Mille lääkärille jos epäilee ms-tautia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ms-tautiko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos menet tk:n kautta ja lääkäri katsoo aiheelliseksi laittaa lähetteen neurolle, varaudu 6 kk:n jonoihin ja sen jälkeen saa jonottaa milloin magneettikuvaan pääsyä ja milloin neurologin vastaanotolle pääsyä ym. Yksityisellä taas tutkimukset maksaa ihan rutosti mutta apua saa nopeammin.

mulla oireina oikean jalan puutumisen tunne, jatkunut nyt jo kuukauden, nyt uutena oireena oikean käden ja ranteen puutuminen. lisäksi pitkään jatkunut väsymys mihin ei ole auttanut edes nukahtamislääkkeet. ja sitten vielä jatkuva vessahätä, vessassa ravaan noin 20 kertaapäivässä, varsinkin iltaisin just kun yrittää käydä nukkumaan. lis'ksi jalat väsyy tosi helposti, esim kun kävelen postilaatikolle takaisintulo matkalla meinaa voimat loppua.

Ei olisi varaa ollenkaan mennä ykstityiselle, mutta tosiaan tuo jonossa ole ei kiinnosta ollenkaan, ja sitten kanssa pelkään ettei terveyskeskus lääkäri usko minua ja mun oireita ollenkaan. :(

neurologille pitäisi päästä, en tiedä, kuinka nopeaa voi tk:n kautta päästä. itse pääsin nopeaa neurologille, lumpaalipunktioon ja magneettikuviin, kun menin kerran illalla päivystykseen puutumisoireiden vuoksi.

[QUOTE="aapee";23964674]mulla oireina oikean jalan puutumisen tunne, jatkunut nyt jo kuukauden, nyt uutena oireena oikean käden ja ranteen puutuminen. lisäksi pitkään jatkunut väsymys mihin ei ole auttanut edes nukahtamislääkkeet. ja sitten vielä jatkuva vessahätä, vessassa ravaan noin 20 kertaapäivässä, varsinkin iltaisin just kun yrittää käydä nukkumaan. lis'ksi jalat väsyy tosi helposti, esim kun kävelen postilaatikolle takaisintulo matkalla meinaa voimat loppua.

Ei olisi varaa ollenkaan mennä ykstityiselle, mutta tosiaan tuo jonossa ole ei kiinnosta ollenkaan, ja sitten kanssa pelkään ettei terveyskeskus lääkäri usko minua ja mun oireita ollenkaan. :([/QUOTE]

puutumiset voivat johtua niinkin simppelistä asiasta kuin hermopinne, jalan väsymiset voivat johtua myös samasta asiasta

Uupumus, virtsarakko-ongelmat (yliaktiivinen rakko selkeästi) ja noi lihaskrempat voi olla just ihan vaan ahdistusta tai stressiä. Se aiheuttaa kaikkia noita. Aloita siis tk-lääkäristä.

MS-diagnoosin saaminen voi valitettavasti kestää pitkään ja voit varautua siihen, että tk-lääkärit suhtautuu yliolkaisesti kertomaasi. Siis jollei suvussa muuten ole ms:sää.
Oireet vois olla Ms mutta toki muutakin edellä mainittua.
Tsemppiä!

[QUOTE="aapee";23966830]no kohta sitten soitto tk ajanvaraukseen, hitto että jännittää, mistähän sitä oikeen taas alottaisi kertomisen :([/QUOTE]

Noo ota nyt ensin mihin kohtaan saat sen ajan, sekin voi mennä näin kesäaikaan kauas...

keskiviikolle sain ajan, ois ollu jo tälle päivälle, mutta keskiviikkona on se lääkäri mikä on mun mielestä ollut paras tähän mennessä. tänää ois ollu joku kesäsijainen ja niistä on hiukan huonoja kokemuksia.

Joo ei hyvää päivää, tunnin kinasin lääkärin kanssa, se oli sitä mieltä että olen vaan masentunut. totesin että tiedän kyllä mitä masennus son ja tämä ei todellakaan ole sitä, se siihen sitten että kyllä sun täytyy olla masentunut tuollaisen vuoden jälkeen (pojan sairaus).

