Milloin istumaan syöttötuoliin?

Hei!

Mietin vaan sitä, milloin lapsi on sopivan ikäinen istumaan syöttötuolissa? Neuvolasta sanottiin, että silloin, kun lapsi nousee itse istumaan? Mitä mieltä olette? Oma tyttöni on 6 kk, mutta ei nouse vielä itse istumaan. Uskallanko laittaa siis syöttötuoliin? =)
 
Jos tuon ohjeen mukaan olisin laittanut istumaan niin olisin saanut syöttötuoliin laittaa vasta 11kk iässä! Olen kyllä kuullut muualtakin tuon ohjeen. Itse laitoin tytön ruokailujen ajaksi (ei siis joutunut kauaa istumaan) syöttötuoliin vähän reilu 6kk iässä ja laitoin pyyhkeitä tukemaan selän takaa ja sivuilta. Ei enää siinä iässä olisi tullut sitterissä syöttämisestä mitään. Muuten tyttö alkoi lattialla istumaan ilman tukea vasta n.8kk iässä. Eli mun mielestä voit laittaa pieniksi ajoiksi syöttötuoliin ja jos istuminen on huteraa ja selkä vielä pyöreä niin tuet pyyhkeillä tms.
 
Ja meillä tuon ohjeen mukaan 1v 2kk iässä :LOL:
Kun ekan kerran nousi 10kk iässä mummin nähden ja sit mun eka näkemiskerta meni 1v paikkeille. Siinä välissä ei noussut olleskaan ja nyt vasta "kehtaa" jatkuvasti nousta. Itse laitoin kans 6-7kk iässä syönnin ajaksi. Maitoa ei oo siinä juonut kuin vasta vähän aikaa (turvakaukalossa tai muuten tuetusti) Juo edelleen pullosta vaan...
 
Voi noita neuvoloiden ohjeita. Välillä sanotaan että voi viedä pyörän kyydissä 6 kuisena mutta ei voisi istua syöttötuolissa ennen kuin nousee itse istumaan. Pitää vain ottaa itse järki kauniiseen käteen ja kokeilla kuinka sujuu tai käyttää sitä kuuluistaa maalaisjärkeä.

Meillä nelikuinen punnertaa nyt sitterissä istumaan ja sylissä on tehnyt samaa parisen viikkoa. Joten kun alkaa kiinteitä saamaan, niin kyllä taidan syöttötuolia ainakin kokeilla ja pehmustetta väliin tukemaan istumista. Esikoista syötin kaukalossa jonkun aikaa ja omat jalat puutu lattialla istumisesta sen verran, että "ei kiitos" tällä kertaa sille touhulle. Esikoinen oppi menemään itse istumaan 8 kuisena oppiessaan konttaamaan, joten muutama kuukausi sitä oltais vielä lattialla könytty. Aargh!
 
No meilläkin syöttötuoliin olis päässyt 9kk iässä jos vasta silloin kun pääsee itse istumaan.
5 kk neuvolassa sanoi että voi laittaa syöttötuoliin tuon hepun ja pitää muutenkin siinä että voi katsella mitä ympärillä tapahtuu.
Mutta ihan silloin ei vielä istunut kunnolla, pää meinasi nyökkiä niin oli varmaan lähempänä 6kk kun alkoi jämäkästi istumaan syöttötuolissa.
 
Kyllä oon lapset laittanu syöttötuoliin heti puolen vuoden ikäisenä. Jos olisin tuota ohjetta noudattanut niin poika olisi saanut istua vasta 11 kk ikäisenä vaikka nousi jo tukea vasten puolivuotiaana ja lähti kävelemään 9 kk ikäisenä, mutta itse ehti mennä istumaan lattialla vasta tuolloin 11 kk ikäisenä. Ei siis aikaisemmin ehtinyt istua paikallaan sen siunaamaa sekuntia. Jos pyllähti pyllylleen, oli jo siinä samassa pystyssä. Ja kyllä lapsi alkaa valittaa kun selkä väsyy, eli kun etenee lapsen voinnin mukaan, niin ei varmasti hallaa saa tehtyä.
 
Mulle sanottiin 6 kk:n neuvolassa, että voi alkaa jo pitämään lasta lyhyitä aikoja syöttötuolissa. Mulla oli kanssa pyyhettä eessä, jotta pysyi tukevasti istumassa. Sitten kun istuminen parani, niin jätin vällyt pois.
 
Vasta siinä 7-8 kk paikkeella, sitten vasta kun lapsi on itse istunut ilman tukea, sitä ennen olen sitterissä kiinteet syöttänyt. On muuten sellaista heilumista puollelta tosielle... yritä siinä sitä lusikkaa suuhun laittaa.

Nyt vasta kuopusta olen syöttötuolissa istuttanut (8,5 kk).
 
sitterin voi laittaa keittön pöydälle taikka sängylle yms. meillä ainakin on sellaine joka pysyy paikallaan vaikka lapsi siinä heiluisi..ei mee selkä eikä jalat puudu =) ite kannatan tuota selän pyöreyttä kaikki oman kehityksen mukaan.esikko oppi nousemaan pystyyn ennenkuin istui itse..istumaan oppi 9kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammx2:
sitterin voi laittaa keittön pöydälle taikka sängylle yms. meillä ainakin on sellaine joka pysyy paikallaan vaikka lapsi siinä heiluisi..ei mee selkä eikä jalat puudu =)

Siinä on vaan omat riskinsä tossa pöydälle nostamisessa, ainakin nyt kun on isompi tohelo paikalla. Jos pitää lähteä hetkeksikin pois vierestä, niin sitteri olisi pakko taas nostaa lattialle ettei vain tapahtu vahinkoa ja vauva putoa lattialle ja vielä kivikovalle sellaiselle. :ashamed:
 

Yhteistyössä