Milloin aika lopettaa koira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joku"

Vieras
Meillä 12v isohko koira. Alkanut takatassut pettämään varsinkin ylösnoustessa lattialta. Välillä myös ulkona tai muuten touhutessa. Ei tee juurikaan muuta kuin makoilee päivät ja yöt. On myös alkanut olla ärtyisä, mm eilen kun leikkasin kynsiä, murisi, vaikkei sitä ennen ole kynsiä leikatessa tehnyt. Meillä kaksi lasta, jolle pienemmälle alkanut myös murahdella, jos menee liian lähelle. Kun karkuun ei enää niin ketterästi pääse. Uslaltaako vielä pitää, vai joko olisi aika lopettaa? Ja onko kuinka sotkuista, jos metsästäjä mieheni ampuisi itse? (En itse ole käynyt metällä, joten en tiiä millaista jälkeä saa aikaan)

Käytä lääkärissä. Jos ei kipuja niin en lopettas. Lapset kuriin, vanhaa koiraa ei härkitä yhtään ja nukkumista ei saa mennä häiritsemään, koiralla pitää olla oma paikka mihin ei lapset mene ja johon koiran voi komentaa lepäämään.

Lopetus asianmukaisesti eläinlääkärissä.

Tosiaan, koiralla pitää AINA olla turvapaikka mihin mennä. Ei ole oikein koiraa kohtaa että lapset saa häiritä sitä mielin määrin, ja sitten viedään "mielipuoli" koira piikille kun lopulta puolustautuu.
Nuorikin koira voi alkaa varoittelemaan jos ei vanhemmat pidä huolta siitä että lapsi ei kiusaa koiraa, puhumattakaan raihnaisesta vanhasta koirasta.

Minäkin veisin tuon eläinlääkärille ja kysyisin heidän mielipidettään. Oletettavasti koiralla on jonkin verran kipuja jos jalat pettää ja on muutenkin vähän ärtyisä ja tahtoisi vain nukkua. Mutta toisaalta, kyllä koirille on olemassa ihan hyviä kipulääkkeitäkin joiden avulla voi saada elämänilon takaisin.

Kyllä koiralla on oma paikka, mihin lapset ei pääse. Se vaan ei siellä oo, vaan tulee makaamaan keskelle meidän touhuja. Laoset ei härki koiraa, se vaan murahtaa heti kun menee metriä lähemmäs tuo nuorempi lapsi. Meinasinkin käyttää lääkärissä, kyselen vaan kokemuksia miten muilla mennyt vanhan koiran kanssa.

Ei ikinä saa lopettaa itse omia lemmikkejään! Jos on pakko ampua niin sitten joku muu ja ukkokin kauas sieltä, ettei tarvi sitä oman lemmikin lopettamista kattella.... Jos ette päädy sitten eläinlääkärillä lopettamiseen

Koira tartteet rauhaa. Kyllä meilläkin koirat ärähtää ja vaikka nappasee jos joku käy liian kovakouraiseksi. Että kyllä siinä saa varsinkin vanhan koiran kanssa varoittaa niitä lapsia. Onko koiralla lepopaikkaa siellä missä touhuatte vai jossain kaukana laumasta?
En mä ton perusteella lopettaisi koiraa jos ei näytä kärsivän vielä. Ja murahtelu on ihan luontainen tapa koiralle kertoa että nyt ei oo ok.

t. 15 vuotiaan koiran omistaja, joka nukkuu suurimman osan, on puolisokea ja puolikuuro mutta pirteä

Ja jos joku vielä tänä päivänä lopetta koiransa ampumalla säästääkseen kuluissa niin se on jo sairasta! Toivottavasti sitten itse ammut koiran ja saat ne veret aivot naamalles.

Kun eläimen vie eläinlääkärille, lääkäreitä on 2 typpiä.
Toiset sanoo että ei kannata enää pitää, että hän lopettaa 60€
Toiset ovat eläinrakkaita ja ilmoittavat että jos koira ei kärsi, hyvällä hoidolla ja rakkaudella voit antaa eläimesi viettää eläkepäiviä.

Meillä eläinlääkäri totesi juuri että kun kipuja tulee, on eutanasian aika. Koiralla on syöpä.
Siihen saakka, päivä kerrallaan, saa elää vanhuksen elämää. On pirteä ja iloinen, mutta nukkuu suurimman osan päivää sekin.

Tuo ärtyisyys on kyllä minusta merkki jonkin sorttisista kivuista. Käyttäisin tsekattavana lääkärillä myös.

[QUOTE="jaaha";30726660]Ja jos joku vielä tänä päivänä lopetta koiransa ampumalla säästääkseen kuluissa niin se on jo sairasta! Toivottavasti sitten itse ammut koiran ja saat ne veret aivot naamalles.[/QUOTE]

Joo, lapsille on erityisen kiva todeta että isi ampui koiran :O
Kun meidän koiran lähdön aika on, kutsun eläinlääkärin kotiin ja lapset saavat olla läsnä.

[QUOTE="a.p";30726639]Kyllä koiralla on oma paikka, mihin lapset ei pääse. Se vaan ei siellä oo, vaan tulee makaamaan keskelle meidän touhuja. Laoset ei härki koiraa, se vaan murahtaa heti kun menee metriä lähemmäs tuo nuorempi lapsi. Meinasinkin käyttää lääkärissä, kyselen vaan kokemuksia miten muilla mennyt vanhan koiran kanssa.[/QUOTE]

Kuri molempiin suuntiin. Jos koira tulee makoilemaan keskelle lasten leikkejä, komennat sen omalle paikalleen. Tietysti huomioiden koirankin tarpeet, haluaahan sekin joskus olla rapsuteltavana jne joten ei sitä kokoaikaa voi omalla paikalla makuuttaa, mutta silti lasten tulee antaa sen olla rauhassa jos esim. olkkarin lattialla välillä makoilee. En usko että koiranne murahtelee turhaan, jos se murahtaa jo siitä että lapsi menee metriä lähemmäs niin aika varmasti sitä on joskus aiemmin lapsen toimesta härkitty. Tai sitten sillä on kipuja, jonka vuoksi sen tulisi kyllä päästä pikaisesti lääkäriin.

Minusta raihnaus, huono näkö tai nukkuminen ei ole syitä lopettaa vanhaa koiraa, jos se ei kärsi eikä sillä ole kipuja. Tuo takatassujen "pettäminen" on aika tavallinen vanhuuden oire sekin, eikä se välttämättä kieli mistään kivuista tms. Toki eläinlääkärillä silti pitäisi käyttää kun moisia oireita tulee. Kankeisiin niveliin voi kyllä joillain auttaa ihan ravintoöljytkin, mitä saa apteekista. Vanhan koiran ruokavaliokin kannattaa siis tarkastaa, ellette ole niin jo tehneet.

Enhän mä oo sanonu et ammuttais. Mietin juurikin sitä, että millaista se on. En ole ollut ikinä läsnä metsästyksessä. Eli se on pois suljettu vaihtoehto, vien kun sen aika, piikille el.

Yhteistyössä