Milloin eka sana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Äiti-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

-Äiti-

Vieras
Missä iässä lapsenne ovat sanoneet ekan sanansa? Meidän poika on 5kk ja on sanonut jo useamman kerran sanan ""äiti"" minut nähdessään. Voiko poika jo ymmärtää sanomaansa? Puhuttelen itseäni äitiksi ja sanaa toistellaan paljon, ja yleensä hän matkii toistelua sanomalla ""ää"" ja ikään kuin hakemalla jatkoa. Poika matkii myös muita äänteitä, kuten ""joo"" ja ""hei"", tosin silloin hän ei kyllä yhdistä niitä mihinkään merkitykseen.

Nyt pari kertaa lapsi on siis spontaanisti ilman mallia sanonut ""äiti"" kun olen tullut viereen ja hymyillyt valloittavasti päälle. Onko muita varhaisia puhujia? Vai onkohan kyseessä vain pelkkä sattuma? Kaikkien oppaiden mukaan lapsen ei tässä vaiheessa tulisi edes ymmärtää sanojen merkityksiä, saatika tuottaa puhetta itse.

Kyllä lapsi voi matkia jotain sanaa....meidän poika sanoi puolivuotiaana lamppu kun sitä aina lapselle osoitettiin mutta unohti sen ja puhumaan oppi oikeasti siinä 1,5 vuotiaana.

Meitin ihmelaps on ny 9 kuukautta ja osaa sanoo jotaki pyytäessään että ANNA. Ja jos en ANNA niin jankuttaa ANNA niin kauan että ANNAN. Kauheen varhanen tollane 5 kuukautine. Mutta toisaalta jos sää sille paljo puhut niin kyä se varmaan tosi nopeesti si alkaa sulle vastaillakki. Määki puhun pojalle ihan alvariinsa. Niin ja kai se siks oppi käveleenki puita pitki alle 7 kuukautisena ku mää oon niin kova käveleen ja se sitä sitte seuraili sitä raukka päivät pitkät.

No hitto vie, meilläkin poika oppi kyllä kävelemään aikaisin äidin ravatessa edestakaisin (kun ei päässyt lenkille), mutta omaan jatkuvaan pälätykseeni en ole saanut vastaukseksi muuta kuin löpöhöpö -kieltä...

Oletko muuten Lyyli kokeillut heittää kuperkeikkaa vauvan katsellessa? Sen matkiminen se vasta mukavaa on..

Jaa, vaikee sanoa, mun mielestä poika sano sanan ""äitä"" (=äiti?) tossa 11 kk, en kyllä tosiaankaan tiiä tarkottiko se sitä! Taitaa aika usein olla noi aikaset sanat vähä äitin toiveajattelua!!!

Meidän poika rupesi 7kk ikäisenä huutamaan äitää aina kun on tylsää tai tarvii jotain esim. tutti hukassa. En sit tiedä että onko se joku yleinen apuhuuto vai tarkottaako se minua... Nyt kun hänelle sanoo kukkuu niin vastaukseksi tulee kakkaa...

ihan pienestä saakka n. 4kk asti on sanonut tuttia mämmäksi (itse keksi) Aina kun tarvitaan tuttia niin kuuluu kovaan ääneen mämmää mämmämmää!

Meidän tyttö (6kk) juttelee paljon. Sanoja tullut äiti, äippä, anteeks, äijä(!), mummu, hyvää, nam nam, jne. Nämä tietenkin kaikki ihan pelkkiä sattumia ja varmaan vähän myös muotoutuneet vastaanottajan korvassa :) Mutta on ne vaan niin hauskoja!!!

Poika 5 ja puol kuukautta ja hokee pieniä sanoja mitä kuulee päivittäin. Ei ei ei ei, ätä ätä äiti ätä, välillä ii-ii tuntuu tarkottavan isiä, mutta sitte se saattaa hokea sitä ihan jossain muussa yhteydessä joten ei ne varmaan vielä niin kauheen tarkotuksellisia oo. Välillä heiluttaa koko kättä ihan täysillä ja huutaa hei hei! :) Haukotellessa sanoo useesti hohhoijaa, mikä kuulostaa aika hauskalta. Sitä se on tehny jo kauan, enkä tiedä mistä sen oppi. Ilmeisesti hoen sitä aina ku poju haukottelee tai sitte huomaamattani ite haukottelen sillai...

veikkaisin että nämä äää---ti ti ti ovat jokeltelua ainakin viiskuiselta. Kaikki mam-mam ja paa paa jutut ovat jokeltelua, aluperin siitä onkin tullut mamit ja papat ja mammat ja pappa nimitykset vanhemmista.

Jotenkin vaikea uskoa että viiskuinen sanoo äiti? mutta kait se totta on jos ap niin sanoo.

