Millaset kulut suunnilleen tulee jos palkkaan kotiin hoitajan 2 lapsellemme?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippänen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippänen"

Vieras
Palaan tän vuoden aikana töihin ja pohditaan sellasta vaihtoehtoa, että palkattais hoitaja kotiin lapsillemme. Nuorempi lapsi on tosi sairasteleva (ei kuitenkaan vaadi hoitotoimia tai mitään spesiaalia päivisin) eikä hänelle siksi suositella isoa ryhmää, pph-paikat tuntuis olevan täällä aika täynnä. Ollaan punnittu oman hoitajan hyvät ja huonot puolet, mutta kulupuoli on vielä aika arvoitus.

Kyselisinkin teiltä jotka ootte näin toimineet, että millasiin kuluihin suunnilleen tai esimerkiksi pitäis varautua? Millasia palkkoja ootte maksaneet ja mitä muita maksuja pitää huomioida? Työaika olis arkisin n. 7-15.30. Yksityisen hoidon tuen vissiin saa. Lapset on 2 ja 4.

olen itse melko hyvätuloinen, mutta minulla ei todellakaan ole varaa palkata lastenhoitajaa kotiin! Ennen vanhaan kotiapulaisen palkkaaminen oli helppoa ja halpaa, mutta suomalainen työ on nykyään aivan ylihinnoiteltua työnantajan näkökulmasta erityisesti sivukulujen osalta. Äkkiseltään voisi palkkaa arvioida esim. näin:

lastenhoitajan peruskuukausipalkka: 1700-1900 eur/kk
työnantajakulut (sotu-, TEL, vakuutusmaksu): n. 30% palkasta eli n. 510 eur/kk
työterveyshuolto (työnantaja velvollinen hoitamaan, minimissään terveyskeskustasoa)
sairasajan palkka (eli hoitajalle pitää maksaa palkkaa työsuhteen kestosta riippuen 9pv-3kk kun hoitaja on sairaana)

Helposti siis menee joku 2500 ellei 3000 euroakin kuukaudessa eli käytännössä siihen menisi minun nettopalkkani ihan kokonaan. Eli en siis saisi työstäni (joka on raskasta ja vaativaa ja sellaista 50h työviikkoa) killinkiäkään käteeni. Ainoa vaihtoehto on siis raahata lapset päiväkotiin ja maksaa siitä se reilut 500e /kk kahdesta lapsesta.

Sitten on erikseen erilaisia työttömien ja vajaatyöllisten työllistämistukia jolloin voi saada työnantajamaksuista isot alennukset jne mutta en ehkä itse uskaltaisi tällaista palkata. Kysele työkkäristä lisätietoja.

Kävin tuolla AHP:n linkissä ja sen mukaan hoitoalan "suosituspalkka" on reilu 1600 e ja lisäksi työnantajan velvollisuutena muita kuluja n. 22%. Kelan taulukosta päättelin, että saataisiin yksityisen hoidon tukea n. 160e per lapsi eli yhteensä 320e. Joppasejoo, aika nihkeältä näyttää :( Etenkin kun tulot on meillä molemmilla vähän alle keskitason. Pitäis olla useampia lapsi tai palkata hoitaja yhdessä jonkun muun kanssa. Taidan unohtaa tän vaihtoehdon ja yrittää saada sen pph-paikan.

Yhteistyössä