Milloin äitiyslomalle?

Hei!

Miulla ei vielä omia lapsia, enkä ees raskaana. Toiveena kuitenkin raskaaksi tuleminen ja lapsien saaminen. Kiinnostaisi tietää missä vaiheessa raskautta tavallisesti jäädään äippälomalle, varsinkin fyysisen työn tekijät?

Mun on ihan pakko myös kysästä viisaammilta, että miten se äippäloma kannattaisi ajoittaa, kun laskettu aika on 21.11 ja mun määräaikainen työsopimus loppuu 31.12.2008. Eli kannattaako alottaa jo aikasemmin kun tuo 30 pv ennen, koska työnantaja maksaa mulle 3 ekaa kk palkkaa, eikös?? Kuuluun kvtes:n piiriin... Tietääkö joku?

Kalenteria kun katselin, niin suunnittelin jääväni äitiyslomalle 8.9. kun LA on 12.10.
FPI, kiva kun joku muukin suunnittelee jo muutamaa päivää aikasemmin aloittavansa. Tuo 8.9. kun on maanantai niin minusta se jotenkin kätevämmin käy siinä kohtaa.

WELA, sen kvtes:in perusteellahan saat täyden palkan 72 arkipäivältä. Samoin minä saan, kun olen valtiolla. Valtiolla vaan lasketaan myös lauantait arkipäiviksi, joten ihan kolmea kuukautta siitä ei tule täyteen. Kunnalla voi olla tietysti erilainen laskutapa. Mulla se menee sitten suunnilleen niin, että jos jään 8.9. äitiyslomalle, saan noin marraskuun loppuun asti täyden palkan (mulla myös määräaika vuoden loppuun). Jos haluat maksimoida sitä palkan määrää, niin kannattaa varmaan aloittaa äitiysloma jo aikasemmin kuin kuukautta ennen laskettua aikaa. Niin luulisin, mutta kokemusta ei ole...

Novelle78 , Kiitos tiedosta! Aloin tätä asiaa tänään miettimään ja jotenkin tulin itsekin tohon samaan tulokseen kun sinä. Meneekö sulla vuosilomapäiviä sitten 6/vko eli lasketaanko lauantait myös mukaan? Mulla kun menee kunnallisella puolella noita lomapäiviäkin vain 5kpl vaikka olisin koko viikon poissa... Voiskohan tällä olla jotain yhteyttä noihin maksettaviin päiviin?? Tarvinnee vissiin ottaa kelaan yhteyksiä...

wela, kyllä menee se 6 päivää/vko lomiin toisin kuin kunnalla. Sen takia itsekin mietin, että se voi olla että tuokin äitiysloman palkallinen aika lasketaan eri tavalla. Kannattaa varmistaa joltain asiaa paremmin tuntevalta töissä tai Kelasta.

Yhteistyössä