kauniina kesäpäivänä tungettiin se lusikka vihdoin suuhun asti ja siitä päivästä lähtien ei ole saanut syöttää muuta kuin herran itse sitä pyytäessä. Eli ruualla sotkettiin pöytää sellaiset 3kk eikä poika osoittanut mitään kiinnostusta itse syömiseen. Mulla meinasi menna hermo.... Sitten vain yhtenä päivänä syötiin lautanen tyhjäksi (taisi puolet mennä ruokalappuun, mutta kuitenkin).

"Kohtuu" siististi poika söi jo 1v4kk. 1v7kk poika itse ilmoitti haluavansa haarukan.

Meillä tyttö 1v 4kk ja nyt alkanut osoittaa kiinnostusta harjoitella itse syömistä. Muutama lusikka meni nytkin iltapuuroa itse syötynä ,mutta suurin osa syötetään. Sormiruoka menee hyvin. Olen vähän laiska ollut kannustamaan syömisessä ,kun se on niin sotkuista. Uskon kuitekin ,että meidänkin tyttö syömään itse oppii jossain vaiheessa :) .

Meilla neiti joka on 14kk.,syo itse kasillaan. Annann kylla lusikan tai haarukan milla voi syoda,mutta kasillaan lopuksi syo. Valilla syotan samalla,riippuu mita itse teen. Usein kuitenkin annan itse syoda. Laitan sanomalehden tuolin alle,minka voin sitten kaaria roskikseen.

Meillä kyllä syömisen harjoittelu on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, mutta Mukista juominen omin neuvoin ei onnistu. Tissistä siirryttiin tavalliseen mukiin/lasiin, eikä siis ole voinut nokkamukilla harjoitella. Nyt, jos vaan on muki lähellä, niin tyttö sanoo "kippis" ja muki on nurin. Eipä ole kielloista ollut apua. Huono on muutenkin juomaan, joten olen siis juottanut itse mukista kiinni pitäen sen vähän, minkä suostuu juomaan. Joskus pari hörppyä saattaa mennä omastakin kädestä, mutta sitten alkaa se kippailu. Tytöllä ikää reilu 1v6kk.

Meillä annoin pojalle mukin joskus 1v4kk, nokkamukia kyllä käytetty 7kk alkaen. Joi siitä heti ihan kivasti, mutta vaara mukin kaatumiseen oli suuri. Eli mukissa on vieläkin (1v8kk) ihan muutaman hörpyn verran juotavaa, poika pyytää sitten itse lisää juotavaa. Jos juominen on mennyt pelleilyksi (kaataa maidon esim puuron sekaan), minä olen usein iskenyt nokkamukin käteen. Ei se meillä ole haitannut mukin käyttöä. Luulisin, että mukin käyttöön pätee sama, kuin syömisen opetteluun: kärsivälliset vanhemmat, jotka kestävät sotkua.

Mein poika reilu 1 vee ja ei kyllä tajua syömisen päälle mitään. Laittoi jo 7-9 kk ikäisenä keksiä ja maissinaksua itse suuhun. Aikaisemmin nakerti jo kurkkua ja porkkanaa ikenien kutinaa...Mutta siihen se sitten loppui. Nykään heittää kaiken lattialle, oli kyse sitten juustopaloista, keksistä tai mistä vaan. Pojasta on paljon kivempaa leikkiä ruualla...Mä olen antanut lusikkaa pitää kädessä, mutta ei ole kuin yhden kerran tehnyt sellaisen liikkeen kuin syödessä. Yleensä hakkaa sillä lusikalla pöytää tai tuolia...
Juu ja jos sattuu saamaan lautasen käsiin niin työntää käden sinne, mössää hetken sormien välissä ja heittää lautasen lattialle. Meillä siis myös syötetään poikaa ja neuvolassa sanoivat, että tässäkin asiassa kehitys on yksilöllistä ja toisen oppii nopeemmin kuin toiset. Sanoi, että kyllä se sieltä ajallaan tulee. Joten en ole ottanut tressiä, ja syötän mielelläni siihen asti, kunnes tulee edes viitettä siitä, että kaikkea tarvi heittää lattialle. Ja nokkiksen käyttöä just harjoitellaan. Saunassa sujuu hyvin juominen nokkiksesta, kun voi pitää sylissä vähän kenollaan, mutta istuessa on vielä vähän hakusessa. Tuttipullossa siis vielä pääasiassa juodaan.

Minäkään en tuosta juomisen opettelusta ole huolissani, kun syöminen on ruvennut sujumaan. Tyttö aloittaa kohta päiväkodissa, niin saavat siellä sitten opetella mukinkin käyttöä :kieh: :laugh: . Nokkamukiakin ollaan toki kokeiltu joskus, muttei tyttö tunnu ymmärtävän sen päälle yhtään, joten ajattelin sitten suosiolla jättää sen unholaan. Juotan itse niin kauan kuin alkaa tyttö tajuta paremmin, ettei tosiaan ole tarkoitus juomia kaataa pöydälle. Puhetta kyllä ymmärtää jo täysin ja itsekin puhuu aika paljon, mutta jotkut asiat eivät vain tunnu päähän menevän millään :headwall: .

Yhteistyössä