Sitten puutumiset selitti sillä että sulla täytyy olla niskat jumissa koska olet pienen lapsen äiti, siihen intin että ei ole niskat jumissa ja tämän mielestä on pakko olla koska olen äiti??

lopputulos oli se että sanoin suoraan että epäilen vahvasti että on ms koska kaikki oireet liittyy siihen ja on alkanut samoihin aikoihin ja lääkäri sanoi että ei ole tarpeeksi vakavia oireita :(

sitten se sanoi että tuskin on ainakaan kovin isoa kasvainta koska päätä ei säre, ja ilman päänsärkyä ei laita lähetettä neurologille tai mri-kuvaan :( eli ilmeisesti olisi pitänyt valehdella!

ärtynyt virtsarakko kuulemma on joko masennuksesta johtuvaa tai klamydian aiheuttamaa??? siis oikeesti, klamydia testattu 2 vuotta sitten ja olen 100prosenttisen varma ettei ole, mutta silti pitää mennä huomenna testiin.

Masennuslääkkkeet määräsi vaikka sanoin etten aio niitä syödä, sanoi että 2vk on syötävä, käytävä psyk.hoitajalla ja fysioterapiassa, ennenkuin voidaan keskustella uudestaa :(

vahvasti alan kallistua sille kannalle että mulla alkaa illalla päänsärky ja menen päivystykseen!

Minun pitäisi myös varata aikaa lääkärille. Itselläni on ollut nykimisiä lihaksissa jo monta kuukautta.Ovat päivittäisiä,ja niitä tulee lähes koko ajan jossain lihaksessa.
Tosin on tässä nyt ollut stressiäkin vaikka millä mitalla. Toisaalta haluan kuitenkin varmistuksen,ettei ole kyse jostain pahemmasta.

Neurologi Juha Multanen ottaa vastaan MS- neuvolassa Helsingin Arabianrannassa ja tunnin mittainen aika maksoi vuosi sitten alle 90e. Jos et usko/luota tk:n mielipiteeseen niin varaa tonne aika.

Sun oireet viittaa moneen muuhunkin neurologiseen sairauteen. Joten kyseessä voi olla vain stressin aiheuttama oirehdinta. Et ehkä ole masentunut, mutta ahdistunut ja se aiheuttaa myös uupumusta ja puutumista, sekä voimattomuutta.

menisin minä nyt. Sen jälkeen voit mennä takaisin tk:n lääkärin vastaanotolle yksityisen kirjoittamien lähetteiden ym. kera. Yleislääkärin on tehtävä kuten erikoislääkäri kehottaa, olipa sitten yksityinen tai julkinen puoli kyseessä. Näin vauhditat hoitoon pääsyä edullisesti mutta varmastí.

joo täytynee mennä yksityiselle lääkärille siiten, en tosiaan aio alkaa syödä masennus lääkkeitä kun en ole masentunut.

tiedän kyllä että ahdistus ja stressi voi aiheuttaa monia asioita, mutta kyllähän jos toinen puoli puutuu yhtäkkiä niin pitäisi varmistaa ettei ole aivoissa jotain???

Neurologi Juha Multanen ottaa vastaan MS- neuvolassa Helsingin Arabianrannassa ja tunnin mittainen aika maksoi vuosi sitten alle 90e. Jos et usko/luota tk:n mielipiteeseen niin varaa tonne aika.

Sun oireet viittaa moneen muuhunkin neurologiseen sairauteen. Joten kyseessä voi olla vain stressin aiheuttama oirehdinta. Et ehkä ole masentunut, mutta ahdistunut ja se aiheuttaa myös uupumusta ja puutumista, sekä voimattomuutta.

Kiitos vinkistä, varaan ajan tänne, kysyi hinna, oli pikkasen noussut nyt 94,4.
pitkä matka ajella, mutta saampahan varmuuden niin ei tartte enään murehtia yksinään.

Uusimmat

Yhteistyössä