Kyllä meidän 6kuinenkin sanoo ihan selvästi (ja välillä vähän epäselvemmin;) äiti,äittä yms :D Eihän se nyt vielä tietoisesti sitä mulle sano,mutta ihanalta kuulostaa silti,sano sen sit mulle tai meidän koiralle *hih*

Nyt vaa kaikki tilaamaan mentlwearilta IHMELAPSI t-paidat teitin ihmelapsille!
Jos ei muuta ni ainakin päiväkotihenkilökuntaan ja naapureihin se tekee vaikutuksen.
Ku siis sattuu osuun tollasseelta pikkuvimpulta joku huudahdus kohalleen.
Se T-paita pitää olla siks, et ne heti ymmärtäs että teitin laps onkin jotakin vallan ihmeellistä ja älykästä.
Näin määki tein tein, ja toivon koko ajan että ne älyää kuinka fiksu laps tolla naapurin Lyylillä on.. ;)

Tuskinpa tietoisesti sanoo sanoja, ellei ihmelapsi ole;) Tavujahan lapset toistelee, mikä saa äidin tietenkin toivomaan, että ne jotain merkitsee:)

10 kk iässä voi jo tietoisesti joku sana tulla.

Suosittelen tutustumista kehityspsykologisiin teoksiin sinulle ja muillekin vastanneille.:) Lainaapa vaikka kirjastosta esim. Piagetin oppeja kielellisestä kehityksestä...etsi sieltä myös käsite 'symbolifunktio'.
Kyllähän tuon ikäisten lasten 'sanat' ovat jokeltelua tai äänteiden harjoittelua, mutta mukaavaahan sitä on kuunnella.:)

Piagetia lukiessa kannattaa kuitenkin muistaa se, että niistä tutkimuksista on aikaa ja metodit ovat olleet hieman omintakeisia.. Mutta yhdyn kyllä tuohon, että symbolifuntio on perustana sille ensimmäiselle ""oikealle"" sanalle.

Oma poikani hokee äittää jatkuvasti. Äittä -sana ei taida kuitenkaan tarkoittaa minua, vaan kaikkea liikkuvaa (ja myös liikkumatonta). Sillä tavuyhdistelmällä vain saa AINA huomiota..

Tietysti jos tähän lähetään niin kyllähän meidän vesselikin sanoi 3kk iässä ugi josta pääteltiin että se oli ukki ja äiti kuului useasti, mutta vain minun itseni korvaan.... no mitä pidemmälle ollaan nyt menty niin huomaa että ne oli pelkkiä luuloja vaan.

Nyt on tullut jo tarkoituksellisia. Esim aaai kun hellitään ja hohhoijaa kun haukotellaan. Hei kuuluu useasti ja jos ei kuulla heti tai huomioida niin kuuluu heeei paljon kovempaa. Kyllä ne sanat sieltä pikku hiljaa tulee...

Vieläkin kuulen aina jotain oikeaa sanaa muistuttavaa, mutta vaan muistuttavaa... ai niin ja poika on nyt 6kk

Kyllä meillä ainakin terkkari sano, että yksittäisiä sanoja rupee lapset toistelemaan tässä iässä (poika 5,5kk). Eihän kukaan ole väittänyt, että vauva jo keskustelee puhumalla, mutta yksittäisiä sanoja osaa sanoa. Helpoimpiahan on mm. ei, hei. Ja tuskin kenenkään tarvitsee vakuutella, mitä oma lapsi osaa vaikka täällä tunnutaan heti tyrmäävän kaikki ja nimitellään ihmelapsiksi, jos kääntyy vatsalleen ajoissa, hampaat puhkee ajoissa, sanoo joitakin sanoja....... Jokainenhan on edelleenkin yksilö ja kaikki vauvat kehittyy eri tahtiin.

mm

Joo, no on se ihmeellistä jos jonkun toisen lapsi sanoo sanan tai saa hampaan aiemmin kuin toisen äidin lapsi?! Meillä esikoispoika sanoi ensimmäisen OIKEAN sanan ollessaan 7kk vanha. Sana oli KUKKA ja samalla hän osoitti kukkaa. Tämä sana ei unohtunut ja sen jälkeen sanoja on tullut tasaseen tahtiin. Nyt hän on 1v9kk ja puhua pulpattaa niin ettei muut saa suunvuoroa. 8kk neuvolakäynnillä terveydenhoitajakin sai todistaa pojan ensimmäisiä sanoja ja sanoi, että jotkut lapset vaan aloittaa juttelun aiemmin kuin toiset. Että näin..

meidän poika sanoi 7kk ikäisenä ""lamppu"". Voihan se olla että 5kk ikäinen sanoo ""äiti"", mutta taitaa enemmänkin olla matkimista eikä ymmärrä sanan merkitystä.