Ä
-Äiti-
Vieras
Missä iässä lapsenne ovat sanoneet ekan sanansa? Meidän poika on 5kk ja on sanonut jo useamman kerran sanan ""äiti"" minut nähdessään. Voiko poika jo ymmärtää sanomaansa? Puhuttelen itseäni äitiksi ja sanaa toistellaan paljon, ja yleensä hän matkii toistelua sanomalla ""ää"" ja ikään kuin hakemalla jatkoa. Poika matkii myös muita äänteitä, kuten ""joo"" ja ""hei"", tosin silloin hän ei kyllä yhdistä niitä mihinkään merkitykseen.
Nyt pari kertaa lapsi on siis spontaanisti ilman mallia sanonut ""äiti"" kun olen tullut viereen ja hymyillyt valloittavasti päälle. Onko muita varhaisia puhujia? Vai onkohan kyseessä vain pelkkä sattuma? Kaikkien oppaiden mukaan lapsen ei tässä vaiheessa tulisi edes ymmärtää sanojen merkityksiä, saatika tuottaa puhetta itse.
Nyt pari kertaa lapsi on siis spontaanisti ilman mallia sanonut ""äiti"" kun olen tullut viereen ja hymyillyt valloittavasti päälle. Onko muita varhaisia puhujia? Vai onkohan kyseessä vain pelkkä sattuma? Kaikkien oppaiden mukaan lapsen ei tässä vaiheessa tulisi edes ymmärtää sanojen merkityksiä, saatika tuottaa puhetta itse.