Milloin arkiruoka muuttui köyhäilyksi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "bataatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Häh? Mun mielestä kuulostaa ihan normilta. :D
Mutta nykyäänhän on kaikki tuollainen "hei me ollaan erilaisia" kauheen in ja sitten muka kummaksutaan ääneen "siis eikä, syöttekste oikeesti tollasta heh, ihan jees mut ei me ainakaan heh hih". :D
Aina kauhea päteminen jollain hiton mausteilla kun ollaan niiiiiiin erilaisia ja muka hienostuneita. Buah :D

Kiva jos kokeilee kaikke erilaista, mutta tuo piilopäteminen paljastaa kyllä totaalisen juntin. :D

Tiiru on järkevä ja mukava nainen. Harmi kun olet varattu.

Olin innoissani viikonloppuna Siljan buffetissa, kun siellä oli perunamuusia ja poronkäristystä (oli myös paahtopaistia, lihapullia, kanankoipia, wokkia, kalaa, texmex pöytä, alkuruuista ja jälkiruuista puhumattakaan). Viereisen pöydän nyrpeät parikymppiset valittivat, kun on viin v...n pa...aa ruokaa, ei edes lasten pöydässä ranskalaisia ja nugetteja :) Luulenpa, että ison osan perheistä perusruokaan ei kuulu sen enempää kaalilaatikko kuin vuohenjuustopastakaan...

Nämä hienostoruuat ovat lähinnä kuvia ottamista varten. Kukaan mies ei esimerkiksi täyty jollain kourallisella hienostoriisiä ja yhdellä palalla ruijanpallasta. Naurattaa monesti joissain kalleissa ruokapaikoissa kun joku hiirenpaskan kokoinen annos maksaa parikymppiä.

Aikuinen, ronski oikeaa työtä tekevä mies tarvitsee ruokaa, ja paljon.

Meillä tänään makkarakeittoa, eilen jauhelihakastiketta. Mun mies tekee maailman parhaita lihapullia, joten niitäkin joskus. Mä olen ammatiltani kokki ja suhtaudun työhöni aika kunnianhimoisesti, mutta se on silti vaan työtä. Mulle suurempaa luksusta on se vapaana sunnuntaina tehty perinteinen karjalanpaisti ja vaikka pannari. Sitäpaitsi aika usein ne meidän ulkomaiset "paremmat" ruoat on alkuperämaansa arkikamaa.

Mielestäni kysymys on lähinnä semantiikasta ja sanojen valinnasta. Esimerkiksi "pasta bolognese" kuulostaa hienommalta kuin "makaroonia ja ketsupilla jatkettua jauhelihasoosia". :)

[QUOTE="vieras";24848876]Nykyään on niin hienoa olla erilainen. Ja pidetään tavallaan itsestään selvänä joitakin tiettyjä aatteita - esim. korkeasti koulutetuissa kavereissani (humanistinen ala) jollainen itsekin olen, pidetään jotenkin täysin selvänä, että TIETENKIN kaikki ostavat luomuruokaa, kierrättävät, vierastavat isänmaallisuutta ja äänestävät vihreitä. Ja siitä tehdään oikein sellainen pätemisen asia. [/QUOTE]

Joo, jotenkin minäkin tunnen joskus olevani "erilainen humanisti" kun en kannata vihreitä ja hyväksyn esim. turkistarhauksen, enkä edes pahemmin kierrätä.

juu, no meita on perheessä kaksi alle kolmekymppistä vanhempaa ja kolme alle kouluikäistä.
päivällisellä syötiin sian kylkisiivuista tehtyä ruskeaa kastiketta ja perunoita, iltapalalla tulee olemaan varmaan pannukakkua.....
eipä ole superfoodia nähtykään!!!!

Currytonnikala mustapippurinuudelipedillä = nuudelit(0,30e) + currytonnikalapukki (1e) kaadettuna siihen päälle. Päälle voi rouhia mustapippuria ja vähän persiljaa.

Sanavalintakysymys juu. monesti.

[QUOTE="vieras";24849148]Currytonnikala mustapippurinuudelipedillä = nuudelit(0,30e) + currytonnikalapukki (1e) kaadettuna siihen päälle. Päälle voi rouhia mustapippuria ja vähän persiljaa.

Sanavalintakysymys juu. monesti.[/QUOTE]

Keksipä joku hieno nimitys broilerinkoiville uunissa ilman mitään lisäkkeitä. Meillä sitä kutsutaan luukanaksi ja lapset tykkäävät siitä. Eihän se kovinkaan eettistä ole, mutta hyvää.

Mun monet "ruokahifikaverit" eivät edes osaisi tehdä perusruokia tai käsitellä muunlaista lihaa/kalaa/kanaa kuin loppuun saakka käsiteltyä. Meillä tehdään minusta melko arkista ruokaa, mutta ihan niitä oman lapsuuteni tylsimpiä ja mauttomimpia en ole viitsinyt toistaa. Huom: yksinkertainen ruoka voi olla myös hyvää ja maukasta :) suorastaan gourmet'ta.

Se on jännä miten nämä ruokatottumukset muuttuvat ja miten nykyään medialla on niin suuri vaikutus. Vähän aikaa sitten jos kävit mustikkametsässä, olit aika juntti - mettäläinen. Piti olla gojimarjoja jotta olis eletty terveellisesti. Nyt sitten on ihan out jos ei käytä superfoodia joka on mustikkaa... !!
Että se jauhelihakastike ihan suomalaisittain on ihan normaalia ruokaa. Ja kahvi tavallisesti keittimestä maistuu edelleen ihan ok:lle. Ja vichyäkin saa ostaa kaupasta, eikä tehdä omilla koneilla jota pitää keittiön tasoilla ja kiroaa kun se on aina tiellä! :)

Meillä tehdään perusruokaa, johtuen että pari pientä poikaa ei oikein erikoisista makuelämyksistä tykkää. Joskus kokataan vähän erilaista mutta perusaineksia käytän silloinkin. Mausteilla saa perusruoastakin erimakuista ja joskus jos jaksaa niin kasvissosekeittoon käyttääkin jotain erilaista esim bataatti-maa-artisokkakeitto on myös maultaan mieto ja kelpaa lapsillekin. Eikä ole ainekset kalliimmasta päästä. Torilla maa-artisokka maksaa 2,5 e/kg.

[QUOTE="bataatti";24848637]Asun Helsingissä ja olen tietoinen siitä, että tietynlainen hipsteri-touhu ruoan suhteen on IN nyt kaveriporukassani. [/QUOTE]

hipsterit on alushousut. ei mulla muuta.

Meillä syödään ihan peruspöperöitä. Mä inhoon ruoanlaittoa ja koitan ulkoistaa sitä aika usein (=pizzataksi kurvaa pihaan viikoittain), jos kokkaan itse niin teen lohipastaa, jonkinmoista pastavuokaa tai ihan keittoja (jauheliha, lohi tai kasvis).
Mies on innostuneempi ruoanlaittaja ja sen bravuurit on grilliruoat ja salamipasta.
Jotenkin kummastuttaa tollanen hifistely, jos haluun syödä jotain erikoisempaa niin mennään ravintolaan. Mutta toiset tykkää laittaa itse.

Yhteistyössä