Milloin ihmisestä voi sanoa, että hän on alkoholisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja analkoholik
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

analkoholik

Vieras
Itse en käytä alkoholia juuri lainkaan. Mieheni tekee vuorotyötä ja vapaillaan saattaa juoda tissutella 4-6 purkkia illassa ehkä noin neljänä iltana viikossa. Kyllä hän tammikuun pystyy pitämään täysin tipattomana. Itse en tykkää tuollaisesta tissuttelusta ollenkaan ja se kiristää välejämme. Ei hän mitään kirkkaita juokaan. Olenko vain nipottaja vai ärsyttäiskö ketään muuta tällainen? Ja onko hän alkoholisti mielestänne?

Alkoholistilla määrät lisääntyy koko ajan. Myös juomiskertojen määrä lisääntyy. Onko puolisosi juominen ollut aina tuota? Oli kyse alkoholismista tai ei, niin et ole turhasta nipottaja.Harva jaksaa katsella tuollaista jatkuvaa tissuttelua.

Sanoisin, että jos useammin kuin kahdesti viikossa käyttää enemmän kuin kaksi annosta, on alkoholisti. Itse olen vähän siinä rajoilla :oops: Joskus saatan juoda kolmestikin viikossa, joskus olla kuukauden juomatta. Koskaan en kuitenkaan kännejä vedä. Mutta tiedostan, että juon aika usein.

Tuo raja kun on niin vaikea määritellä. Esim. itse join opiskellessa aika paljon, mutta en alkoholistiksi olisi itseä määritellyt, kun yhtä hyvin olisin voinut olla juomatta. Lähipiirissä taas tätä tissuttelua löytyy ja sanoisin että on alkoholismia silloin kun toinen jatkaa sitä vuodesta toiseen, vaikka läheisimmät (lapset, puoliso) useasti pyytäneet huolissaan lopettamaan. Eli ei pysty/halua olla juomatta, vaikka se olisi kaikkien parhaaksi.

mun nyrkkisääntö on et jos darraan juot on ongelma. mä en oikeesti vaan kässää et miten sitä voi juoda darraan oon koittanu joskus ja saman tein laatta. joo joskus otan muutamana iltana viikossa yleensä harvemmin mut fiiliksen mukaan saatan mennä baariinkin. tai monasti käyn paril ja luen päivän lehet. noin kerran viikossa tutut baarityöntekijät ja ihmiset. mut alkoo en muuten tissuttele kotona. sitten otetaan kunnolla. nooh ravintolassa otan punkkua ruuan kaa tai kokista :) vettä

Musta alkoholistiksi tekee se, ettei voi olla juomatta. Lähipiirissä on tuttuja jotka lasken alkoholisteiksi, koska heillä saattaa mennä ohi jotain tärkeää, koska on kännissä. Sillon tällän putkia päällä jotka saattaa kestää esim. 3 päivää kunnes saa lopetettua. Voi olla kaksikin viikkoa ilman ja taas. Jos siis voi olla juomatta, en laskisi alkoholistiksi. Ja siis ei ole kännissä. Neljästä tuskin mies tule edes känniin. Tosin itse en jaksaisi sellastakaan katsoa.

Yhteistyössä